کد خبر: ۴۰۷۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

علل شکست مصر در ریشه کن کردن آنفلوانزای پرندگان

 

اهداف مقاله

در این مطالعه به علل شکست مصر در ریشه کن کردن آنفلوانزای پرندگان از سال 2006 پرداخته شده است .

مقدمه

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ای است که فکر تمام دنیا را به خود مشغول کرده است و علت این نگرانی، تهدیدی است که این بیماری برای امنیت غذایی به وجود می آورد، به خصوص در مناطقی که به شدت به گوشت مرغ به عنوان منبع پروتئین وابسته اند. نگرانی دیگری که وجود دارد این است که ویروس  H5N1 جهش پیدا کند و تبدیل به یک آنفلوانزای انسانی همه گیر شود و زندگی میلیون ها انسان را به خطر بیندازد. مصر این بیماری را در همان ابتدای ورود آنفلوانزای فوق حاد  H5N1 یعنی در سال 2006 تجربه کرد. این ویروس به طور گسترده در مدت زمان کوتاه شیوع پیدا کرد و بخش های تولید صنعتی و سنتی طیور را تحت تاثیر قرار داد. شکست در ریشه کن کردن فوری ویروس بعد از ورود آن موجب شد تا به بیماری همه گیر بومی تبدیل شود. تکثیر این ویروس در مناطق بومی شده ویروس و سرایت آن از پرندگان آلوده به پرندگان سالم و دیگر گونه های درگیر در این منطقه موجب شد تا خطر ایجاد ویروس آنفلوانزای بومی بیشتر شود .

ابزارها و روش های تحقیق

ویروس آنفلوانزای پرندگان  از خانواده  ارتومیکسوویریده است.  این ویروس دارای ژنوم   RNA تک رشته ای چندقطعه ای(8) با سنس منفی میباشد  محصولات ترجمه شده قطعات1-3 در مجموعه نسخه بردار ویروسی  چینش میشوند علت تغییرات ژنتیکی زیاد در این ویروس ناشی از میزان بالای خطاهای نسخه برداری ، نوترکیبی و بازآرایی می باشد ... این جهش سریع ویروس گاهی   همراه با سازگاری با گونه های مختلف میزبانی  (از جمله انسان، حیوانات و پرندگان) است که  می تواند باعث تغییر ویژگی های حدت ویروس را نیز فراهم سازد. وجود حیوانات وحشی و گونه های پرندگان  حساس موجب پیچیده تر شدن اپیدمیولوژی ویروس آنفلوانزای پرندگان شده است. ظهور ویروس  H5N1 جهش یافته در مصر در ابتدای سال 2007 مشاهده شد؛ این در حالی بود که در این زمان واکسیناسیون گسترده ای در مصر انجام می شد. محافظت  از امکان ظهور جهش در ویروس یا دوباره فعال شدن ویروس آنفلوانزای پرندگان در مناطق بومی به یک یا چند فاکتور زیر مرتبط بوده است:

1. زمان لازم برای به روز شدن بذر های ویروس

2. ظرفیت تولید واکسن

3. زمان لازم برای واردات واکسن از شرکت های سازنده

4. استفاده از واکسن هایی که  محافظت ناقص داشته اند

5. استفاده از واکسن های متعدد و اغلب آنتی ژنیک (چندگانه آنتی ژنیک)

استفاده از واکسن های نشتی دار با محافظت ناقص  و متعدد موجب می شود که آنتی ژن های متعددی، زمینه ی جهش های منتج از این شرایط را در گله های محافظت شده میسر سازد کنند. این وضعیت می تواند ناشی از استفاده از واکسن ها بطور ناقص (دوز نامناسب) یا استفاده نابرابر (تزریق نادرست) در مناطقی که ویروس بومی شده است یا  ناشی از شرایط بد گله (مانند کیفیت پایین خوراک، محل نگهداری، مدیریت، وضعیت سلامت و غیره) تشدید شود. از طرف دیگر، مروری بر  شیوه ی مصرف  واکسن های تجاری در مناطقی که  ویروس بومی شده می تواند به کاهش تاثیر گوناگونی ژنتیکی ویروس ها کمک کند، بویژه در موارد اورژانس ظهور همه گیری. واکسن های به روز رویکردی مناسب برای محافظت در برابر سویه های ویروس آنفلوانزای پرندگان است. با این حال، موفقیت استفاده از واکسن، اغلب بدلیل وجود محدودیت های  برنامه های تولید واکسن و انتقال آن ها به مناطق آلوده است تحت تاثیر قرار میگیرد . دانش موجود که با زیست شناسی مولکولی و تحول ویروس آنفلوانزا مرتبط است، برای ارائه یک ابزار مداخله سریع و قابل اجرا در برابر ویروس های موجود استفاده شده است .

نتیجه گیری

استفاده نادرست از استراتژی های کنترل ویروس آنفلوانزا  با واکسن موجب افزایش گوناگونی این ویروس شد و وضعیت اپیدمیولوژیک را پیچیده تر نمود. وضعیت مصر نمونه ای از این مشکل است. با وجود این که از سال 2006 این کشور از واکسن در برابر ویروس  H5N1  استفاده نمود است اما همچنان بروز آنفلوانزای حاد پرندگان مرتبط با ویروس  H5N1 در گله های واکسینه شده مصر گزارش می شود.ویروس های  H5N1 که از نظرفیلوژنتیک مختلف هستند و فقط بخشی از آن ها از نظر آنتی ژنی واکنش پذیر متقاطع هستند و در مصر پخش می شوند. وضعیت مصر برای نقاط دیگر جهان نیز مشکل آفرین شده است .

ویراستار علمی: دکتر صالحی قمی

منبع: ITPNews

 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
با سلام وعرض ادب
من فقط ارسال کننده این مقاله کوتاه بودم و ویراستار ان از دوستان وهمکاران متخصص بودند درصورتی که اجازه دهند نامشان راخواهم اورد ضمنا در خود صلاحیت ورود به مباحث ویروس رانمی بینم
باتشکر دکتر صالحی قمی
دكتر مبين شهراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
اين عاليه دكتر صالحي اميدوارم ادامه بدهيد
نظر شما
ادامه