کد خبر: ۴۰۸۰۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

جزییات جدید از محموله ۱۲۶ هزارتنی ذرت های آلوده نشان می‌دهد، ذرت های آلوده به آفلاتوکسین توسط ۱۷ شرکت مختلف وارد کشور شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، روز گذشته خبر توقیف و ممانعت از ترخیص 126 هزار تن ذرت آلوده  در حالی با انعکاس وسیعی در رسانه‌ها مواجه شد که تا کنون جزییاتی از نوع آلودگی و شرکتهای واردکننده ذرتهای آلوده منتشر نشده است.

اما بر اساس اطلاعات واصله به خبرنگار تسنیم، ذرتهای آلوده توسط 17 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال جاری وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده است. بر این اساس اگر  اقدامات لازم برای ترخیص  کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، بر مبنای قانون، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد این در حالی است که تا کنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده اقدامی انجام نداده است.

شرکتهایی از قبیل "ر خ"- "ف" اقدام به واردات ذرتهای آلوده به قارچ افلاتوکسین از کشور برزیل کرده‌اند. گفتنی است، نمی‌توان گفت که کل محموله‌های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکتها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله  با آلودگی قارچی مواجه بوده است.

یک مقام مسئول در خوزستان  در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرد، با توجه به حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین المللی، امکان مرجوع کردن کالا در حال حاضر فراهم نیست و برای خارج کردن ذرتهای آلوده باید تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه اداره اموال تملیکی استان نیز معتقد است برای امحای این کالا مشکلاتی وجود دارد، گفت: اگر این کالای آلوده در زمین دفن شود ممکن است مردم محلی در خوش بینانه ترین حالت به صورت غیر سازمان دهی شده از آن استفاده کنند و از طرفی با توجه به تخمین حجم آلودگی محیطی فضای کافی برای امحا از طریق  آتش زدن این کالا نیز وجود ندارد.

لازم به ذکر است، برای تخلیه محموله 70 هزار تنی کالاهای اساسی معمولا به بازه زمانی دو هفته‌ای نیاز است و  برای خروج از گمرک نیز یک ماه زمان و 3000 کامیون نیاز است و به همین علت بارگیری مجدد این کالا در کشتیهای فله‌بر نیز با چالش مواجه خواهد بود. بر این اساس  و با توجه به آنکه  محموله 22 هزار تنی ذرتهای آلوده که سه سال قبل وارد منطقه ویژه امام خمینی شده بود هنوز در انبارهای محوطه گمرکی باقی مانده است، لازم است مقامات ارشد دولتی برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده تصمیم گیری کنند. به عبارت دیگر با توجه به آنکه بعد از 3 سال هنوز محموله ذرتهای آلوده 22 هزار تنی متعلق به شرکت "ر " در انبارها باقی مانده، تعیین تکلیف محموله 126 هزار تنی ذرتهای آلوده به قارچ آفلاتوکسین فرایند پیچیده تری به نظر می‌رسد.

گفتنی است، ظاهرا مسئولان استانی برای تعیین تکلیف ذرتهای آلوده  جلسه مهمی  را با محوریت استانداری برگزار خواهند کرد. هنوز مشخص نشده آلودگی در کشتی ها به ذرت منتقل شده و یا از مبدا برزیل ذرت ها آلوده بوده‌اند.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
1
0
شاید هم بابت انتقال این محموله از کشور مبدا پول هم گرفته اند چرا که برای بعضی کشورها معدومسازی اینجور اقلام هزینه گزافی دارد و چه کشوری بهتر از ایران که با ورود به زنجیره تولید معدوم می شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
حالا به اهمیت کار دامپزشک در مبداء پی بردید من که گفتم اینا میگن ما جهان سومی هستیم نطارت نباشه گوشت حداقلش گاو ماده آشعال میفرستند
فرزان سلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
اینجانب به ریاست محترم سازمان دامپزشکی چند ماه پیش اعلام کرده بودم که ذرت های وارداتی الوده به T.Castaneum میباشند و برگشتی های ذرت از کارخانه توسط خود و مستند انجام میپذیرد . و در مورخه 12 اسفند ماه نیز یک تریلر ذرت را عودت به منبع اولیه خرید مستند انجام دادم .
پاسخ ها
جاسم
| Singapore |
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
درود. جناب دکتر شما اطلاع دارین که واردات ذرت های سمی که با حوادث کرونا و.... تقریبا دیگه خبری ازاین محموله نشد و انگار فراموش شده ،به کجا رسید.؟سپاس ازشما
دکتر فرزان سلیمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
با سلام و احترام . توجه داشته باشیم موضوع ورود محصولات ترا ریخته را
بسیار جدی بگیریم . مشکل اگاهی ما در این مورد هم از لحاظ ترا ریختگی و نیز فنو تیپ و ژنوتیپ ان بسیار اندک است . مکانیزم دستکاری در ترا ریخته ها باید مستند و شفاف اطلاع رسانی شود .
نظر شما
ادامه