کد خبر: ۴۱۰۴۳
 

شاید برای کمتر کسی باورکردنی باشد، اما می‌شود گوشت کبوتر را به‌عنوان یک غذای سالم و مغذی مصرف کرد؛ البته نه هر کبوتری.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، خیلی‌ها در پشت‌بام منازل خود، تعدادی کبوتر را نگهداری می‌کنند و هر چند روز یک‌بار، آنها را از قفس خارج کرده و پرواز می‌دهند. این گروه، مد نظر گزارش ما نیست. زیرا آنها جزو کبوتران زینتی هستند که بیشتر، ظاهر زیبایی داشته و توانایی پرواز اندکی دارند. البته انواع کبوتر را می‌توان به هفت دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد؛ رنگی، پروازی، زینتی، نمایشگر، وحشی، نامه‌بر و گوشتی.

برخلاف کبوتران نامه‌بر که قدرت بالایی در به خاطر سپردن مسیرهای طولانی دارند و می‌توانند فاصله‌های حدود یک‌هزار کیلومتری را در کمتر از دو روز طی کنند، کبوتران گوشتی، قدرت پروازی مطلوبی نداشته، اما وزن بالاتری دارند. به‌طوری‌که وزن‌شان تا یک کیلوگرم نیز می‌رسد. البته توانایی تولید مثل بالا، قابلیت مطلوب در تبدیل مواد خوراکی به گوشت، تغذیه جوجه‌ها به نحو احسن و وزن‌گیری سریع از مشخصات دیگر این نژادها است.

به‌طورکلی می‌توان از 11 نژاد منحصر به فرد در گروه کبوتران گوشتی نام برد. جانت رانت ( Giant rant  ) و مونداین ( Mondaine  ) ازجمله نژادهایی هستند که می    توانند تا بیش از یک کیلوگرم وزن بگیرند که اولی در اسپانیا، انگلیس، فرانسه، آمریکا و ایتالیا پرورش داده می‌شود و دومی بیشتر در فرانسه و ایتالیا. نژاد کینگ ( King  ) نیز همان‌طور که از نامش پیداست، در دنیا گسترش چشمگیری پیدا کرده است. کینگ در قرن نوزدهم از تلاقی بین نژادهای مختلف در آمریکا به وجود آمده و وزن کبوتر مسن آن به بیش از یک‌هزار و 100 گرم می‌رسد. نژادهای کارنیه ( Carneo  )، تگزان ( Texan  )، راندون ( Randone  )، لینس ( Lince  ) و داماشن ( Damashene ) از دیگر نژادهایی است که برای کبوتران گوشتی می‌توان نام برد.

معمولاً پرورش کبوتر از زمان به دنیا آمدن تا هنگام ذبح، یک ماه طول می‌کشد. بنابراین سهولت در پرورش آن، امتیازی است که تولید گوشت کبوتر در منازل را امکان   پذیر کرده و چون از والدین به‌عنوان دستگاه جوجه‌کشی، پرورش‌دهنده جوجه و مرغ مادر استفاده می‌شود، هزینه نگهداری بسیار پایین است. این پرنده ضمن اینکه در طول مدت پرورش، سوخت بسیار اندکی نیاز دارد، پتانسیل تولید گوشت به‌صورت ارگانیک را هم با خود به یدک می‌کشد. خوشبختانه متقاضیان این گوشت نیز در بازار کم نیستند و پرورش‌دهندگان، مشکلی از نظر بازاریابی و فروش ندارند و از آنجا که کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصرف گوشت کبوتر را بیش از ایران مورد توجه قرار می‌دهند، می‌توان با تولید انبوه این محصول، راه صادرات آن را نیز باز کرد. گذشته از اینها به ازای هر مترمربع از قفس ساخته شده، 12 کبوتر نر و ماده می‌توان پرورش داد که نشان می‌دهد نیاز به فضای چندان زیادی برای پرورش ندارد.

هرچند که در ایران هنوز جایگاه مشخصی برای فروش مولدان گوشتی به صورت ویژه وجود ندارد، اما می‌شود انواع این کبوتران را در پرنده‌فروشی‌ها پیدا کرد که جهت انتخاب درست آنها باید از نظر شناخت ظاهری کبوتر، اطلاعات دقیق داشت. برای این منظور، یا باید از افراد کارکشته کمک گرفت یا در این امر تبحر پیدا کرد. گندم، ذرت، ارزن و سویا از مهم‌ترین دانه‌هایی است که می‌شود برای خوراک کبوتر بهره برد. هرچند که نرخ‌های متفاوتی برای گوشت این پرنده در ایران وجود دارد، اما گفته می‌شود که گوشت این پرنده به‌طور میانگین، حدود 20 هزار تومان در هر کیلوگرم به فروش می‌رسد.

20 درصد پروتئین بیشتر نسبت به انواع طیور دیگر، مقوی معده و سیستم عصبی، هضم آسان، از بین بردن ضعف سالخوردگان، کلسیم بالاتر نسبت به دیگر پرندگان و کمک به رشد سریع و به حرف افتادن کودکان از مهم‌ترین مشخصات و خواص گوشت کبوتر است.

به هر ترتیب، اگر به پرورش کبوتر علاقه‌مندید و قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار کم هزینه را دارید، می‌توانید در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و به جای پرورش کبوتران زینتی، از انواع گوشتی استفاده کنید.

 
 
برچسب ها: کبوتر، گوشت،
نظر شما
ادامه