کد خبر: ۴۰۷۹

حکیم مهر - محققان گروه علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، افزودنیهای حاوی یوکا را به دلیل اثرات مفید بر جوجه های گوشتی به عنوان جایگزین آنتی بیوتیک محرک رشد پیشنهاد دادند.

زهرا رنجبر کارشناس ارشد علوم دامی با گرایش تغذیه دام در پژوهشی به منظور بررسی اثرات افزودنیهای خوراکی شامل سطوح مختلف عصاره یوکا، پودر برگ یوکاه و آنتی بیوتیک بر عملکرد، قابلیت هضم مواد مغذی، فاکتورهای خونی، سیستم ایمنی، آمونیاک محیطی و وقوع آسیت از 468 قطعه جوجه گوشتی یک روزه در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تیمار و در سه تکرار با 26 جوجه (نر و ماده) استفاده کرد.

وی در تشریح تیمارهای انجام شده گفت: تیمارها شامل سطوح mg/kg 75/ف 150 و 225 از عصاره ys و جیره حاوی mg/kg 15 آنتی بیوتیک ویرجینیامایسن و افزودن پودر برگ گیاه یوکاه به مقدار یک درصد در جیره بود. متغیرهای اندازه گیری شده شامل: وزن بدن، خوراک مصرفی،‌ ضریب تبدیل غذایی، قابلیت هضم ظاهری مواد مغذی، آمونیاک، pH و رطوبت بستر و مرفولوژی روده بودند سیستم ایمنی سلولی با تعیین پاسخ به تزریق فیتوهماگلوتنین و سیستم ایمنی همورال با تعیین عیار پادتن علیه گلبول قرمز گوسفند بررسی شد. همچنین فاکتورهای خونی در دو نوبت اندازه گیری شد.

رنجبر افزود: آنالیز داده ها به وسیله نرم افزار SAS و مقایسه میانگینها توسط آزمون دانکن انجام شد. وزن بدن، خوراک مصرفی و ضریب تبدیل در 32 روزگی بین تیمارهای آزمایشی تفاوت معنی داری را نشان داد. به طوری که تیمار سطح یک از عصاره و آنتی بیوتیک بالاترین وزن بدن و مصرف خوراک و بهترین ضریب تبدیل را داشتند و تیمار شاهد کمترین این صفات را دارا بود. اثر تیمارها بر عیار پادتن تولیدشده علیه گلبول قرمز گوسفند و افزایش ضخامت پوست در تست فیتوهماگلوتینین معنی دار شد. فاکتورهای خونی نیز تحت تاثیر تیمارها قرار گرفت. اثر تیمارهای مختلف بر مرفولوژی روده نیز معنی دار بود. قابلیت هضم مواد مغذی تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. بررسی آسیت و خصوصیات بستری تفاوتی در بین تیمارها نداشت.

وی در پایان تاکید کرد: نتایج حاصل از این آزمایش نشان می دهند که افزودنیهای حاوی یوکا اثرات مفیدی بر جوجه های گوشتی دارد. لذا پیشنهاد می شود جایگزین آنتی بیوتیک محرک رشد مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است، این پژوهش به راهنمایی دکتر علی محمد مدرس ثانوی عضو هیات علمی دانشگاه انجام شد.

 

نظر شما
ادامه