کد خبر: ۴۰۷۸۶



دومین مدرسه زمستانی سلول های بنیادی در قالب کارگاه و سمینار آموزشی روز دوشنبه در آیینی در استان بوشهر گشایش یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، دبیر شورای سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان بوشهر در این آیین گفت: این کارگاه برای باز‌آموزی دانشجویان، دانش آموختگان و علاقه مندان حوزه سلول‌های بنیادی با همکاری 'مرکز سلول‌های بنیادی برای همه' پژوهشگاه رویان از14 تا 18اسفند ماه جاری به مدت پنج روز در دانشگاه علوم پزشکی برگزار می‌شود.

«دکتر ماریا ظهیری» افزود: همچنین این سمینار فرصتی ویژه برای هم‌افزایی علمی و آشنایی علاقه‌مندان گروه‌های پزشکی و دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، علوم پایه پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی استان بوشهر با دانش سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی و مهندسی بافت است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های جنبی مدرسه زمستانی برای آشناسازی مخاطبان با فعالیت‌های مرتبط با علوم سلول‌های بنیادی در استان بوشهر شامل معرفی نشریات و کتاب‌های مرتبط، غرفه‌های ایده‌پردازی و سرگرمی‌های علمی است.

ظهیری بیان کرد: توسعه و ترویج علم در مورد سلول‌های بنیادی پزشکی ترمیمی از جمله برنامه‌های کشور است که همه استان‌ها و مراکز آموزش عالی باید برای فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم که شامل ترویج علم در این حوزه است فعالیت داشته باشند.

ظهیری اضافه کرد: از سال گذشته به دلیل محدود بودن رشته‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه سلول‌های بنیادی در دانشگاه‌ها برنامه‌هایی با عنوان ترویج علم دراین زمینه در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شده است.

وی یادآور شد: امسال بیش از 300 نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان زیر پوشش مدرسه زمستانه سلول‌های بنیادی استان بوشهر قرار می‌گیرند.

دبیرشورای سلول‌های بنیاد و پزشکی بازساختی استان بوشهر گفت: پیش از برگزاری این برنامه 2 کارگاه آموزشی برای کل دبیران زیست‌شناسی این استان در زمینه سلول‌های بنیادی تدارک شده است.

مدیرمرکز سلول‌های بنیادی برای همه پژوهشگاه رویان گفت: در گذشته درحوزه سلول‌های بنیادی برای همه آموزش برای عموم مردم و دانش آموزان نداشتیم.

حسین نظاری افزود: به همین دلیل پژوهشکده رویان از چهارسال پیش مرکزی با عنوان 'سلول‌های بنیادی برای همه' با هدف ارائه آموزش‌های لازم به صورت تئوری و کارگاهی برای دانش‌آموزان و همه قشرها راه‌اندازی کرد.

وی بیان کرد: تاکنون مدرسه تابستانی سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان به صورت تخصصی و با مخاطب خاص راه اندازی می‌شد.

نظاری اضافه کرد: مدرسه زمستانی سلول‌های بنیادی بوشهر با الگوبرداری ازاین مدرسه تاسیس شده ولی مخاطبان آن دانش آموزان و دانشجویان علوم پایه هستند.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی علم نوینی است گفت: در زمان حاضر آموزش در سلول‌های بنیادی منوط به پژوهشگاه‌ها وآزمایشگاه‌ها و در حد تحقیقات است و وارد کتاب‌ها نشده است.

نظاری بیان کرد: با برپایی چنین مدرسه‌هایی تلاش می‌شود سلول‌های بنیادی را به عنوان علم به جامعه کشور معرفی کنند تا بچه‌ها در زمان انتخاب رشته علاوه بر رشته‌های پزشکی به رشته‌های علوم پایه نیز توجه کنند.

وی تاکید کرد: رشته‌های زیست‌شناسی و علوم پایه از جمله رشته‌های مادر به شمار می‌آیند که ما درآن ضعیف هستیم و باید جای خود را در میان جامعه باز کند.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی در شکوفایی استعداد دانش‌آموزان و دانشجویان در رشته سلول‌های بنیادی موثر است.


نظر شما
ادامه