کد خبر: ۴۰۸۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و واکسن‌سازی رازی با اعلام آمادگی برای بحث و مناظره در خصوص این موفقیت علمی در جمع اساتید و محققان ویروس‌شناس داخلی و خارجی با ارائه تمام مدارک و مستندات علمی خاطرنشان کرد: پس از این که نتایج کامل و خوبی از مرحله آزمایشگاهی دریافت کردیم در حال ورود به مرحله انسانی هستیم و همین موضوع را نیز به صورت رسمی و در قالب مقاله مروری به جامعه علمی جهان نیز اعلام کرده‌ایم...

حکیم مهر - دانشمندان موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی برای اولین بار در جهان موفق به ساخت و تولید واکسن نوترکیب وسیع‌الطیف آنفلوآنزای نوع A بر پایه ژن نوترکیب «M2e-HSP70» شدند.

دکتر سید محمود ابراهیمی گله‌داری، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و واکسن‌سازی رازی و مدیر طرح مادر ساخت واکسن نوترکیب در موسسه رازی کرج اظهار کرد: بر اساس الگوهای تاریخی در هر قرن به طور متوسط می‌توان انتظار سه تا چهار پاندمی آنفلوآنزا داشت که هریک مقارن با ظهور یک ساب تیپ جدید ویروس است و به راحتی از انسان به انسان منتقل می‌شود. با این حال بروز پاندمی‌های آنفلوآنزا غیر قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: در قرن بیستم پس از پاندمی بزرگ آنفلوآنزا سال 9-1918 که باعث مرگ حدود 40 تا 50 میلیون نفر شد، پاندمی‌های دیگری هم رخ داد و کارشناسان اتفاق نظر دارند که پاندمی آنفلوآنزا اجتناب ناپذیر و احتمالا قریب الوقوع است و اپیدمی‌های آنفلوآنزای مرغی بسیار بیماری‌زای ناشی از H5N1 که در اواسط دسامبر 2003 و پاندمی اخیر آنفلونزای خوکی (H1N1) موید این ادعاست.

ابراهیمی گفت: از طرفی، شواهد حاکیست که این ویروس به دلیل ناپایدار بودنش به عنوان سلاح‌های بیولوژیکی و میکروبی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و منطقی است که هر گونه موفقیت در ساخت واکسن آنفلوآنزا می‌تواند جایگاه ایران را در سطح بین‌الملل ارتقاء دهد.

وی با بیان این که پروژه تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای وسیع‌الطیف در کشور جهت پیشگیری و محافظت از تمام تحت تیپ‌های رایج ویروس آنفلوآنزا از جمله H1N1 خوکی و H5N1 پرندگان مد نظر بوده است، خاطرنشان کرد: این پروژه از سال 85 با هدف ساخت واکسن آنفلوآنزا به صورت کاملا بومی در کشور و با آگاهی از این که شرکت‌های واکسن سازی آمریکا از جمله Vaxinnate و ABCAM به شدت فعالیت تحقیقاتی خود را به ساخت واکسن آنفلوآنزای وسیع الطیف مبتنی بر پروتئین پایدار M2e معطوف کرده‌اند آغاز شد. پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز فاز علوم پایه نظیر ساخت وکتورهای نوترکیب بیانی پروکاریوتی و یوکاریوتی (مخمر)، بیان، تخلیص پروتئین نوترکیب حاصله در سیستم های بیانی پروکاریوتی و یورکاریوتی و ارزیابی کنترل کیفی پروتئین‌های حاصله ( که نتایج موفقیت آمیز اولیه آن در قالب سه مقاله تحقیقی در ژورنالهای معتبر آمریکا و دو مقاله تحقیقی در ژورنال‌های معتبر داخلی به چاپ رسید) اواسط سال 87 وارد فاز Preclinical study در حیوان مدل آزمایشگاهی (موش) شد.

