تحقیقات اثبات نموده است که می‌توان در آینده از پروتئین‌های موجود در سفیده تخم‌مرغ، جهت بهبود روش تولید انرژی، بدون استفاده از کربن و به اصطلاح انرژی پاک بهره برد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، دانشمندان ژاپنی، اظهار داشتند که با استفاده از پروتئین به عنوان ابزاری در تولید هیدروژن، می‌توان به منبعی از الکتریسیته پاک دست یافت.

به گفته « یوزوک یامادا»، پروفسور دانشگاه شهر اوزاکا در ژاپن، روش جدید به دانشمندان کمک می‌نماید که به هدف نهایی خود که تولید و تامین هیدروژن از آب می‌باشد، نزدیک شوند.

هیدروژن

در حال حاضر هیدروژن، به صورت انبوه با استفاده از سوخت گاز طبیعی و یا سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود، که همین امر منجر به ایجاد و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌گردد. هم‌اکنون هیدروژن در آزمایشگاه بدون استفاده از سوخت فسیلی تولید می‌گردد و دانشمندان به طور سنتی این عمل را با ایجاد یک واکنش ویژه مابین مولکول‌های موجود در مایع انجام می‌دهند.

اما لازم به ذکر است که با حرکات آزاد و تصادفی مولکول‌ها و پارتیکل‌ها در مایع، امکان ایجاد فعل و انفعال در روند تولید هیدروژن وجو دارد و بر همین اساس دانشمندان سالهاست در پی یافتن راهی جهت توقف حرکات این پارتیکل‌ها می‌باشند.

رز بنگال

تیم تحقیقاتی یامادا، با استفاده از پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ، موفق به ساخت کریستالی حاوی سوراخ‌های فراوان و کوچک شدند که با کمک آنها می‌توان این پارتیکل‌ها را به دام انداخته و ساکن نمود. این کریستال‌های لیزوزیم، دارای یک ساختار بسیار منظم و نانو بوده و باعث بهبود بهره‌وری تولید هیدروژن پاک می‌گردند.

اجزای مولکولی درون کریستال‌ها بایستی با دقتی بالا دستکاری شوند، که این امر با استفاده از رز بنگال محیا خواهد شد که معمولا جهت استفاده در رنگ‌آمیزی قطره‌های چشمی در تشخیص آسیب‌ها کابرد دارد.

درصورتیکه شما از هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی استفاده نمایید، فقط آب است که در محیط آزاد خواهد شد که بسیار سازگار با محیط زیست می‌باشد.

یامادا افزود: ما پروتئین سفیده تخم مرغ را ابزاری بسیار مفید جهت تولید هیدروژن در آزمایشگاه و بدون استفاده از سوخت فسیلی یافتیم.

نتایج این تحقیق در نشریه scientific journal Applied Catalysis B در نسخه ماه فوریه به چاپ رسیده است.

منبع: Poultry World