کد خبر: ۴۰۶۹۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
بمب جدید بیولوژیک در شمال ایران، مدفوع طیور:
در این میان رفتار پرورش‌دهندگان طیور ما جالب‌تر از کشاورزان ماست؛ آنها محصول جانبی را بدون ضابطه به فروش می‌رسانند که در جایی دیگر قاتل درجه یک همکار دیگرشان می‌شود!
 

بمب جدید بیولوژیک در شمال ایران، مدفوع طیور

بازار خرید فروش ویروس در آستانه فصل شالیکاری

نویسنده: امضا محفوظ

 

هیچ کس و هیچ کس به اندازه ما در تبدیل فرصت به تهدید تخصص ندارد؛ اصولاً رفتارهای اجتماعی ما در کشور نیاز به بازنگری و ارتقاء دارد. دقیقتر اگر بخواهیم سخن بگوییم، باید صراحتاً عنوان کنیم که هیچ حد و مرز و مانعی برای انتفاع حداکثری از امکانات خود قائل نیستیم، حتی اگر به نابودی همسایه دیوار به دیوارمان ختم شود.

آنفلوآنزای طیور تا همین لحظه 25 میلیون پرنده مولد و تولیدات آتی آنها را از ما گرفته است. از سوی دیگر مدتی است فصل شالیکاری در مراکز پرورش برنج که از قضا پراکندگی آن ها از نظر جغرافیایی دقیقاً منطبق با مراکز پرورش طیور می باشد، آغاز شده است. مدفوع مزارع پرورش طیور یکی از ارزش های افزوده جانبی این مراکز می باشد که از نظر بیولوژیک می تواند ناقل ویروس آنفلوآنزا و بسیاری از آلودگی های باکتریایی و انگلی و ویروسی دیگر باشد؛ متقاضیان بسیاری در کشاورزی و مخصوصاً شالیکاری، علی الخصوص در استان های شمالی کشور که همیشه پیشقراولان ابتلا به آنفلوآنزا می باشند، دارد.

در حال حاضر شبکه وسیع غیر رسمی و بی هویتی از توزیع کنندگان کود مرغی در بسیاری از استان های کشور وجود دارند که اصلاً اسمی از آنفلوآنزای طیور نشنیده اند و درک مناسبات این بیماری برای آنها هیچ اهمیتی ندارد و خوب حق هم دارند؛ ویروس آنفلوآنزا گیاهان را درگیر نمی کند ولی در این میان رفتار پرورش دهندگان طیور ما جالبتر از کشاورزان ماست؛ آنها محصول جانبی را بدون ضابطه به فروش می رسانند که در جایی دیگر قاتل درجه یک همکار دیگرشان می شود! جالب تر آنکه بعد از آنکه تهدیدی که ما پدید آورنده اش بودیم بالغ شد و بصورت طبیعی رفتار تهدیدگرانه خود را آغاز می کند، به دنبال ریش سفید محل می رویم تا شاید این فرزند عصیانگری را که خودمان در آستین پرورش داده ایم را به راه راست هدایت کند و کار ما می شود گریه و زاری و لعن و نفرین به این بخت شوم و گشتن به دنبال بیگناهی که سرش را بیخ تا بیخ بی خس کنیم تا شاید مرهمی باشد بر این دل داغدار.

بمب های بیولوژیک کودهای طیور حاوی ویروس آنفلوآنزا را در نظر بگیرید که اکنون به مدد سیستم گسترده توزیع کود و سم کشاورزی به دور افتاده ترین نقاط استان های شمالی و کشور برده می شوند و پخش می شوند، بدون آنکه کوچکترین ملاحظه ای بابت موارد بهداشتی همچون آنفلوآنزا در مورد آن در نظر گرفته شود. اجازه بدهید در مورد سیستم حمل و نقلی که وظیفه جابجایی این کودها بدون سرپوش و حتی اصول اولیه نقل و انتقال انجام می دهند سخنی نگویم که خود داستان حسین کرد است. انفجار این بمب ها در جای جای کشور صحنه تراژیکی را برای تولید کنندگان و پرورش دهندگان صنعت طیور می سازد که زبان از بیان آن قاصر است که نمونه آن را در دو سال اخیر شاهد بودیم.

بر این اساس، پیشنهادات ذیل جهت جلب نظر فعالان صنعت طیور ایفاد می گردد:

 1- کامل نمودن چرخه تولید مرغ و تخم مرغ در تک تک مزارع، به این معنی که کار در مزرعه پرورش طیور پس از فروختن مرغ یا تخم مرغ تمام نمی شود و تعیین تکلیف اصولی و بهداشتی و با در نظر گرفتن اصول بهداشت عمومی دامپزشکی در جامعه و صنعت و همچنین اصول محیط زیستی از جمله وظایف مرغداران در چرخه تولید است که از قضا برای آنها ارزش افزوده بالایی نیز به همراه دارد.

 2- برگزاری جلسات مشترک فیمابین اتحادیه های مرغداران و صنایع تبدیلی کود برای مصارف کشاورزی بسیار مهم تر و حیاتی تر از جلسات تعیین تکلیف ماده 19 دامپزشکی در اتاق بازرگانی تهران است. این جلسات با موضوع فرآوری بهداشتی و هدفدار کودهای مزارع مرغداری می تواند بسیار بیشتر از حقوق مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی برای سندیکاهای پرورش طیور و اعضای آنها به همراه بیاورد.

 3- ابلاغ مجدد دستورالعمل بهداشتی مدیریت پسماندهای مزارع پرورش طیور و به هم اندیشی گذاشتن موضوع با سندیکاهای تولیدی مرتبط و صاحبان صنایع تبدیلی در سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی می تواند قدم اول برای مطمئن شدن از حصول نتیجه متصوره از سوی سازمان دامپزشکی برای رخداد آنفلوآنزای سال 1397 باشد.

 4- تشکیل جلسات بحران برای صنعت طیور همانند آنچه در خصوص بحران صنعت طیور در انجمن جوجه یک روزه برای آنفلوآنزا تشکیل شد، در خصوص مدیریت پسمانده از جمله کود مرغی در مواقع بحران و اتخاذ یک تصمیم واحد بصورت کشور در خصوص مدیریت کود مرغداری ها به لحاظ اینکه نقش مهمی در گسترش بیماری خانمان برانداز آنفلوآنزای طیور، مخصوصاً در فصل شروع کشاورزی یا به عبارتی اسفندماه ایفا می کند.

کسی چه می داند، شاید یکی از دلایل انتشار موج دوم آنفلوآنزا که معمولاً در اسفندماه شاهد آن هستيم، همین کود مرغی و انتشار کشوری آن بصورت فله و غیر بهداشتی و فرآوری نشده است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
-
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
بسيار ممنون از الگوريتم بيان مسئله بهمراه پيشنهادات ارائه شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
0
0
سلام
کاش برنامه جامع و جدی تدوین و اجرا می شد
کود نقش اساسی در انتقال بیماریها دارد
نظر شما
ادامه