کد خبر: ۴۰۸۴۳
 

وضعیت عقاب شاهی مصدومی که آبان‌ماه توسط فعالان حیات وحش از مازندران به تهران منتقل شده و تحت عمل جراحی و تیمار قرار گرفته بود،  رضایت‌بخش است و این پرنده مهاجر که در اثر اصابت گلوله مصدوم شده بود بناست تا پایان هفته رهاسازی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، پیشتر «دکتر حمیدرضا فتاحیان» متخصص جراحی دامپزشکی که عمل جراحی موفقیت‌آمیز ستون مهره‌های پلنگ رودسر را در کارنامه دارد، درباره عمل جراحی این عقاب شاهی گفته بود: رادیوگرافی این پرنده نشان داد از شکستگی بال چپ حدود یک ماه می‌گذرد و استخوان‌ها بی‌آنکه در امتداد یکدیگر قرار گرفته باشند جوش خورده‌اند. با توجه به اینکه وضعیت موجود سبب شده بود این عقاب برای همیشه از پرواز ناتوان بماند تصمیم گرفتیم با یک عمل جراحی استخوان‌های جوش‌خورده را بشکنیم و در امتداد هم قرار دهیم تا شانسی برای پرواز دوباره به حیوان داده باشیم.

 «دکتر هادی شریفی» دامپزشک عضو تیم جراحی بیمارستان دامپزشکی دکتر فتاحیان که نظارت بر بهبود این پرنده را طی شانزده هفته گذشته برعهده داشته با ابراز رضایت از وضعیت کنونی این پرنده، به تسنیم می‌گوید: بعد از عمل جراحی، نگرانی‌هایی وجود دارد که حیوان بر اثر درد و استرس غذا نخورد. اما خوشبختانه با استفاده از ضددردهای مناسب توانستیم این مشکل را مدیریت کنیم و حیوان روز بعد از عمل غذا خورد.

وی ادامه می‌دهد: از زمان عمل جراحی تا کنون، چند بار جایگاه این عقاب را که نامش را جانان گذاشته‌ایم عوض کردیم. برای جانان به مدت دو هفته بعد از عمل جراحی یک بانداژ آتل‌مانند استفاده کردیم تا استخوان جوش بخورد. در این مدت این عقاب جوان در فضای کوچکی نگهداری شد تا امکان حرکت زیاد و آسیب به بانداژ وجود نداشته باشد. بعد از 4 هفته، پین‌ها خارج شد و در هفته ششم جانان را به جایگاه بزرگتری منتقل کردیم تا علاوه بر ادامه فیزیوتراپی، که از هفته اول پس عمل آغاز شده بود، امکان استفاده از نشیمن برای تمرین پرواز وجود داشته باشد.

شریفی اضافه می‌کند: جانان بعد از دو ماه به فضای بزرگتری در یک اتاق منتقل شد که امکان پرواز داشت و سرانجام دو هفته پیش به سالنی منتقل شد که طول و ارتفاغ قابل توجهی داشت و در آن دو نشیمن بلند نصب کرده بودیم تا جانان آمادگی بیشتری برای پرواز به دست آورد. حالا می‌توان گفت همه فاکتورهای مثبت، در پرواز جانان قابل مشاهده‌ است.

این دامپزشک با بیان اینکه این عقاب شاهی مهاجر، از حجم عضلانی مناسبی برخوردار است می‌گوید: خوشبختانه فیزیوتراپی‌هایی که انجام شد از یک طرف و تلاش موفقیت‌آمیز جانان در استفاده از نشیمن‌ها سبب شد این پرنده علاوه بر وضعیت رضایت‌بخش استخوانی، استقامت ماهیچه‌ای لازم را هم برای رهاسازی به دست بیاورد. وضعیت پرها هم هرچند تا حدودی دچار آسیب شده اما برای رهاسازی قابل قبول است.

وی یادآور می‌شود: خوشبختانه استفاده از نشیمن‌ها که پیش از نصب، اندازه‌های آن را دقیق محاسبه کرده بودیم، از ایجاد عارضه  BUMBLEFOOT (عفونت شدید پا) که پرندگان شکاری عموما در اسارت بر اثر ایستادن بیش از حد به آن دچار می‌شوند جلوگیری کرد و در آخرین معاینه حتی نشانه‌ای از درجه یک این عارضه هم مشاهده نشد.

شریفی با بیان اینکه طی این مدت دمای محل نگهداری این عقاب به گونه‌ای تنظیم شده که حیوان برای رهاسازی آماده باشد می‌گوید: حالا 16 هفته از آغاز درمان می‌گذرد و شاهد وضعیتی هستیم که انتظارش را داشتیم. نگهداری بیشتر از جانان در اسارت به آسیب دیدن پرها و از دست رفتن قابلیت رهاسازی منجر خواهد شد. برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و قرار است جانان تا پایان هفته رهاسازی شود.

این دامپزشک در پایان ابراز امیدواری می‌کند، رهاسازی این عقاب با موفقیت همراه شود و می‌گوید: هرچند درمان تمامی گونه‌های جانوری مهم است و وظیفه یک دامپزشک، اما زمانی می‌توانیم بگوییم دامپزشکی به کمک محیط زیست آمده که بتوانیم حیوان مصدوم را درمان و آماده بازگشت به طبیعت کنیم .

به گزارش تسنیم، سودجویان هرساله در استان مازندران با روش‌های غیرقانونی مانند گذر، استفاده از تور هوایی و شب‌دام، جمعیت گسترده‌ای از پرندگان مهاجر را صید می‌کنند. آنها علاوه بر صید این پرندگان، با اجیر کردن میرشکاران، در حوالی دامگاهها، پرندگان شکاری مانند عقاب را شکار می‌کنند تا امنیت کاذب حاصل از حذف پرندگان شکاری، سایر پرندگان را به‌سوی دامگاه‌ها جذب کند .

 
 
نظر شما
ادامه