کد خبر: ۴۰۸۷۲


سگ‌های بدون صاحب در پارک ملی سرخه حصار تهران یک میش وحشی را تعقیب کرده و به شدت زخمی نمودند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، این میش وحشی توسط نگهبان یکی از واحدهای نظامی مستقر در حاشیه منطقه از چنگ سگ‌ها رهایی یافت.

به دنبال تماس تلفنی نگهبان با اداره محیط زیست، محیط بانان پارک ملی سرخه حصار عازم محل مورد نظر شده و میش زخمی را تحویل گرفتند.

متاسفانه میش مجروم به دلیل جراحات وارده از بخصوص از ناحیه گردن پیش از رسیدن به کلینیک حیات وحش از بین رفت.



تصویر میش وحشی که درپارک ملی سرخه حصاربر اثر حمله سگ‌های بدون صاحب از بین رفت

اما این تنها مورد از این دست نبوده است. از ابتدای سال جاری این چهارمین مورد از حمله سگ‌های بدون صاحب به حیات وحش پارک سرخه حصار تهران است که تا کنون منجر به مرگ دو قوچ و دو میش وحشی شده است.

بطور یقین موارد متعدد دیگری نیز از تلفات حیات وحش پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار بر اثر حمله سگ‌های بدون صاحب بوده که کسی متوجه آن نشده است.



تصویر قوچ وحشی که در پارک ملی سرخه حصار بر اثر حمله سگ های بدون صاحب از بین رفت

حضور سگ‌های بدون صاحب در عرصه‌های طبیعی و مناطق حفاظت شده استان تهران بخصوص منطقه حفاظت شده جاجرود و پارک‌های ملی خجیر و سرخه حصار به معضلی جدی تبدیل شده و مشکلات متعددی را برای این مناطق بوجود آورده است.

حمله و آسیب رساندن به علفخواران و بره‌های آن‌ها در فصل زاد و ولد، نا امن کردن زیستگاه‌ها و فراری دادن جانوران وحشی به خارج از مناطق امن، انتشار و انتقال بیماری به حیات وحش و رقابت با گوشتخواران از مهمترین مشکلاتی است که سگ‌های بدون صاحب برای تنوع زیستی این مناطق بوجود می‌آورند.

پارک ملی سرخه حصار آخرین و تنها زیستگاه آهو در استان تهران محسوب می‌شود که تنها حدود یکصد آهو در این منطقه زندگی می‌کنند.

این گونه‌های ارزشمند در حال حاضر نیز با تهدیدهای فراوانی از شکار غیرمجاز گرفته تا تخریب و تصرف زیستگاه‌شان مواجه هستند و از بین رفتن حتی یکی از آنها یا بره‌هایشان توسط سگ‌های بدون صاحب نیز خسارت بزرگی به جمعیت شکننده این گونه‌های ارزشمند محسوب می‌شود.

با توجه به اینکه متولی ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در محدوده و حریم شهرها بر عهده شهرداری‌ها است، همچنین مدیریت مناطق چهارگانه و حفاظت از حیات وحش در کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد، ضروری است اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با همکاری شهرداری تهران نسبت به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در محدوده پارک‌های ملی خجیر و سرخه و سرخه حصار و منطقه حفاطت شده جاجرود اقدام نمایند.


نظر شما
ادامه