کد خبر: ۴۰۹۵۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: این واکسن‌ها صرفاً در ۹ استانی که آنفلوانزا به صورت انفجاری در آنها رخ داده، بین مزارع مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر توزیع می‌شود ...
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی مرغداری‌های کشور واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آمریکا به ایران وارد می‌شود، گفت: این واکسن‌ها تحت نظارت دامپزشکی با اولویت مرغداری‌های مادر، تخمگذار و باغ وحش‌ها توزیع می‌شود.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» در نشست خبری امروز اظهار کرد: 60 سال است که صنعت طیور ایران شکل گرفته که در این مدت از لحاظ کمی رشد زیادی را تجربه کرده است، به طوری که سرانه مصرف مرغ در کشور از 4.5 کیلوگرم به 25 کیلوگرم رسیده است و سرانه مصرف تخم‌مرغ از 3 کیلوگرم به 11 کیلوگرم رسیده که این ارقام بالاتر از سرانه مصرف جهانی است.

وی افزود: 27 هزار واحد صنعتی طیور در کشور در حال فعالیت هستند اما 50 درصد از این واحدها با وجود اینکه دچار مشکلات فرسودگی هستند، به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند اصلاح ساختار داشته باشند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با وجود اینکه رشد صنعت طیور در کشور بسیار مناسب بوده است، اما متناسب آن با از لحاظ کیفی پیشرفت نداشته‌ایم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اظهار کرد: در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به عنوان یک بیماری تهدید کننده صنعت پرورش طیور از یک بعد و تهدید علیه بهداشت عمومی از بعد دیگر سالیان متمادی است که کشورهای مختلف را در جهان درگیر کرده است.

وی با بیان این‌که این بیماری حدود 140 سال است که شناسایی شده و خسارات وارده ناشی از آن به یک دهه اخیر قابل مقایسه با سنوات قبل از آن نیست.

وی با بیان این که طی شش ماهه سال 2017 تاکنون بیش از 60 کشور در اقصی نقاط جهان درگیر این بیماری بوده‌اند، گفت: در حال حاضر این بیماری در کشور‌های همسایه ایران نیز وجود دارد و همان طور که گفته شد این بیماری توسط پرندگان مهاجر وحشی در بین کشورها جابه‌جا می‌شود. لذا خطر بروز و گسترش این بیماری همواره کشورهای مختلف را تهدید می‌کند.

320 پنجره ورود ویروس آنفلوانزا در کشور وجود دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه زمینه‌های بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشومان زیاد است، گفت: 320 پنجره ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی وجود دارد که در کنار آن با توجه به تراکم بالایی مرغداریهای ما در بعضی شهرها مانند مازندران، امکان شیوع اپیدمی این بیماری را افزایش می‌دهند.

اکبرشاهی گفت: یکی از مشکلات صنعت طیور کشور استفاده اشتراکی برای حمل سوخت و حتی کود مرغی است که این امر زمینه ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی مرغ تخمگذار را افزایش داده است.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکیل زنجیره‌های تولید در کشور، گفت: بازار پرندگانی که در کشور وجود دارد خود منجر به شیوع آنفلوانزا خواهد شد که در این ارتباط باید ساماندهی توسط استانداریها و فرمانداری‌ها ایجاد شود و آنها همکاری لازم را با ما داشته باشند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه 2 میلیون تن کود مرغی به صورت خام در مزارع ما استفاده می‌شود؛ این در حالی است که برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور قبل از مصرف باید سالم‌سازی شوند.

اکبرشاهی با بیان اینکه ایران در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی قرار دارد گفت: ‌از 5 مسیر حرکت پرواز پرندگان وحشی دو مسیر آن از ایران است که این امر منجر به افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده است.

وی با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور در باره حادثه فوق حاد پرندگان گفت: وزیر کشور وظایف دستگاه‌های مختلف را در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کرده است که امیدواریم با همکاری سازمانهای دیگر به سمت کاهش بروز این بیماری در کشور حرکت کنیم، زیرا باید توجه داشت که تنها سازمان دامپزشکی در این ارتباط وظیفه ندارد.

ایجاد مرغداری در شعاع 50 کیلومتری تالاب ها ممنوع شد

وی با بیان اینکه ایجاد مرغداری در شعاع 50 کیلومتری تالابهای محل ورود پرندگان وحشی گفت: مرغداری هایی که در این شعاع قرار دارند، به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند اما دیگر اجازه احداث واحد جدید در این محدوده داده نمی‌شود.

