کد خبر: ۴۰۹۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در شبکه خبر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: هدف این است که مرغ‌های تخم‌گذار با ریسک بالای بیماری واکسیناسیون هدفمند انجام شود و امیدواریم تا فروردین این بیماری تحت کنترل قطعی قرار گیرد ...



حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده تا با همکاری استانداران و مدیران کل دامپزشکی در سراسر کشور در سال 1397 نظارت بیشتری روی مرغداری‌های غیرمجاز، حمل و نقل‌های غیرمجاز طیور و فرآورده‌های آن و همچنين کود مرغی صورت بگیرد. تا بتوان اين بيماري را به طور صد درصد تحت كنترل قرار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» صبح امروز با حضور در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان این‌که طی دو سال اخیر بیش از 60 کشور دنیا درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده‌اند، اظهار کرد: ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و طی این مدت بیش از 25 میلیون قطعه طیور شناسایی و معدوم‌سازی شده است.

وی با بیان این‌که این کار با دو هدف جلوگیری از شیوع بیماری و حفظ سلامت مردم صورت می‌گیرد، ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده گزارش‌های خوبی به دست آمده به گونه‌ای که در حال حاضر 20 استان درگیر این بیماری هستند و 12 استان پاک می‌باشند.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی کشور از 27 هزار واحد مرغداری در کشور 570 کانون به بیماری آلوده شده است، وی اظهار کرد: اقدامات متعددی در این راستا انجام شده که می‌توان به معدوم سازی مرغ‌ها و وسائل مصرفی مرغداری ها اشاره کرد. علاوه بر این با پایش شعاع سه تا 10 کیلومتری مرغداری‌ها عملیات پاکسازی و شناسایی را به طور کامل انجام داده‌ایم.

رفیعی‌پور با بیان این که 85 تا 90 درصد واحد‌های درگیر مربوط به واحد‌های صنعتی می‌شود، گفت: از این میزان 85 درصد مختص مرغ‌های تخم‌گذار است و مابقی مربوط به مرغ‌های گوشتی، مادرگوشتی، شترمرغ، کبک، بلدرچین و مرغ‌های روستایی است.

وی با بیان این‌که همه واحد‌های آلوده شده را به طور کامل ارزیابی و رصد می‌کنیم و پس از آن شعاع یک کیلومتری آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، اظهار کرد: هر کانونی که گزارش بیماری در آنجا صورت گرفته باشد قطعا معدوم سازی مرغ های آن واحد اقدام می‌شود. علاوه بر این به صورت 24 ساعته همکاران ما در مراکز عرضه و فروشگاه‌ها نظارت می‌کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: هیچ جای نگرانی برای مردم وجود ندارد، چرا که نظارت‌ها به صورت دقیق صورت می‌گیرد و اگر گزارشی مبنی بر بیماری به دست ما برسد قطعا کارهای لازم را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: هدف ما این است که با کنترل بیماری طی روزهای آینده و اوایل سال بعد به شرایطی برسیم که کنترل بیماری به طور کامل در دست ما باشد و برای این کار نیز اقدامات گوناگونی را در نظر گرفته‌ایم که می‌توان به واکسیناسیون هدفمند اشاره کرد.

رفیعی‌پور ادامه داد: هدف این است که مرغ‌های تخم‌گذار با ریسک بالای بیماری واکسیناسیون هدفمند انجام شود و امیدواریم تا فروردین این بیماری تحت کنترل قطعی قرار گیرد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به علائم بیماری در پرنده زنده گفت: پژمردگی، گوشه‌گیری، دوری از غذا و آب از نشانه‌های این بیماری است و لازم است که صاحبان پرنده با مراجعه به دامپزشکی متوجه شوند که پرنده دچار چه بیماری شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص مرغی که از کشتارگاه عبور کرده است باید گفت با توجه به این‌که تمام نظارت‌های لازم روی این محصول انجام شده مردم هیچ نگرانی نباید داشته باشند لذا توصیه می‌شود حتما از مراکز مجاز و معتبر مرغ خریداری شود، اما در خصوص علائم ظاهری مرغ نیز می‌توان گفت که رزنگ پریدگی، خون مردگی و بوی نامتبوع از علائمی است که می‌تواند هشداری برای وجود بیماری در مرغ باشد.

رفیعی‌پور با بیان این که براساس آمار نسبت به سال گذشته 18 درصد بیماری‌های دامی کاهش پیدا کرده است با واکسیناسیون به موقع و عوامل دیگر از 7900 کانون به 6500 کانون رسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که در حوزه دامی 66 میلیون دام سبک و 8.5 میلیون دام سنگین وجود دارد، گفت: 300 هزار اماکن دامی به صورت تمام وقت تحت نظارت سازمان دامپزشکی قرار گرفته تا مردم به راحتی بتوانند با اطمینان از دام استفاده کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص واکسیناسیون طیور گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در تلاش هستیم تا آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را واکسیناسیون کنیم و قرار است که این کار در سال آینده اجرایی شود.

رفیعی ‌پور در خصوص اقدامات ستاد اجرایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نیز گفت: پس از دو جلسه با معاون اول رییس جمهور تمام مصوبات در ستاد اجرایی به اجرا درآمد و اکنون در حال پایش سرزمینی تراکم و تجمیع مرغداری‌های غیرمجازو بازارهای غیرمجاز هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خسارت به مرغداری‌ها به آنها پرداخت می‌شود، گفت: پرداخت خسارات تخم‌مرغ ، خوراک مرغ و وسائل موجود در مرغداری برعهده ما قرار دارد که تاکنون 75 درصد این خسارت‌ها به مرغداران پرداخت شده اما خسارت مرغ باید از طریق صندوق بیمه پرداخت شود.

وی با بیان این‌که در طول 11 ماه گذشته در حوزه کشتارهای دام بیش از 12 میلیون راس دام ذبح شده که 11 میلیون راس دام سبک و یک میلیون و 100 هزار راس دام سنگین بوده است و از این تعداد 20 میلیون کیلوگرم گوشت در حوزه کاری کشتارگاه‌ها و مراکز عرصه شامل تولید ، کشتار و عرضه ضبط شده است .

وی ادامه داد: در حوزه طیور نیز 600 میلیون طیور نظارت شده که 10 میلیون کیلوگرم آن از مصرف انسانی خارج شده است.


 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
کنترل با معدوم سازی خیلی فرق داره‌. شما اگه تا حالا کنترل کرده بودین وارد فاز معدوم سازی وسیع کشوری نشده بودین.
ناشناس
|
Brazil
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
نگران نباشید تا فروردین انشاا... بیماری ریشه کن می گردد البته به همراه طیور . واردات که هست واردات را بیشتر کنید. اینکه این همه غصه و ناراحتی ندارد! به جوانی خودتان رحم کنید....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
آقای دکتر رفیعی پور وقتی توانمند ترین شخصیت مدیر و علمی را در معاونت بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور منصوب کرده باید هم با این اقتدار صحبت کند منتظر روزهای خوش در دامپزشکی کشور ایران باشیم
ناشناس
|
Brazil
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
به این جمله دقت کنید ؟ هدف ما کنترل کامل ... است. .................. کنترل کامل ... ؟ کنترل قطعی ....؟
نظر شما
ادامه