کد خبر: ۴۰۶۵۱



رئیس پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) گفت: ارائه خدمات تولید مثلی مانند جنین، اسپرم و تخمک حیوانات مزرعه‌ای نظیر گاو و گوسفند برای حفظ و تکثیر سریع آنها در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا صادقی» تکثیر سریع تر حیوانات مزرعه ای با کارایی بالاتر و افزایش بهره‌وری در تولید شیر یا گوشت را از مهمترین اهداف این کار اعلام کرد و افزود: تلاش می‌کنیم گله‌های دام موجود را با نژاد اصلاح شده جابجا کنیم.

وی اظهار کرد: باتوجه به تغییرات در اقلیم کشور از نظر آب و هوا، کم آبی و خشکسالی، بسیاری از برنامه‌های مرتبط با دامپروری باید تغییر اساسی کند و یکی از آنها نوع نژاد گاوی‌های اصیل برای تولید شیر و گوشت در داخل کشور باید پرورش داده می‌شود.

وی ادامه داد که برای تهیه این حیوانات، هزینه‌ای زیادی بر کشور تحمیل می شود و امکان تهیه اینگونه حیوانات مزرعه‌ای، بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا گفت: محققان این مجموعه از چند سال پیش، پژوهش در این زمینه را آغاز کردند و با استفاده از روش‌های کمک باروری موفق به تکثیر سریع تر گاوهای اصیل و با بهره‌وری بالا در تولید شیر یا گوشت شدند.

وی ادامه داد که در چند ماه گذشته تعداد زیادی از گوساله‌هایی حاصل از این فناوری در پژوهشگاه ابن سینا متولد شدند.

صادقی افزود: با شناسایی این توانمندی در کشور، حجم زیادی از تقاضاها از طرف دامپروری‌ها داشته‌ایم که امکان برآورده کردن آنها در حال حاضر باتوجه به امکانات فعلی وجود ندارد و به همین منظور برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته تا کار در این زمینه گسترش یابد.

وی با اشاره به اینکه این فناوری به اصلاح ژنتیک کاری ندارد و استفاده روش‌های کمک باروری، برای تکثیر را سریع‌تر استفاده می‌شود، افزود: نژادهایی را انتخاب می‌کنیم که با اقلیم کشور سازگار بوده و به تولید شیر و گوشت بیشتری بیانجامد.

تکثیر اسب اصیل ترکمن با بهره گیری از فناوری‌های تولیدمثلی

رئیس پژوهشگاه فناوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا با اشاره به اینکه امکان تکثیر اسب اصیل ترکمن در این مجموعه با استفاده از فناوری های تولید مثلی در صورت تأمین اعتبار وجود دارد، گفت: محققان این مجموعه آمادگی لازم را برای تکثیر این نوع حیوان دارد.

صادقی ادامه داد: با توجه به وجود متخصصان مجرب این مجموعه، امکان شناسایی اسب‌های ممتاز و اصیل نژاد ترکمن و تکثیر آنها با استفاده از تولید آزمایشگاهی جنین، که یکی از آخرین فناوری‌های روز دنیا در حفط نژادهای اصیل حیوانات است، وجود دارد.

وی افزود: با توجه به محدود بودن تعداد اسب‌های اصیل نژاد ترکمن در کشور، استفاده از فناوری‌های نوین تولید مثلی در حفظ و تکثیر این نژاد ارزشمند ایرانی، گامی بسیار موثر و ارزنده خواهد بود.

جهاد دانشگاهی در حیطه ناباروری سرآمد است

صادقی به اقدامات موثر پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا در حوزه ناباروری اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در حیطه ناباروری سرآمد است و خدمات ارزنده‌ای را به مردم ارائه کرده است.

وی افزود: در سال های گذشته زوج‌های نابارور ایرانی برای درمان آن مجبور بودند به کشورهای دیگر اعزام شوند که این موضوع مشکلاتی را برای آنان به بار می‌آورد.

صادقی با اشاره به اینکه دو مرکز شاخص در درمان ناباروری پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا هستند، گفت: با توجه به نیاز کشور پژوهشگاه ابن سینا هم وارد این عرصه شده و حدود ۱۵ سال است که در این زمینه خدمات مناسب را ارائه می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه فنآوری نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی - ابن سینا گفت: در طول این مدت علاوه بر درمان زوج‌های نابارور ایرانی، خدماتی به بیماران غیرایرانی هم در این زمینه ارائه شده است.
 
 
 
نظر شما
ادامه