برگزاری نخستین کنفرانس جهانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تهران

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه 30 درصد از واحدهای مرغ تخمگذار از بین رفته است، گفت: با توجه به خساراتی که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به صنعت وارد کرده سازمان دامپزشکی کشور  کشور در نظر دارد در تاریخ 13 و 14 تیر ماه سال 1397 نخستین کنفرانس جهانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در تهران برگزار کند.

اکبرشاهی اظهار کرد: در این کنفرانس قرار است با نگاهی فراگیر و عمیق و کاربردی هشدارها و راهکارهای بهینه و موثر را به کمک اساتید و نخبگان فعال در حوزه دامپزشکی و پزشکی در سطح جهانی مطرح کنیم.

وی ادامه داد: به همین منظور مکاتبات لازم با مجامع بین المللی، سازمان‌های دامپزشکی تمامی کشورها، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص این کنفرانس انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین آمار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شش ماهه دوم سال گفت: این بیماری در 22 استان کشور گزارش شده است و 580 کانون در این ارتباط شناسایی شده است.

آخرین آمار معدوم سازی مرغ به دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

اکبرشاهی گفت: 25 میلیون و 140 هزار و 187 قطعه پرنده تا امروز معدوم‌سازی شده است که 25 میلیون و 96 هزار قطعه آن در کانون‌های صنعتی بوده است. همچنین 40 هزار قطعه پرنده در 117 کانون بومی و روستایی، 2100 قطعه8 پرنده در 11 کانون پرنده وحشی معدوم شده‌اند.

به گفته اکبرشاهی 53 درصد پرندگانی که از بین رفته‌اند در واحدهای مزارع مرغ تخم‌گذار بوده‌اند که 19 میلیون و 380 هزار قطعه پرنده در این مناطق معدوم‌سازی شده‌اند. همچنین 9 درصد مزارع پولت تخم‌گذار و 50 درصد مزارع مرغ مادر دچار خسارت شده‌اند.

دامپزشکی 75 درصد از خسارت مرغداران را پرداخت کرد

وی در پاسخ به تسنیم گفت: خسارات مرغداران در دو بخش توسط صندوق بیمه کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور پرداخت می‌شود که ما تا به امروز توانسته‌ایم 75 درصد از سهم خود برای خسارت مرغداران را پرداخت کنیم.

واردات 10 میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آمریکا

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قرار بود، تا برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان واکسن تهیه و تزریق شود، تاکنون چه کاری در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: پس‌ از آن که فراخوان خرید واکسن را اعلام کردیم، شرکت‌های مختلف خارجی و داخلی سویه‌های واکسن خود را به‌عنوان نمونه عرضه کردند که بعد از بررسی‌های بسیار در کمیته‌های دارویی سازمان دامپزشکی یک مورد واکسن مورد تأیید قرار گرفت که مربوط به یک شرکت آمریکایی و قرار است از ابتدای سال آینده به‌مرور این 10 میلیون دز واکسن وارد کشور شود.

وی تأکید کرد: این واکسن‌ها تحت نظارت دقیق سازمان دامپزشکی انبار شده و صرفاً در 9 استانی که آنفلوانزا به صورت انفجاری در آنها رخ داده، بین مزارع مرغ تخم‌گذار و مرغ مادر توزیع می‌شود.

وی در مورد هزینه تأمین واکسن نیز گفت هزینه برعهده خود مرغداری‌هاست، اما با نظرات سازمان دامپزشکی تزریق می‌شود که امیدواریم در کاهش بار بیماری‌ها مؤثر باشد.

فعالیت 1800 مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور

به گفته این مسئول در سازمان دامپزشکی 1800 مزرعه پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور فعال است که 1350 تا از این مزارع در 9 استان آذربایجان شرقی، قزوین، قم، تهران، البرز، مرکزی، اصفهان، فارس و خراسان رضوی واقع شده‌اند.

مدیرکل دفتر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی همچنین بابیان اینکه به دلیل تنوع تعداد واحدهای صنعتی مرغداری متأسفانه مدیریت‌های متنوعی هم در کشور اعمال می‌شود، گفت:‌ در بحث پرورش، نحوه واکسیناسیون، حمل‌ونقل که خود می‌تواند عامل جابه‌جایی ویروس در این واحدها باشد، مدیریت‌ مختلفی وجود دارد و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تشکیل زنجیره‌ها در این حوزه است.

