کد خبر: ۴۱۱۰۹
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
نگاه شما:
این دامپزشکی ما با این اهالی که دارد، هر جا که برود آسمانش همین رنگ است و حتی بدتر نیز می شود؛ با ورود به وزارت بهداشت، شما دوستان پزشک نمی شوید و آموزشتان هم بهتر نمی شود ...

حکیم مهر: یکی از مخاطبین محترم حکیم مهر، در یادداشتی ارسالی به ما نوشت:

 

ریشه مشکلات ما در دامپزشکی چیست!؟

اگر به درستی و دقت به نظرات و زندگینامه موافقین پیوستن به وزارت بهداشت توجه کنیم، همگی از ابتدا آرزومند ورود به رشته پزشکی بوده اند و اغلب بطور اتفاقی وارد این رشته شده و هیچ نوع شناخت درستی از دامپزشکی نداشتند و اغلب بیان می کنند که بتدریج به این رشته علاقه مند شده اند ولی در عمل اکثریت قاطع این افراد از ورود به رشته های بالینی دامپزشکی که مستقیماً با حیوان زنده در ارتباط فیزیکی است، خودداری می کنند؛ در بهترین حالت و در نزدیکترین تماس بالینی، برخی از آنها نهایتاً وارد تخصص جراحی می شوند. البته بعضی از آنها وارد سایر رشته های بالینی مربوط به دام کوچک می شوند ولی تقریباً از دست زدن و معاینه واقعی حیوانات خودداری کرده و تشخیص های از راه دور می دهند و متاسفانه بعضی از آنها در دانشکده های دامپزشکی همین علوم بالینی را تدریس می کنند، ولی وجود آنها در دانشکده نیز نوعی دور نگهداشتن خود از اصل حرفه دامپزشکی است.

در هرحال واقعیت این است که این گروه اکثریت ورودی ها و فارغ التحصیلان و مدرسین دامپزشکی را تشکیل می دهند و در بعضی مراکز که در رأس آنها سازمان دامپزشکی است، این گروه اکثریت مطلق در حد 99 درصد را به وجود آورده اند! در مقابل، علاقه مندان واقعی دامپزشکی که اغلب به علت علاقه شان به حیوانات و رشته دامپزشکی ودامپروری درگیر امور بالینی و فعالیت در فیلد و مزرعه هستند، فرصت و علاقه ای برای فعالیت های ستادی و اداری و حتی آموزشی ندارند؛ در نتیجه به ندرت چنین افرادی را می توان در سازمان دامپزشکی و حتی نظام دامپزشکی و یا دانشکده های دامپزشکی دید.

حال با توجه به این حال و هوا و اکثریتی که ذکر شد که ورودی در آرزوی پزشکی و استاد و فارغ التحصیل در حسرت پزشکی، نظام و سازمان نیز در عشق پزشکی هستند، چگونه می توان انتظار فرجی از این حرفه مظلوم داشت؟ مثلی است که می گوید "حرمت امامزاده به متولی آن است"؛ حال دامپزشکی با این متولیانی اکثراً عشق پزشکی که دارد، اعم از مدرس و دانشجو و فارغ التحصیل و کارمندان و کارشناسان و رؤسا و سازمان و نظام اش، چه گلی می تواند بر سر خودش و نیازهای جامعه و مملکت بگذارد؟ وقتی فارغ التحصیل این رشته به صراحت می گوید "این رشته مرا بدبخت کرد" ( این جمله را در بسیاری از کامنت ها در همین حکیم مهر می توانید بخوانید) و نمی بیند که در واقع بخاطر همین خودش و افراد بی علاقه و بی انگیزه و متنفر از رشته که اتفاقی وارد و اتفاقی هم فارغ التحصیل شده اند (همه می دانیم که فارغ التحصیل شدن از همه رشته های دانشگاهی در ایران به سختی ورود به آنها نیست و بسیار بسیار به ندرت ممکن است کسی از فارغ التحصیلی باز بماند)، این رشته بدبخت و ناکارآمد شده و در حال سقوط است!؟

