کد خبر: ۴۰۶۸۰
 

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک از بازگشت سه واحد مرغداری این شهرستان به چرخه تولید خبر داد و گفت: این واحدها بر اثر بیماری آنفلوآنزای مرغی تعطیل شده بود که به تازگی به چرخه تولید و جوجه‌ریزی بازگشته‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مرتضی یعقوبی» اظهار داشت: تعدادی از واحدهای مرغداری شهرستان آبیک با بیماری آنفلوآنزای مرغی مواجه شده بود که در حال حاضر، سه واحد مرغداری پس از پاکسازی و آماده‌سازی به چرخه تولید بازگشته و واحدهای دیگر هم در حال آماده‌سازی و جوجه‌ریزی است.

وی افزود: با توجه به بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی در تعدادی از واحدهای شهرستان آبیک، سه میلیون و 700 هزار قطعه انواع طیور معدوم‌سازی شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک ادامه داد: در حال حاضر کانون جدیدی از بیماری آنفلوآنزای مرغی H5N8 در شهرستان آبیک گزارش نشده است گرچه برخی استان‌ها کماکان با این بیماری درگیر هستند.

یعقوبی اضافه کرد: پایش مستمر از واحدهای صنعتی، فعال و روستاها صورت می‌گیرد که اطلاع‌گیری از دهیاران و خانه‌های بهداشت روستاها انجام می‌شود و اگر موردی باشد سریعاً نمونه‌گیری می‌شود که تمام نمونه‌گیری‌ها تاکنون از نظر بیماری آنفلوآنزا منفی بوده است.

وی با اشاره به وجود دو واحد مرغ اجداد در شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: هر 21 روز، از طیور بومی 6 روستای اطراف این دو واحد مرغداری که در جوار یکدیگر قرار دارند، نمونه‌برداری صورت می‌گیرد که تاکنون چهار مرحله پایش انجام شده و موردی از بیماری وجود نداشته است.

این مسؤول بیان کرد: واحدهای مرغ تخم‌گذار، مادر و پولت شهرستان آبیک درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی شده بود اما واحدهای گوشتی مشکلی نداشته‌ است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک با اشاره به ورود ویروس جدید H5N6 و مشاهده آن در پرندگان مهاجر پارک ملی حیات‌وحش بوجاق کیاشهر استان گیلان افزود: به شهروندان آبیکی توصیه می‌شود با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و آماده بودن طبیعت برای پذیرایی از آنان و مسافران از تماس با هر نوع پرنده به ویژه پرنده وحشی به طور جدی پرهیز کنند.

یعقوبی ادامه داد: مردم شهرستان آبیک می‌توانند در صورت تلفات پرندگان وحشی به اداره حفاظت از محیط زیست یا شبکه دامپزشکی این شهرستان اطلاع دهند گرچه لازم بوده مردم بدانند شکار و صید پرندگان ممنوع است.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک با اداره حفاظت از محیط زیست این شهرستان در زمینه پایش مستمر زیستگاه‌های مستقر پرندگان گفت: به تازگی موردی از تلفات پرندگان از نوع حواصیل به شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک گزارش شده بود که دلیل تلف شدن، بیماری آنفلوآنزا نبوده است.

 

 

نظر شما
ادامه