کد خبر: ۴۱۰۰۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: روسیه، قزاقستان و فرانسه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که بدون استفاده از واکسیناسیون قادر به کنترل ویروس نیستند ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور شرایط اکوسیستمی و تولید بیش‌ازحد مرغ تخم‌گذار در کشور را دلیل تلف شدن میلیون‌ها قطعه مرغ در کشور می‌داند و از تدابیر سازمان دامپزشکی برای مهار بیماری‌ها در آینده خبر می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» با اشاره به دلیل تلفات میلیون‌ها قطعه مرغ گوشتی در کشور براثر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به شرایط اکوسیستمی خاص در کشور اظهار کرد: ایران رتبه نهم تولید مرغ تخم‌گذار در دنیا با چهارفصل و اقلیم‌های متفاوت دارد و یقیناً آسیب‌پذیری آن افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: ایران در مسیر دو خط سفر جهانی پرندگان قرار دارد و به لحاظ مهاجرت پرندگان درگیری شدید بیماری در آن زیاد است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه مزارع مرغ تخم‌گذار بسیار متراکم در تعداد معدودی از استان‌ها احداث‌شده‌اند، گفت: یک هزار و 800 واحد مزارع مرغ تخم‌گذار در کشور داریم که 1388 واحد در 9 استان قرار دارند و ساختارهای بسیاری از مزارع مرغداری‌ها آماده مقابله با بیماری‌ها و ویروس‌ها نیست.

ماکنعلی با بیان اینکه استان‌هایی مثل گیلان، مازندران و گلستان از جمله استان‌هایی هست که ویروس به‌راحتی وارد آن‌ها می‌شود و از سال گذشته ویروس در آن‌ها باقی‌مانده و باد هم می‌تواند بعضی از ویروس‌ها را تا صد متر جابه‌جا کند، خاطرنشان کرد: در خرم‌آباد لرستان 10 نقطه ورود ویروس و 43 نقطه استان خراسان رضوی پنجره ورود ویروس‌هایی نظیر ویروس پارک ملی بوجاق هستند، درحالی‌که هیچ قرابت جغرافیایی با یکدیگر ندارند.

وی با اشاره به رفتارهای پرخطر در برخی از مناطق ازجمله فریدون‌کنار استان مازندران، بیان کرد: قرنطینه کردن، نیازمند باور انسانی است و مردم باید به حاکمیت و هشدارهای بهداشتی اعتماد داشته باشند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: کشورهای روسیه، قزاقستان و فرانسه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که بدون استفاده از واکسیناسیون قادر به کنترل ویروس نیستند و طرح واکسیناسیون را به اشکال مختلف پیش‌گرفته‌اند.

ماکنعلی با بیان اینکه در تلاشیم تا بیماری را به‌طور کامل مهار کنیم، گفت: برای برون‌رفت از وضعیت فعلی برای سال آینده چهار برنامه تعریف کرده‌ایم تا چیزی به نام رخدادهای غیرقابل‌انتظار ناشی از بیماری نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه تهیه و تأمین تخم‌مرغ در کشور بسیار پیچیده و سخت است، افزود: مسئول بیماری در مرغ و تخم‌مرغ تنها سازمان دامپزشکی نیست، بلکه ارگان‌های مختلف مسئولیت‌هایی را دارند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه عوامل متعددی در شیوع بیماری دست‌به‌دست هم می‌دهند که مهم‌ترین آن ماهیت خود ویروس است، گفت: بعضی از ویروس‌های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌تواند تنها با باد جابه‌جا شود که این مسئله بسیار مهم و کنترل آن دشوار است.

ماکنعلی با بیان اینکه ویروس مذکور می‌تواند توسط یک کارگر از یک کشور دیگر وارد کشور شود، خاطرنشان کرد: اکنون تمام مناطق کشورهای عربستان سعودی، هفت استان پرورش‌دهنده پرندگان در کشور افغانستان و عراق آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سبکرو هرمزگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
درود بر دکتر ماکنعلی .انشالا برنامه شما بتونه این معضل رو کنترل کنه . البته مانیتورینگ و عملیات امنیت زیستی و کنترل فارم و جابجایی مرغ و فراورده های اون نبایستی فراموش بشه . آینده خوبی برای سازمان دامپزشکی میبینم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
آقای دکتر ماکنعلی عزیز آن چه طیور کشور را حساس کرده واکسیناسیون های زیاد وبی دلیله که متاسفانه حتی خود مرغداری ها هم بدون اطلاع سازمان دامپزشکی به آن میپردازند. اولین قدم سازمان باید این باشد مدیریت یکپارچه بهداشتی را حداقل در استان ها اعمال کند.جوجه ریزی های بدون برنامه و وجود طیور بومی در کنار واحد های صنعتی مشکل اصلی است. و دهها مورد دیگر که سازمان از آن ها بی اطلاع است. ضمن احترامی که برای همه مدیران سازمان قایلم ولی باید عرض کنم شما عزیزان تجربه مدیریت بهداشتی ندارید و برنامه ریزی برای ایجاد امنیت زیستی در پهنه های مختلف را نمیداد. لطفا با سرنوشت صنعت طیور و در گام بعدی با سلامت اجتماع بازی نکنید.دنیا خیلی کوچکتر از آن است که وقت کوتاه خدمت رسانی را صرف ............... کرد و آب به آسان شرکت های واکسن ساز ریخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
با سلام
دکتر ماکنعلی با ارائه طرح برون رفت و آوزدن مدیری جوان و توانمند بنام دکتر اکبرشاهی نشان خواهد داد که سر و سامانی به طیور ایران خواهد داد که در تاریخ ایران ماندگار باشد. بمانید تا ببینید او آمایش سرزمینی را چگونه هدایت خواهد کرد ببینید که او چگونه افراد در صنعت طیور سامان دهی خواهد کرد مدیریت کود و حمل و نقل هم متفاوت خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
سیاست شما در مورد واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی یه شکست کامل رسیده لطفا این کار را در مورد انفلونزای فوق حاد طیور تجربه نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
دوستان عزیزی که فکرمیکنیددکترماکنعلی چنین وچنان خواهدکرد.بامایی که مثل شما فکرنمیکنیم.هردو منتظرمیمانیم وباآرزوی موفقیت برای او که اگر موفق نشود ..... صنعت طیور دوباره .......... خواهد بود درپایان سال97 منتظر آزمون وخطای ایشون خواهیم بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
0
http://www.irna.ir/fa/News/82521664
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
ماکنعلی بدنبال آزمون و خطا نیست راهکار ماکنعلی 27 صفحه سر فصل دارد که بر اساس مبانی تخصصی بین المللی طراحی شده است
نظر شما
ادامه