وقتی در عملکرد برخی صاحب منصبان و یا فعالین دامپزشکی، چه کوچک و چه بزرگ دقت می کنیم، گاهی به وضوح می توان کینه و […] و عداوت با این حرفه را در آنها دید. انگار که ناخودآگاه می خواهند از این رشته که مانع رسیدن آنها به آرزوهایشان شده، انتقام بگیرند. وقتی برایشان جان حیوان و یا از بین رفتن دامپروری مهم نیست؛ وقتی که از دامپزشک بودن خود احساس حقارت می کنند؛ وقتی که با اعمالشان و مجوزهایشان، مانع فعالیت سالم در این رشته می شوند، و بسیاری شواهد آشکار و پنهان دیگر از جمله نابودی دامپروری کشور و کاهش خطرناک جمعیت دامی کشور، نه از خشکسالی و کمبود نهاده ها، بلکه بیشتر از شیوع بیماری ها. می گویند "سعی کنید آنچه را که دوست دارید بدست آورید وگرنه مجبورید آنچه را بدست آوردید دوست داشته باشید ". دوستان عزیز، حداقل سعی کنید آنچه را بدست آورده اید را دوست داشته باشید و در پیشرفت و اعتلای آن بکوشید، نه اینکه با آنچه بدست آورده اید عناد و کینه بورزید و سعی در نابودی اش داشته باشید.

این دامپزشکی ما با این اهالی که دارد، هر جا که برود آسمانش همین رنگ است و حتی بدتر نیز می شود. با ورود به وزارت بهداشت، شما دوستان پزشک نمی شوید و آموزشتان هم بهتر نمی شود، چون اساتیدتان همین اساتید خواهند بود با همان طرز فکر و طرز تدریس و همان میزان کم علاقه به رشته؛ فقط شاید در میزان دریافتی اساتید و کارمندان رشدی پیش آید که اغلب علاقه مندان به پیوستن، در عمل به این موضوع توجه دارند!

اگر وزارت بهداشت یک وزارتخانه رانت محور نباشد که البته تا حدی هست و بیشتر علم و مهارت محور باشد، آن وقت فکر کنم بر تعداد بیکاران دامپزشکی به شدت افزوده خواهد شد، چون این وزارت عذر بسیاری از کارمندان و کارشناسان غیر کارآمد دامپزشکی را باید بخواهد و طبعاً نیازی به خیل عظیم فارغ التحصیلان فاقد علم و مهارت کافی که به درستی آموزش ندیده اند و ازدانشکده های غیر استاندارد فارغ التحصیل شده اند، ندارد!

دوستان، اسم این رشته "دامپزشکی" است و درجایی که در آن دام و دامپروری ارج و قرب دارد، ارزشمند است؛ در آنجا که مردمش به حیوانات نیاز دارند و به آنها علاقه مند هستند، این رشته ارزشمند است و بالطبع اگر حیوان ارزشمند بود و به دامپزشکی برای حفظ حیوان (چه سنتی، چه صنعتی، چه ورزشی و چه مونس) نیاز بود، آنگاه دکتر دامپزشکی که بتواند کارآمدی خود را نشان دهد، محترم و ارزشمند خواهد بود و درآمد خوب هم خواهد داشت و چون کارآمد است، باعث حفظ دام و تکثیر آن و به صرفه شدن نگهداری و پرورش دام می شود و امنیت در سرمایه گذاری را به دنبال خواهد داشت و البته فرصت های شغلی دامپزشکان نیز حفظ می شود و هم فرصت های بیشتری برای دامپزشکان فراهم می گردد و خوب وقتی یک دامپزشک کارش را برای حفظ و سلامتی حیوانات بدرستی انجام دهد، سلامتی جامعه هم به لحاظ تامین نیازهای مختلفش از غذا و پوشاک گرفته تا لوازم بهداشتی و آرایشی از طریق محصولات دامی سالم تامین خواهد شد و از طول و عرض وزارت بهداشت کم شده به ابعاد سازمان دامپزشکی و اهمیت آن افزوده خواهد شد.

