کد خبر: ۴۱۰۹۸
 

آیا دقت اندازه‌گیری دمای بدن حیوانات از طریق گوش و زیر بغل به دقت بالای درجه حرارت رکتال در آنها می‌باشد و یا خیر؟

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، اندازه‌گیری درجه حرارت بدن از طریق رکتوم، در حال حاضر استاندارد طلایی برای ارزیابی دمای بدن در حیوانات و دام های کوچک می‌باشد. اما در مواردی که حیوانات، دچار بیماری‌های رکتوم بوده و یا دارای خلق و خوی ناسازگاری باشند، استفاده از این روش دشوار می‌گردد.

همانطور که می‌دانیم اندازه‌گیری دمای بدن از طریق گوش و یا زیر بغل از روش‌های جایگزین اندازه‌گیری درجه حرارت رکتال می‌باشند. البته لازم به ذکر است که محدوده دمای مرجع در این دو روش جهت سگ‌ها هنوز به درستی مشخص نیست.

 

در گزارش اخیری که در نشریه انجمن بیمارستان‌های حیوانات آمریکا (Journal of the American Animal Hospital Association) به تازگی به چاپ رسیده، صحت روش اندازه‌گیری دمای بدن از طریق زیر بغل و گوش، در مقایسه با روش اندازه‌گیری دما از طریق رکتوم که استاندارد طلایی محسوب می‌شود، در جمعیت سگ‌ها مورد قیاس قرار گرفت.

این مطالعه با بررسی 50 سگ بیمار که هرکدام به دلایل مختلف نیاز به جراحی داشتند صورت پذیرفت. محققان درجه حرارت رکتوم، زیر بغل و گوش را در سه نوبت در بیمارستان اندازه‌گیری نمودند. این سه نوبت یکی در زمان مراجعه، دیگری قبل از انجام جراحی و نوبت آخر بعد از ریکاوری و به هوش آمدن حیوان پس از جراحی صورت پذیرفت. دمای بدن از طریق رکتوم و زیر بغل بلافاصله و پشت هم، با دماسنج دیجیتال و همان زمان با استفاده از دماسنج مادون قرمز دمای بدن از طریق گوش اندازه گیری شد.

 

نتایج حاکی از آن بود که اندازه‌گیری دمای بدن از طریق زیر بغل با روش اندازه‌گیری از رکتوم اختلاف بالایی داشت و تطابق معنی داری نداشتند و فقط از میان این 50 مورد فقط در یک مورد از سگ‌ها این دو دما با هم یکسان بود. در حالیکه دمای اندازه‌گیری شده از طریق گوش نزدیک‌تر به دمای رکتوم ارزیابی گردید. همچنین دمای زیر بغل نیز تطابقی با دمای گوش نداشت و درجه حرارت اندازه گیری شده از گوش معمولا بالاتر بود.

لازم به ذکر است که دمای زیر بغل سگ‌ها با جثه حیوان رابطه معکوس داشت و هرچه جثه بزرگتر بود دمای زیر بغل نیز کاهش می‌یافت.

 

محققان اینطور نتیجه گرفتند که درجه حرارت زیر بغل و گوش هر دو نسبت به دمای رکتوم، از صحت کمتری برخوردارند. درحالیکه در انسان، اندازه گیری درجه حرارت از طریق گوش بسیار کاربردی است اما به دلیل آناتومی خاص گوش سگ‌ها، روش فوق نیز برای این حیوانات کاربردی نمی‌باشد.

با این وجود، در سگ‌ها درجه حرارت گوش دقیق تر از زیر بغل است و در مواردی که امکان ارزیابی دمای بدن از طریق رکتوم وجود ندارد، این روش جایگزین بهتری می‌باشد.

منبع: americanveterinarian

 
نظر شما
ادامه