کد خبر: ۴۰۹۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 
 

با همکاری  FAO و USAID، بیش از 4700 نفر دامپزشک متخصص از سراسر جهان، به تازگی آموزش‌های کامل و لازم را برای مقابله با شیوع بیماری‌ها دیده‌اند. آنها به عنوان خط مقدم دفاع و حفاظت از دام‌های اهلی در مقابل بیماری‌های مرگبار در 25 کشور آفریقایی، آسیایی و خاورمیامه محسوب می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، علاوه برحفاظت طیور، دام‌های بزرگ، خوک و سایر حیوانات، این دامپزشکان تازه آموزشدیده جهت پیشگیری از بیماری‌های پرندگان آبزی که برای انسان‌ها کشنده می‌باشد نیز اقدام می‌نمایند.

«جان لابروث»، معاون ارشد سازمان غذا و کشاورزی (FAO) و هماهنگ کننده این آموزش ها از سال گذشته، می‌گوید: حدود 75 درصد از بیماری‌های نوظهور اخیر، قبل از انتقال به انسان‌ها، حیوانات را به شدت درگیر می‌نماید.

 

وی افزود: به همین دلیل است که، شناخت کامل و مقابله با تهدیدات بیماری‌های حیوانات از منابع موجود، می‌تواند یک استراتژی سطح بالا در زمینه پیشگیری از پاندمی‌های آینده باشد.

به گفته FAO علاوه بر خطراتی که ابتلا به این بیماری‌ها انسان را تهدید می‌کنند، بیماری‌های دامی نیز تاکنون میلیاردها دلار خسارات مالی به بار آورده و باعث کاهش رشد اقتصادی شده است.

به عنوان مثال شیوع بیماری‌های پر خطر در دهه‌های اخیر، همگی منشا از حیوانات دارند، آنفلوانزای فوق حاد سویه H5N1، پاندمی آنفلوانزای H1N1، ابولا، سندرم فوق حاد تنفسی SARS و سندرم تنفسی خاورمیانه MERS.

 

شیوع H5N1 در اواسط سال 2000 د رجهان، تنها باعث وارد آمدن خسارت اقتصادی معادل 30 میلیارد دلار گردید. چند سال بعد H1N1، نیز به میزان 55 میلیارد دلار خسارت وارد کرد.

همانطور که می دانیم، همانند تمام فجایع، در این وقایع همیشه فقیرترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه بیش از افراد دیگر آسیب می‌بینند. به عقیده FAO چهارپایان تنها دارایی اولیه آنها هستند و از دست دادنشان باعث از دست دادن اعتماد به نفس و ایجاد ناتوانی در خانواده خواهد شد.

 

در حمایت از USDA، FAO نیز آموزش فوق را در رابطه با نظارت و پیشگیری از بیماری‌ها، انجام روش‌های آزمایشگاهی، امنیت زیستی، متد‌های پیشگیری و کنترل و استراتژی پاسخ در برابر همه‌گیری‌ها را جهت مناطق پر خطر و حساس در نظر گرفت و عملیاتی نمود.

لابروث تاکید دارد که جهت این رویکرد، جهان نیازمند متخصصین آموزش دیده بیولوژیست، اکولوژیست و دامپزشکان است و این کادر با همکاری یکدیگر مجموعه ارزشمندی را در جهت نیل به این هدف مهم و حیاتی تشکیل خواهند داد.

 جهت دستیابی رایگان به جزئیات برنامه فوق به آدرس http://www.fao.org/3/i8747en/I8747EN.pdf مراجعه فرمایید.

منبع: fao.org ، news.un.org

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مصطفی قلاوند
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
بسیار عالی
نظر شما
ادامه