کد خبر: ۴۰۶۹۸



هفتمین نشست ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در راستای مدیریت هرچه بهتر این بیماری و راه‌های کنترل و پیش‌گیری آن، با حضور مدیران و روسای ارگان‌های ذی ربط به میزبانی اداره کل دامپزشکی استان کرمان برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بیماری در کشور و استان ارائه نمود و گفت: استان کرمان ازمعدود استان‌هایی است که علی رغم هم‌مرزی با استان‌های درگیر و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بیش از ۲۱ استان و مشاهده بیش از ۵۰۰ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان عاری از این بیماری و مخاطرات ناشی از آن بوده است.

وی در ادامه گفت: اهمیت این بیماری در حال حاضر تنها در مبحث خسارات اقتصادی به صنعت طیور کشور خلاصه نمی‌گردد بلکه بحث امنیت زیستی و بهداشت عمومی آن (مشترک بودن این بیماری با انسان) در درجه با اهمیت‌تری قرار دارد.

این مقام مسئول در ادامه با مطرح کردن این بیماری به عنوان تهدیدی بر امنیت غذایی کشور اعلام کرد: امسال ۲۵ میلیون قطعه طیور در اثر ابتلا به این بیماری در کشور معدوم گشته، که خسارت اقتصادی ناشی از آن بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده که افزایش قیمت تخم مرغ، بیشتر بدلیل معدوم سازی مزارع مرغ تخمگذار درگیر با این بیماری بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جمعه بازار پرندگان کرمان بایستی تعطیل گردد و کارشناسان و ماموران مستقر در سطح شهرستان‌های استان در صورت مشاهده عرضه مرغ زنده و سایر پرندگان توسط مراکز غیر مجاز ضمن برخورد با عاملان و متخلفان به پلمب اماکن عرضه غیر مجاز اقدام خواهند نمود و به شهروندان محترم توصیه نمود حتی از خرید پرندگان زینتی در این ایام خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه وجود این بیماری در پرندگان آبزي وحشي که ناقل ویروس‌ آنفلوانزا هستند ثابت شده است، گفت: استان کرمان بدلیل وجود دریاچه ها و استخرهای مصنوعی خصوصا در شهرستان‌های رفسنجان و انار که محل مهاجرت پرندگان آبزی شمال کشور می‌باشند پتانسیل این نوع انتقال ویروس (آسمان به زمین) را دارد لذا خواستار همکاری بیش از پیش دستگاه‌های متولی بخصوص محیط زیست شد.

دکتر رشیدی ساماندهی و تعیین تکلیف واحدهای مرغداری غیرمجاز را از تصمیمات اصولی این ستاد مطرح کرد که اجرای آن را منوط به بسیج همه جانبه کلیه دستگاه‌های متولی به خصوص جهاد کشاورزی دانست.

دکتر رشیدی با بیان اینکه در سراسر دنیا بلافاصله با مشاهده این بیماری اقدام ضربتی جهت جلوگیری از انتشار بیماری حتی با همیاری ارتش صورت می‌پذیرد افزود: یکی از مشکلات اصلی در کنترل این بیماری تنوع گونه‌های میزبانی ویروس (به عنوان مثال سویه H5N8 در بیش از ۱۱۴ گونه پرنده باعث تلفات می‌گردد) و تغییر سریع ویروس و تبدیل آن به ویروسی با بیماری‌زایی خطرناک‌تر می‌باشد که سبب پاندمی‌های کشنده می‌گردد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان از اقدامات موفقیت آمیز در راستا کنترل این بیماری که سبب عدم مشاهده بیماری در این استان شده است را انجام بیش از ۵۰۰۰ مورد پایش و مراقبت فعال و غیر فعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نمونه‌برداری از واحدهای مختلف(روستایی، پرنده فروشی، باغ پرندگان، مزارع پرورش مرغ اجداد و مادر گوشتی،تخمگذار و ....) و همچنین ایجاد پست‌های قرنطینه فعال و تشکیل کلاس‌های آموزشی جهت بهره‌برداران اعلام کرد که البته برای حفظ و تداوم عدم بروز بیماری و انجام عملیات‌های مبارزه و پیشگیری خواستار تأمین به موقع اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان شد.

این مقام مسئول ابتلا طیور بومی به این بیماری را سکوی پرتاب ابتلا طیور صنعتی عنوان کرد و افزود: نگه‌داری طیور بومی و صنعتی با یکدیگر از اقدامات مخاطره امیز مرغداران می‌باشد.

وی عدم رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران از جمله عدم ضدعفونی خودروهای حمل دان و کود، جابجایی شان و کارتن حامل ویروس بین واحدهای مشترک، استفاده از نهاده‌های طیور و کود مرغی آلوده و مدیریت همزمان چندین واحد و کارگران مشترک مرغداری‌ها و ... را از عوامل ورود بیماری به مزارع پرورشی اعلام کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان به کلیه شهروندان اطمینان داد که در صورت خرید گوشت مرغ و تخم مرغ از مراکز معتبر که تحت نظارت دامپزشکی باشند هیچ خطری در صورت مصرف این فرآورده‌ها آنها را تهدید نمی‌کند.

شایان ذکر است در این نشست مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری،مدیر کل اموراجتماعی استانداری، مدیر کل محیط زیست، اعضا هیات علمی دانشگاه، ریاست نظام دامپزشکی و نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری، تعاونی مرغداران و مرغ ماهان حضور داشتند.

در پایان اعضا حاضر به بیان پیشنهادات عملیاتی و اقدامات انجام شده در خصوص مبارزه و پیشگیری از این بیماری پرداختند.



نظر شما
ادامه