کد خبر: ۴۰۸۹۸



رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به برخی ابراز نگرانی‌ها درباره مشاهده مواردی از آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه و اقدامات انجام شده جهت از بین بردن پرندگان مبتلا و کنترل بیماری، گفت: مواردی از ابتلای پرندگان به بیماری آنفلوآنزای نوع H5N8 در کرمانشاه مشاهده شده است، اما این بیماری هنوز در انسان دیده نشده و در چند وقت اخیر نیز اقدامات لازم برای کنترل آن انجام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدمهدی گویا» با اشاره به مشاهده مواردی از آنفلوآنزای پرندگان در کرمانشاه، اظهار کرد: این بیماری در پرندگان این منطقه دیده شده است، نه در انسان. ابتلای پرندگان به این بیماری در سایر نقاط کشور هم اتفاق افتاده است، اما در چند وقت اخیر بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داده شد و اقدامات لازم در این زمینه انجام صورت گرفته است.

وی ادامه داد: آنفلوآنزایی که در پرندگان کرمانشاه دیده شده از همان نوع H5N8 است که در شهرهای دیگر نیز وجود داشته است؛ یعنی قابلیت انتقال به انسان را فعلا ندارد، اما هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد: هر اقدامی که برای کنترل این بیماری لازم بود، انجام شده است. کارگرانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند، واکسن زده شده‌اند، به آنها دارو داده شده و 10 روز تحت مراقبت قرار گرفته‌اند. همچنین این موضوع در حال حاضر تحت نظارت سازمان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است.

گویا پیشتر اعلام کرده بود که آنفلوآنزای نوع H5N8 مدت زمان طولانی در بخش‌های مختلفی در کشور در میان پرندگان دیده و منجر به تلفات زیادی در پرندگان شد. تاکنون بیماری انسانی ناشی از این نوع ویروس نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا دیده نشده است، به همین دلیل جزو ویروس‌های آنفلوآنزایی است که احتمال خطر پایینی برای انسان دارد. نکته قابل توجه این است که ویروس‌های آنفلوآنزا سریع تغییر می‌کند و تغییرات باعث می‌شود، بیماری‌زایی آنها هم شدت و ضعف پیدا کند.

وی همچنین به مردم توصیه کرده بود که اگر فرض را بر این بگذاریم که این ویروس می‌تواند به انسان منتقل شود، مردم باید از شکار، بازی، تماس و خرید لاشه پرندگان وحشی در بازارهای غیرمجاز خودداری کنند. علاوه بر آن اگر مواردی از تلفات پرندگان را مشاهده کردند به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.


 

نظر شما
ادامه