تحقیقات جدید موسسه ملی سلامت (NIH) حاکی از آن است که تماس زیاد با آلرژن‌های حیوانات خانگی و یا آفات، باعث کاهش خطر ابتلا به آسم تا سن هفت سالگی کودک خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این یافته‌ها می تواند سرنخ‌هایی جهت طراحی برنامه‌ای استراتژیک در جهت پیشگیری از آسم کودکان را فراهم نماید. نتایج این تحقیق در تاریخ 19 سپتامبر سال گذشته در نشریه Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.

در حالیکه مطالعات قبلی اثبات کرده بود تماس با آلرژن‌ها در منزل در کنترل بیماری آسم کمک کننده است، یافته‌های جدید نشان داد که تماس با آلرژن‌های خاص در اوایل زندگی و قبل از ایجاد آسم در این کودکان، اثرات پیشگیرانه خواهد داشت.

این مشاهدات، نتیجه مطالعات مستمر تحقیقات محیط زیست شهری و آسم کودکان (URECA)، با کمک هزینه NIH و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) از طریق کنسرسیوم آسم شهری می‌باشد.

«آنتونی اس فوسی» پزشک و رییس NIAID، می‌گوید: ما هر روز بیشتر و بیشتر در رابطه با این موضوع که شرایط محیطی اوایل زندگی نوزاد چه تاثیراتی بر رشد و سلامت آنها خواهد داشت، می‌آموزیم. با طراحی یک برنامه استراتژیک مناسب جهت پیشگیری از ایجاد آسم قبل از رشد کودک، می‌توانیم به کاهش بار این بیماری در میلیون‌ها انسان و درنتیجه خانواده‌های آنها و جوامع کمک نماییم.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، هم‌اکنون بیش از 8 درصد از کودکان در ایالات متحده مبتلا به آسم که یک بیماری مزمن، همراه با التهابات و تنگی مجاری تنفسی می باشد، هستند.

آسم می‌تواند باعث اتلاف وقت و باز ماندن کودکان و بزرگسان از مدرسه و کار و همچنین مراجعات مکرر خانواده‌ها به اورژانس و مراکز درمانی گردد.

URECA به بررسی عوامل خطرساز ایجاد آسم در کودکانی که در مناطق شهری ساکن هستند و بیماری فوق در آنها از شیوع بیشتری برخوردار می‌باشد، پرداخته است. از سال 2005، URECA، 560 نوزاد را در بالتیمور بوستون در شهر نیویورک و سنت لوییس، مورد مطالعه قرار داده و فهرستی از آنها تهیه نمود.این کودکان به علت درگیری حداقل یکی از والدینشان به آسم و آلرژی، در معرض خطر بیشتر ابتلا به این بیماری قرار داشتند.

مطالعات محققین، از زمان تولد نوزادان آغاز و تا سن 7 سالگی پیگیری شد و یافته‌های اخیر مربوط به این دوره از رشد کودکان فوق می‌باشد. از میان 442 کودکی که دانشمندان اطلاعات کاملی از آنها داشتند و وضعیت آنها تا هفت سالگی مورد ارزیابی قرار گرفت، 130 کودک (29 درصد)، مبتلا به آسم بودند.

نمونه‌های گرد غبار جمع‌آوری شده از منزل این کودکان، در طول سه سال اول زندگی (در سنین 3 ماهگی، 2 سالگی و 3 سالگی)، حاوی غلظت بالایی از آلرژن‌های مرتبط با سوسک، موش و گربه بود که باعث کاهش خطر ابتلا به آسم تا سن هفت سالگی می‌گردید.

محققان، یک ارتباط مشابه با همین موضوع، در رابطه با آلرژن‌های سگ نیز مشاهده نمودند؛ البته از جهت آماری خیلی معنی‌دار نبود و نشان می‌داد که این امر می تواند به صورت اتفاقی و تصادفی حادث شود. اما تجزیه و تحلیل‌های بیشتر نشان داد که قرار گرفتن در معرض میزان بالایی از این 4 نوع آلرژن‌ در سن 3 ماهگی، با کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم ارتباط مستقیم دارد.

شواهد همچنان حاکی از آن است که میکروب‌های محیطی منزل در دوران نوزادی می‌تواند بر ابتلا به آسم تاثیر‌گزار باشد. در مطالعه‌ای که توسط موسسه URECA در گذشته انجام شده است، میکروبیوم گرد و غبار منزل در سال اول زندگی کودک جمع‌آوری شده و ارزیابی شد و نشان داد که تماس با باکتری‌های خاص در زمان نوزادی، آنها را در سن 3 سالگی، از خس‌خس سینه مزمن و برگشت پذیر که خود زمینه ساز ابتلا به آسم می‌باشد، حفاظت می‌نماید.

در مطالعه اخیر، محقین دریافتند که ارتباطی میان فراوانی انواع خاص باکتری در گرد و غبار منزل و تشخیص آسم در سن هفت سالگی وجود دارد. نتایج اینطور است که اگر نوزاد در اوایل زندگی خود در معرض باکتری‌های خاص قرار گیرد، این موضوع می‌تواند بر ابتلا به این بیماری تاثیرگزار باشد؛ اگرچه تحقیقات کامل تری برای روشن شدن نقش بالقوه این تماس با میکروب‌ها در ایجاد آسم مورد نیاز است.

«جیمز ای گرن» محقق اصلی این پروژه در URECA و پروفسور دانشگاه ویسکانسین مدیسون، می‌‌گوید: مشاهدات ما بدین معنی است که تماس با طیف وسیعی از آلرژن‌ها، نظیر باکتری‌ها و فرآورده‌های باکتری در اوایل زندگی می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آسم گردد. البته مطالعات بیشتر می‌تواند ما را در یافتن هدف اصلی که ایجاد یک برنامه استراتژیک در جهت پیشگیری از آسم می‌باشد، یاری رساند.

علاوه‌برآن، نتایج تحقیقات موسسه URECA در رابطه با کودکان هفت ساله، تحقیقات قبلی را تایید می‌کند و معتقد است که فاکتور‌های خطرسازی همچون تماس با تنباکو در مادران باردار، استرس و افسردگی در آنها، باعث افزایش ابتلا به آسم در کودکان خواهد شد.

همچنین محققان حضور کوتینین که از شکست نیکوتین در بدن حاصل می‌شود و از خون بند ناف جنین عبور نموده را نیز یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به آسم در سن هفت سالگی می دانند. استرس و افسردگی مادر باردار در سه سال اول زندگی نیز ارتباط مستقیم با ایجاد آسم در کودکان دارد.

محققان URECA هنوز به نظارت خود بر کودکان ادامه می‌دهند. آنها با تقسیم کودکان به گروه‌هایی بر اساس آلرژی‌ها و آسم‌شان، امیدوارند که اطلاعات بیشتری در رابطه با فاکتور‌های مربوط به اوایل زندگی که بر ایجاد آسم آلرژیک و غیرآلرژیک اثر دارند، پیدا کنند.

منبع: Science Daily