ابراهیمی تصریح کرد: پس از اطمینان از ارزیابی کامل سیستم ایمنی موش‌های آزمایشگاهی متعاقب تجویز این فیوژن پروتئین نوترکیب و نتایج موفقیت آمیز حاصله از دو سال مطالعه در این زمینه، در نهایت در تابستان امسال فیوژن پروتئین نوترکیب به عنوان واکسن وسیع الطیف مورد توجه و در فاز حیوانی در معرض دوزهای بسیار کشنده ویروسهای آنفلوآنزای رایج در کشور H1N1 و H3N2 و H9N2 و همچنین H1N1 نوع استاندارد قرار گرفت و وسیع‌الطیف بودن و کارا بودن این واکسن به طور عملی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نتایج حاصله از مطالعه کارآزمایی در موش به عنوان حیوان مدل آزمایشگاهی و پس از بررسی کامل سیستم ایمنی موش‌های ایمن شده با فیوژن پروتئین نوترکیب M2e-HSP70 در مقایسه با واکسن های تجاری وارداتی تجاری در ایران دال بر موفقیت آمیز بودن ایده مورد نظر است؛ از این رو پس از نتایج حاصله موفقیت آمیز از ارزیابی سیستم ایمنی در حیوان مدل، موش‌های ایمن شده با واکسن نوترکیب حاصله در مواجه با دوز بسیار کشنده (100 LD90) ویروس آنفلوانزا (H1N1) آداپته شده با موش محافظت صد در صدی حاصل شد، این در صورتی بود که در موشهای ایمن شده با واکسن‌های وارداتی Influvac ساخت هلند و Split vaccine ساخت انگلیس به عنوان کنترل‌های مثبت در مواجهه با دوز کشنده مشابه از ویروس آنفلوآنزا، محافظت 40 درصد و 15 درصد بیشتر حاصل نشد.

ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران تصریح کرد: نتایج حاصل از چهار سال فعالیت موفقیت‌آمیز دانشمندان انستیتو تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی در ساخت واکسن نوترکیب وسیع الطیف آنفلوآنزای تیپ آ به عنوان ایده‌ای نو در ساخت واکسن آنفلوآنزای وسیع الطیف در قالب مقالات مروری در مجله معتبر علمی Virus Genes از کشور آمریکا مورد پذیرش قرار گرفت و بزودی انعکاس جهانی خواهد یافت.

ابراهیمی با بیان این که این مقاله مروری، اولین مقاله مروری در خاورمیانه و یک ایده نو در جهان در زمینه ساخت واکسنهای وسیع الطیف است، خاطرنشان کرد: نتایج حاصله از فاز حیوانی نشان داد که واکسن‌های آنفلوانزای بر پایه فیوژن پروتئین M2e-HSP70 علیرغم تحریک سیتم ایمنی هیومورال ایمنی سلولی را نیز به شدت تحریک می کند. با توجه به اینکه نقش HSP70 از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به عنوان یک ادجونت ژنتیکی در قالب فیوز شده با دیگر پروتئین‌ها نیز به اثبات رسیده است می‌توان گفت که واکسن وسیع‌الطیف موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم‌سازی رازی بسیار کاراتر و موثرتر از دستاوردهای شرکتهای آمریکای Vaxinnate و ABCAM در ساخت واکسن آنفلوآنزا نوترکیب وسیع الطیف است که به ترتیب ساخت واکسن آنفلوآنزا را بر پایه فیوژن پروتئنیهای M2e-flagellin و M2e-HBc مورد مطالعه قرار داده و وارد فاز 2 انسانی نیز شده‌اند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات و واکسن‌سازی رازی با اعلام آمادگی برای بحث و مناظره در خصوص این موفقیت علمی در جمع اساتید و محققان ویروس‌شناس داخلی و خارجی با ارائه تمام مدارک و مستندات علمی خاطرنشان کرد: پس از این که نتایج کامل و خوبی از مرحله آزمایشگاهی دریافت کردیم در حال ورود به مرحله انسانی هستیم و همین موضوع را نیز به صورت رسمی و در قالب مقاله مروری به جامعه علمی جهان نیز اعلام کرده‌ایم، اما موفقیت حاصله نیازمند حمایت و اطلاع‌رسانی مسوولان ذیربط است. گروه ما نیازمند حمایت مادی و معنوی است تا بتوانیم آنفلوآنزا را به عنوان یک بیماری جهانی پیشگیری کرد.

