کد خبر: ۴۰۶۴۹



روز چهارشنبه 9 اسفند ماه «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور و هیات همراه در شرکت واکسن سازی پسوک از مراحل پیشرفت خط تولید واکسن روغنی تب برفکی که بزودی در این شرکت تولید خواهد شد، بازدید بعمل آوردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرز، دکتر رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور، دکتر محمد حبیبی مدیر کل مرجع تشخیص سازمان دامپزشکی کشور، دکتر مهدوی نژاد مدیر کل دارو و درمان سازمان دامپزشکی، دکتر شریفی مدیر کل دامپزشکی استان البرز و جمعی از مسئولین کشوری و استانی دامپزشکی که در این بازدید حضور داشتند، در یکی از شرکت های خصوصی تولید واکسن های دام و طیور واقع در ماهدشت کرج حضور یافته و ضمن بازدید بخشهای مختلف شرکت از مراحل تکمیل خط تولید واکسن"روغنی تب برفکی" که بزودی با حضور مسئولین کشوری افتتاح خواهد شد بازدید نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، در این مجتمع دانش بنیان سالانه ۵۰۰ میلیون دز واکسن تولید می‌شود که با راه اندازی این خط به ۶۰۰ میلیون دز خواهد رسید.

واکسن‌های نیوکاسل، آنفلوانزا و گامبرو، و همچنین واکسن‌های دو گانه‌ی نیوکاسل آنفلوانزا و سه گانه‌ی نیوکاسل آنفلوانزا گامبرواز تولیدات این مجتمع دانش بنیان است که تولید واکسن‌های تب برفکی روغنی نیز به آن‌ها اضافه شد.

حدود ۲۵ میلیارد تومان برای راه‌اندازی این خط تولید جدید هزینه شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این بازدید گفت: شرکت‌های ما در حوزه تولید واکسن دانش بالایی دارند و با توجه به اینکه این واکسن‌های تولیدی اثرات ایمنی زایی متفاوتی دارند و اکنون در دنیا نیز تولید میشوند، ما در تلاشیم واکسن تب برفکی روغنی را تولید و در اختیار دامداران قرار دهیم.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: این خط تولیدی جدید واکسن که برای نخستین بار در کشور کار خود را آغاز کرد از نوع روغنی است و تولیدات آن در سال ۹۷ به حدی خواهد رسید که در سال ۹۸ واردات نخواهیم داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: میزان تولید در کشور ما در حوزه واکسن طیور با ۶۵ درصد واردات تامین می‌شود و تلاش خواهیم کرد در آینده‌ای نزدیک تولیدات خود را که ۳۵ درصد نیاز داخلی را تامین می‌کند به ۵۰ درصد برسانیم .

وی گفت: حوزه تولید واکسن و بیولوژی در کشور ما سابقه ۹۰ ساله دارد و دانشمندان بسیاری تلاش کرده‌اند در سال‌های گذشته واکسن‌های بسیاری تولید کرده‌اند.

رفیعی پور ادامه داد: با رشد جمعیت دامی نیاز به واکسن‌های بیشتری داریم و شرکت‌های تحقیقاتی و تولیدی که می‌توانند به ما کمک کنند باید همزمان در کشور تولید کنند.

وی گفت: در این شرکت قرار است علاوه بر تولیدات واکسن‌های بومی برای تب برفکی واکسن‌های تحت لیسانس کشورهای دیگر نیز تولید شود.

وی افزود: این تولیدات موجب می‌شود نیاز ما به واردات قطع شود و میدانیم که با دانش بالایی که دانشمندان ما در شرکت‌های تولیدی دارند و به لطف امکانات و دستگاه‌های پیشرفته در کشور به مهم دست خواهیم یافت.

وی گفت: اکنون ۳۵ درصد واکسن طیور در کشور تولید می‌شود و ۶۵ درصد واردات داریم، اما در حوزه دامی ۹۵ درصد تولیدات در داخل کشور انجام می‌شود و ۵ درصد نیاز کشور وارد می‌شود که در آینده نزدیک این ۵ درصد نیز حذف خواهد شد.

وی افزود: واکسن‌ها پیش از این توسط موسسات دولتی تولید می‌شد ولی کافی نبود و مجبور به واردات آن بودیم و این خط تولید از شرکت‌های مهم کشور است و میتواند کمک زیادی به اقتصاد کشور داشته و ما را خودکفا کند.

رفیعی پور گفت: اکنون هر چه تولید شود به مصرف داخلی می‌رسد و پس از تامین نیازمندی‌های کشور امکان صادرات هم وجود دارد.

در این بازدید، «مهندس زندیه» مدیر عامل شرکت پسوک نیز ضمن تقدیر از ریاست سازمان دامپزشکی و حمایتهای بی دریغ این سازمان در جهت افزایش تولیدات داخلی دارو و واکسنهای دامی، گفت: شرکت تحقیقات و تولید فرآورده های بیولوژیک پسوک طی مدت 23 سال فعالیت با کادری مجرب و برجسته در حال تولید واکسنهای طیور می باشد و در حال حاضر با راه اندازی خط تولید واکسن "تب برفکی روغنی" برای اولین بار در کشور تلاش مضاعفی نموده که می تواند در کاهش دفعات تزریق واکسن، کاهش استرس به دام و کاهش هزینه های دامداران کمک شایانی نماید و امیدواریم طی دو ماه آینده این خط تولید با یاری مسئولین سازمان دامپزشکی کشور افتتاح و در چرخه تولید قرار گیرد.

 
 
نظر شما
ادامه