اکبرشاهی همچنین شکار پرندگان مهاجر به‌ویژه در نقاط شمالی کشور را یکی دیگر از مشکلات در انتقال ویروس آنفلوانزا برشمرد و افزود: با اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست شکار این پرندگان را ممنوع کرده، اما متأسفانه ما شاهد شکار این پرندگان هستیم؛ چراکه این پرندگان همواره سویه‌های مختلفی از آنفلوانزا را به همراه دارند که می‌توانند آن ویروس را انتقال دهند.

تشکیل ستاد اجرایی آنفلوآنزای پرندگان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور تاکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور در راستای مصوبات ستاد ملی آنفلوآنزا نسبت به تشکیل ستاد اجرایی آنفلوآنزا اقدام کرده که وظیفه این ستاد پیگیری اجرای شرح وظایف دستگاه‌های مختلف ابلاغی توسط وزیر کشور است.

وی ادامه داد: بازنگری در دستورالعمل‌ها، پیگیری اجرای آمایش صنعت مرغداری از طریق معاونت بهبود تولید دامی وزارتخانه، ساماندهی وضعیت سالم‌سازی کود مرغی با همکاری اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها، ساماندهی فعالیت کارگران موقت با همکاری اتحادیه‌ها، ساماندهی وضعیت فعالیت‌های غیرمجاز از طریق دستگاه‌های متولی از جمله کارهایی است که توسط این ستاد به سرعت در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور با بیان این‌که بحث ورود ویروس از طریق پرندگان مهاجر به عنوان اولین نقطه ورود ویروس مطرح است، گفت: سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان محیط زیست در حال استخراج و شناسایی سایت‌های استقرار پرندگان مهاجر است و پس از شناسایی این سایت‌ها واحد‌های پرورشی شعاع 50 کیلومتری مشخص و در مرحله‌ی اول بحث آموزش مدیریت این واحد‌ها در اولویت بحث نمونه‌برداری و پایش تصادفی در زمان حضور پرندگان ممنوعیت تغییر کاربری یا ایجاد واحد جدید در این شعاع در دستور کار قرار بگیرد.

حضور 700 نفر از اساتید از سراسر دنیا در کنفرانس جهانی آنفلوآنزای پرندگان تهران

در ادامه این مراسم گایینی مدیر اجرای کنفرانس و نمایشگاه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: قرار است که کنفرانسی در سیزدهم و چهاردهم تیرماه سال آینده همزمان با روز بیماری‌های مشترک انسان و دام با نام نخستین کنفرانس جهانی آنفلوآنزای پرندگان برگزار شود.

وی با بیان این‌که قصد داریم از اساتید جهانی برای این مراسم دعوت به عمل بیاوریم، اظهار کرد: همزمان با این رویداد قرار است اولین نمایشگاه تخصصی دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی برگزار شود.

به گفته وی در این همایش 700 نفر از اساتید از سراسر دنیا دعوت شده‌اند و سازمان‌هایی چون OIE و FAO در جریان اجرای این مراسم قرار گرفته‌اند و در مجموع تلاش این است تا آخرین دستاوردها در مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را معرفی کنیم تا دانش بومی کشور در این حوزه ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: این کنفرانس به همت سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، نظام دامپزشکی و توسط شرکت میلاد مبتکر شرق برگزار خواهد شد و داوطلبان می‌توانند خلاصه مقالات خود را تا پانزدهم اردیبهشت ماه به سایت www.iac2018.ir ارسال کنند.

 
 
 









منبع: تسنیم، فارس، روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر کوزه چیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
لطفا بزارین تو فیبری و یخ تو راه آب نشن خراب شن واکسنا
پاسخ ها
همكار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
چقده با نمكين شما قله نمك
زنگارکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
نوش دارو بعد از مرگ سهراب امریکاه به ایران واکسن بده ؟ باور کنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
سلام دوستان
باید به انتخاب این مدیر توانمند نمره بیست داد اینو میگن انتخاب مدیر
ناشناس
|
Denmark
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
سازمان دامپزشکی اگر دست از سر این مرغدار بردارد اجازه فعالیت بخش خصوصی را بدهد و سنگ اندازی نکند بخش خصوصی خودش میداند چه دارویی وارد کند لطفا سازمان منت بگذارد بخش خصوصی را حمایت نکند
نظر شما
ادامه