مجری طرح تولید واکسن آنفلوآنزا گفت: در فاز کینیکال نیازمند امکانات آزمایشگاهی هستیم؛ چراکه ورود به فاز انسانی استانداردهای لازم را نیاز دارد.

به گفته وی، مجریان پروژه‌های زیرطرح، دکتر مجید تبیانیان ( ایمنولوژیست) و دکتر علیرضا مکرم رضائی (فارماسیوتیکس) و همکاران دکتر ماشاء الله محمدی، دکتر مهران دباغیان، دکتر محمد حسین ذابح جزی، دکتر علی میرجلیلی، دکتر حمید رضا عطاران و دکترهادی طغیانی و مشاور طرح، پروفسور محمد جواد قراگوزلو هستند.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
0
0
امیدواریم مثل واکسن تب برفکی که هیچ مستندی برای دفاع از سوشهای بر روی لیبل درج شده ندارند نباشد
Hussain Naimi
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
It is a great achievement for IR of Iran. Congratulation and well done to Dr. Ebrahimi.

تبريك و موفق باشيد

Hussain Naimi, Bahrain
Director ICT/Smart City
ناصر
|
-
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۰
0
0
در چنین مواردی بهتر است با روابط عمومی موسسه یا سازمان مورد نظر تماس گرفته شده و خبر از مجاری رسمی گزارش شود تا بعدها با توجه به تبعات آن تکذیب نشود.
رامين
|
-
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۴
0
0
باسلام.
بر اساس ابلاغيه وزارت بهداشت به شماره 564/3/پ/89/ص مورخ 26/4/89 اعلام عمومي نتايج تحقيقات مرتبط با سلامت و بهداشت بايد پس از بررسي و اعلام صحت در كارگروه مربوطه انجام پذيرد و در غير اينصورت تخلف تلقي مي گردد و قابل پيگري و پيگرد خواهد بود
دكتر .ك .خ (دامپزشك )
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
0
0
بنام خدا
دكتر تاجيك از نيروهاي مخلص و كوشا و پر انرژي دامپزشك هستند كه با روحيه شاد و شخصيت عالي كه از ايشان سراغ دارم ميتواند باعث پيشرفت كارها و ترقي مملكت شود. خاطره اي از همكاري با او در سالهاي اول انقلاب دارم كه ميتواند نشان اين روحيه سازنده و پر تلاش و شجاع او باشد:
در اسفند ماه سال 58 كه زمستان پربرف و سردي بود از طرف جهاد سازندگي اعلام شد كه در منطقه كردستان(البته گروههاي خائن و ضد انقلاب فدائي و دمكرات در منطقه فعال بودند و مسلمانهاي مومن را ميكشتند ) بيماري دامي مشكوكي شايع شده و اينجانب چند نفر از دانشجويان مسلمان و مومن سالهاي مختلف را كه دكتر تاجيك از جمله دانشجويان بودند هماهنگ كرده و از استاد دكتر زهري رئيس وقت دانشكده يك جبپ لندرور بزرگ گرفتيم و به انجا رفتيم (قروه و دهات اطراف) و چندين روز در هواي فوق العاده سرد و راهبندان با برف بيش از يكمتر ونيم و خطر حمله و كشتار گروههاي مزدور انجا فعاليت و بيماريابي و درمان كرديم كه دكتر تاجيك با نهايت كوشش و فداكاري، همكاري صميمانه و در خور توجهي ميكردند . خدا حفظشان كند و موفقشان بدارد. يا علي
دكتر .ك.خ
|
-
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
