کد خبر: ۴۰۷۳۷
 

در شیر‌های تولید شده از مزارع ارگانیک، غلظت برخی از عناصر همانند روی، ید و سلنیوم نسبت به شیر‌های مزارع معمولی، کمتر می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این اختلاف ناشی از عدم حضور املاح معدنی در رژیم‌های گاوهای فوق می‌باشد. به گفته محققان، با افزودن منابع طبیعی حاوی ید، همانند جلبک دریایی در رژیم غذایی حیوانات در مزارع پرورشی ارگانیک، بایستی این کمبود را جبران نمود، زیرا ید یکی از ترکیبات بسیار مهم و ضروری برای کودکان و زنان باردار می‌باشد.

غلظت املاح و مواد ریز مغذی در محصولات غذایی حاصل از حیوانات، ارتباط مستقیم با رژیم غذایی آنها دارد. در روش‌های پرورش دام متداول، املاح به صورت مکمل‌های معدنی در رژیم غذایی حیوانات افزوده می‌شود. در حالیکه در فارم‌های پرورشی ارگانیک، مواد معدنی مورد نیاز فقط از خاک تامین می‌شود که امکان دارد حاوی مقادیر کافی از این املاح نباشد.

 

به همین دلیل، محقیقن دانشگاه سن‌دیگو، طی انجام آزمایشاتی که بر روی شیر‌های ارگانیک و معمولی بیش از 300 مزرعه انجام دادند، میزان املاح معدنی و مواد سمی آنها را ارزیابی نمودند.

به گفته «مارتا لوپز»، محقق این پروژه، نتایج حاکی از آن بود که میزان املاح معدنی نظیر ید، مس، سلنیوم و روی در شیر‌های ارگانیک در مقایسه با شیر‌های معمولی پایین‌تر می‌باشد. اگرچه تفاوتی در میزان مواد سمی نظیر کادمیوم، که در مقادیر بسیار اندکی در شیر‌ها موجود بود، مشاهده نگردید.

البته لازم به ذکر است که کمبود این عناصر در شیر‌های ارگانیک مشکل خاصی نیست زیرا در کل شیر، منبع اولیه این املاح در رژیم غذایی انسان نمی‌باشد.

 

به اعتقاد لوپز، جنبه مهم و اصلی این مطالعه برای اصلاح و بهبود تولید محصولات ارگانیک می‌باشد و می‌توان این محدودیت‌ها را جبران نمود.  وی گفت: منابع طبیعی متنوعی حاوی ید هستند که می‌توان در رژیم غذایی این حیوانات اضافه نمود. هم‌اکنون ما با استفاده از منبعی همچون جلبک دریایی به نتایج خوبی دست یافتیم.

علاوه بر این دانشمندان به این نتیجه رسیدندکه میزان املاح معدنی در زمستان بالاتر می‌باشد زیرا دسترسی به علوفه کمتر بوده و مکمل‌های غذایی بیشتر در دسترس حیوانات است.

در هر صورت، اگرچه نتایج نشان داد که که شیرهای معمولی از جهت املاح معدنی خاصی غنی تر از شیرهای ارگانیک هستند، اما باید دانست که شیر ارگانیک دارای خواص بسیار سودمندتری نسبت به شیر‌های معمولی می‌باشد.

منبع: medicalxpress.com

 

نظر شما
ادامه