کد خبر: ۴۱۰۰۱

 


محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه کلگری (UCVM)، روشی سریع، ارزان و قابل حمل جهت تشخیص انواع مختلف بیماری‌های عفونی و مزمن در حیوانات و انسان ابداع نمودند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این روش بسیار مفید و کاربردی، سیگنال وجود عفونت را با استفاده از تشخیص آنتی‌بادی‌های خاص در نمونه‌های خون، شیر و بزاق ردیابی می‌نماید.

«جرج دی باک» استادیار باکتریولوژی دانشگاه UCVM، می‌گوید: مدتها است که نیاز مبرم به داشتن یک ابزار تشخیصی جهت کنترل سلامتی احساس می‌شد. این ابزار بایستی برای تشخیص انواع بیماری‌ها در هر مکان، هر زمان و توسط هر فردی کاربردی می‌بود.

 

«دی‌باک» و «ماریجا دریکیک» دانشجوی PhD، از گلوکومتر‌های ساده کنونی برای ساخت تکنولوژی جدید بیوسنسور فوق استفاده نمودند.

دی‌باک افزود: همانطور که هم اکنون گلوکومتر‌ها، به عنوان یک بیوسنسور موفق در بازار عملکرد دارند، ما نیز تلاش نمودیم که با استفاده از تکنولوژی مشابه در طراحی و عملکرد، ابزار جدید را کاربردی نماییم. اما با این فرق که این ابزار قادر به تشخیص طیف وسیعی از عوامل عفونی می‌باشد.

ابزاری قابل استفاده در خارج از آزمایشگاه و در فارم

در اختراع آنها از آنزیم‌های مهندسی شده جهت تبدیل سیگنال‌های عفونت به گلوکز استفاده شده است و سپس گلوکز اندازه‌گیری می‌شود. این روش پایه، از آزمایش‌های بسیار مناسب و کاربردی جهت تشخیص بیماری‌های عفونی و مزمن حیوانات و انسان می‌باشد.

دی‌باک توضیح می‌دهد که یک گاو آلوده به ویروس لوکمی، ‌آنتی بادی‌هایی در پاسخ به بیماری از خود تولید می‌کند. بیوسنسور ما آنتی‌بادی‌های موجود در قطره خون حاصل از خراش کوچک در بدن حیوان را شناسایی می‌کند. سپس آنزیم به نسبت آنتی‌بادی موجود، گلوکز تولید می کند و بلافاصله میزان این گلوکز اندازه‌گیری می‌گردد.

دستگاه قابل حمل جدید، نیازی به آماده‌سازی و تهیه نمونه‌های پیچیده‌ای ندارد، بنابراین آزمایش یک گاو در یک مزرعه دورافتاده به راحتی امکانپذیر خواهد بود. این فناوری کاربرد‌های بالقوه زیادی دارد؛ به عنوان مثال برای کنترل سلامت افراد در منزل تا کنترل دامپزشکان جهت بررسی پیشرفت یک بیماری در حیوانات می‌توان از آن بهره برد.

پس از نمونه‌برداری، سیگنالی کمی دریافت خواهد شد که به راحتی قابل خواندن است. جالب اینجاست که این تست فقط کیفی نبوده و کمی می‌باشد و این نتایج کمی می‌تواند شما را در پیگیری چگونگی فعالیت عفونت کمک نماید.

 

دی‌باک و دیریکیک، بدنبال توسعه این ابزار در جهت تشخیص علایم التهابی و سایر بیماری‌های مزمن هستند، همچنین با همکاری شرکت‌های تجاری، تمایل دارند دستگاه فوق بزودی روانه بازار شود.

دی باک اذعان داشت که این یک تکنولوژی جدید و منحصر به فرد بوده که تنها مبتنی بر نوارهای ساده می‌باشد و جهت کنترل بیماری‌ها بسیار کاربردی است. این روش می‌تواند روش‌های پایه‌ای آزمایشگاه‌ها را نیز بهبود بخشد.

منبع: phys.org

 

نظر شما
ادامه