0
0
بنام خدا
اين مطلبي كه اينجانب نوشته بودم در رابطه با مقاله ديگري بود( رياست دانشكده جناب اقاي دكتر تاجيك) و ربطي به ساخت واكسن مورد ادعاي اقاي دكتر ابراهيمي نداشت كه اشتباها در اين محل درج شده است.
لطفا در صورت امكان اصلاح و توضيح داده شود .
با احترام و تشكر. دكتر .ك .خ دامپزشك
دكتر اسلامي ميانهجي
|
-
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۱
0
0
بسمه تعالي
ساخت واكسن در حاليكه ميتواتند بسيار مهم و موثر در پيشگيري و حفاظت موجودات در مقابل بيماريها باشد( بخصوص نوتركيب ان كه اگر به واقع راستين باشد جاي تقدير و تشكر دارد ) ليكن عنوان كردن هر گونه توليدي بنام واكسن نو تركيب ميتواند بسيار خطرناك و حادثه افرين باشد و يا ترفندي تبليغاتي براي كارها مورد نظر بعدي ، بخصوص كه هنوز چالش ان در مورد موجود اصلي به اتمام نرسيده باشد وحتي در مورد دامهاي ازمايشگاهي نتيجه قطعي در دسترس نيست( صرف چاپ مقاله در يك مجله تخصصي نميتواند بيانگر اصالت كار باشد ، قبلا هم شاهد اينگونه موارد بوده ايم كه در نهايت غير واقعي بودن تعداد زيادي از انها اثبات شده موارد محرمانه ميباشد .....) . ثانيا ، فقط كلون كردن و بيان قسمتي از يك ويروس در كلي و نام واكسن بر ان نهادن چندان زيبنده يك محقق نبوده و نشان از روشهاي ................... ميتواند داشته باشد
زيرا اگر انچنان بود كه فقط يك قسمت و انهم ثابت در يك ويروس كه دائما در حال تغيير و جهش ميباشد ميتوانست ( كه هرگز نميتواند) ايمني زائي واقعي داشته باشد كه در ان صورت خود ويروس پس از بيماري در افراد بايد فرد براي هميشه يا حداقل مدتي در برابر آن ويروس بخصوص انفلوانزا مقاوم نمايد كه اينطور نيست و همه ساله با كمي جهش ديگر كارائي نداشته و از انتفاع خارج است واگر فقط علم بومي ان مورد نظر است كه اينكار حداقل بيش از ده سال است كه در موسسه رازي انجام شده و مقالات و پايان نامه ان در دسترس ميباشد والا چنين موردي براي اولين بارنبوده و نيست .
ثالثا ، اينگونه ..... و مصاحبه هاي فراوان تكراري در صدا و سيما و روزنامه ها و خبرگزاريهاي مختلف در موردي كه به گفته خود مجريان هنوز بر روي انسان ازمايش نشده خالي از ..... براي ........ نيست؟ ضمن آنکه هيچكدام از مجريان توليد كننده واكسن نيستند واز زير و بم توليد آگاهي واقعي و كافي ندارند و كارشان بيشتر به يك ..... شبيه است تا علمي و كاربردي واقعي .
اينجاست كه افرادي كه واقعا زحمت كشيده و كار كرده و توليد مناسب و كارا توليد ميكنند از گردونه موقعيتها خارج شده و منزوي و مطرود گشته و دچار حرمان و بي انگيزگي خواهند شد و بيشترين ضربه به كشور از اين موارد وارد خواهد شد.
لذا بايستي اين ادعاي توليد واكسن نوتركيب به سرعت و دقت تمام مورد بررسي و سنجش قرار گرفته كه در صورت اثبات ان افراد مورد تشويق واقع و در صورت مردودي ............
نظر شما
ادامه