پس ریشه مشکلات این رشته از خودحرفه و رشته نیست، در نگرش اجتماع نیست، بلکه این معضلات حاصل متولیان آن، از دانشکده و دانشجو گرفته تا فارغ التحصیل و سازمان های مربوطه اش هست. اگر دامدار به دامپزشک و دامپزشکی اعتماد ندارد، به این دلیل است که به وضوح می بیند این دامپزشک (اکثراً) و دامپزشکی، درک درستی از دام و دامپروری ندارند و اغلب تجویزهایشان بی نتیجه و یا بسیار وابسته به دارو بوده و اکثراً کلیشه ای است که خودش نیز می تواند همین کارها را بکند، پس چرا هزینه اضافی برای دامپزشک بکند؟ خودش مستقیم همان داروی همیشگی که اغلب دامپزشکان تجویز می کنند را از داروخانه به راحتی می خرد!

منظور آنکه دامپزشک عالم و باتجربه و بامهارتی که حرفه اش را سالم ارائه می دهد که در یک سیستم سالم از دانشگاه تا فیلد و امور ستادی، آموزش دیده و تجربه کسب کرده و صلاحیتش به درستی تعیین شده و تحت نظارت و حمایت درست و سالم سازمان هایش که افراد سالمی آنها را اداره می کنند، قرار دارد، نه فقط بیکار نمی ماند و درآمدش کم نیست و در جامعه نیز بسیار محترم است، بلکه برای همکاران واقعی بعد از خودش فرصت های بیشتری برای فعالیت و اشتغال و کارآمدی فراهم می کند و دیگر کسی از بودن در این رشته پشیمان نمی شود و دست گدایی و نیاز به این آن دراز نمی کند و دنبال جابجایی از این وزارت به آن وزارت نیست. این امر ممکن نخواهد بود مگر آنکه دامپزشکی (از آموزش تا اجرا) از سایه سیاست و سیاست زدگان خارج شده و در سایه علم ورزی و صالح پروری قرار گیرد، زیرا دامپزشکی یک حرفه علمی است، یک هنر است، مربوط به وجدان است و انسانیت؛ در آن ضمن آنکه نیازهای بشری را تامین می کند، قرار نیست که حیوانات را آزار دهد و راه هایی را می رود که کمترین درد ممکن را برای حیوانات ایجاد کند.

پس دوستان بیایید بجای رفتن و یافتن راه های ساده مانند پیوستن به وزارت بهداشت که آثار موقت دارد و نتیجه ای جز بدتر شدن اوضاع در بلند مدت و میان مدت ندارد، به فکر پیدا کردن و پیمودن راه حل های درست و هر چند سخت باشیم تا یک بار و برای همیشه به ساختاری سالم و پایدار در دامپزشکی برسیم که این تضمین کننده آتیه و اعتبار و افتخار دامپزشکی و دامپزشکان خواهد بود و رشد اقتصادی پایدار و سلامتی جامعه را در بر خواهد داشت.

 


انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
4
دامپزشکی رشته بسیار خوبی من بر خلاف این مطلب از قبل آگاهی داشتم و با علاقه وارد رشته دامپزشکی شدم تنها مشکل دامپزشکی پذیرش بی رویه و عجیب غریب دانشگاه که اگر این مشکل برطرف بشه به تدریج کلیه مشکلات دامپزشکا رفع میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
دوست عزیز در این مطلب به اکثریتی واقعی اشاره شده که بدون شناخت و علاقه و بصرف گرفتن عنوان دکترا وارد این رشته شده اند و در واقع شما برخلاف اکثریتی هستید که این مطلب به آنها و نقششان در به قهقرا رفتن دامپزشکی اشاره می کند .
دیگر اینکه مشکل در تعداد دانشکده ها و یا پذیرشهای زیاد آنها نیست که جالب است خود شما ناخودآگاه تایید میفرمایید که پذیرش در دانشگاههای ایران یعنی مساوی است با فارغ التحصیل شدن به هر قیمتی !!
در این مطلب مشکل را در غیر استاندارد بودن دانشکده ها و آموزش ضعیف و فارغ التحصیل شدن همه آنهایی که به هر شکلی پذیرش شده اند دیده میشود و بالطبع سنگ اول که کج گذاشته شود تا آخر ماجرا بسیار بعید است که بار کج به منزل درستی برسد !!
در اینجا باز هم تاکید میکنم منظور از این متن حمایت از اقلیت علاقه مندی است که حرفه دامپزشکی را بگونه ای سالم و علمی و با نیت انسانی ارائه مینمایند . به واسطه همین گروه علاقه مند هست که هنوز دامپزشکی تا حدی سر پا مانده !
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
اصلی ترین مشکلات رشته دامپزشکی:1-تعداد فارغ التحصیل چندین برابر مازاد نیاز کشور هست2-دولت ایران همانند دولت ترکیه از دامپزشکان و دامداران حمایت نمی کند.دولت ترکیه شدیدا حمایت می کند.3-دامداران و مرغداران و غیره بخش محدودی از جامعه هستن در مقایسه با دندانپزشکی که همه انسانها به این شغل نیاز دارند اونم چندین بار.
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
1
تنها راه حل مشکلات صنف دامپزشکی و البته مشکلات ارباب رجوع این سیستم ایجاد ارتباط محکم با مراکز علمی بجای ارتباط با شخصیتهای سیاسی است
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
حال اگر خود این مراکز علمی مان درگیر سیاست زدگی و شخصیتهای سیاسی باشد چه !!؟؟
نکته اساسی این است که صنف را همین دانشکده های سیاست زده پرورش داده اند !!
نکته مهمتر اینکه ، اگر درست و با دقت ریشه یابی کنیم خواهیم دید که اتفاقا سرچشمه مشکلات دامپزشکی همین دانشکده ها و سیستم آموزشی است !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
تمام مشکلات ما اقتصادی و احترامی هستش که هیچوقت دریافت نمیکنیم و این دو مورد خیلی بده
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
در این متن همه سعی آن بوده که روشن شود که قرار نیست کسی این ها را دو دستی تقدیم مان کند و اگر این دو را نداریم تقصیر خودمان است و با گدایی از این و آن آنها را بدست نخواهیم آورد و با رفتن از این وزارت به آن وزارت دردی از ما حل نخواهد شد .
و فقط شناخت درست ریشه های مشکلاتمان و با قبول کاستی هایمان امکان رفع آنها ممکن است فراهم شود اگر واقعا بخواهیم و دست به عمل بزنیم !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
نخیر، از کوزه برون همان تراود که در اوست از وصعیت فعلی میتوان نتیجه گرفت که همه با هم بیسوادیم (بعیر از اندک افراد علاقمند و نخبه).این موصوع را به همه رشته ها تعمیم و تسری بدهید چون ابتدای مشکلات از دانشگاهها شروع میشود بنطرم تقریبا همه جای آسمان ایران همین رنگی است اگر تشریف ببرید با پزشکها هم صحبت کنید شدیدا از ازمون و خطا در کارشان صحبت میکنند منتهی بزک ورنگ و لعاب انها خیلی بیشتر است و به لحاظ جایگاه سلامت کسی قدرت و جرات به جالش کشیدن انها را ندارد در واقع کوتاهی خودمان هم مزید بر علت عقب افتادگی مان شده است شما اگر نگاهی به اطرافیان خود بیندازید از خاطرات مرگبار پزشکان ویا بعضا قصور ایشان با کمترین عواقب برای انها،زیاد خواهی شنید مجالی نیست و الا موارد بسیار برای نویسنده قابل عرصه و ذکر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
دقیقا ، بدون شک کسی نیست که نمونه هایی که گفتید را شخصا" یا در اطرافیان خود تجربه نکرده باشد !!
اما از آنجا که جامعه ما عادت دارد فقط بر اساس عادتهایش چه درست و چه غلط موضوعی را بپذیرد و عمل کند لذا هر بلایی هم سرش بیاید چون عادی شده همانطور بدون اعتراض یا پیگیری میپذیردش و تحملش میکند و اگر کسی هم سعی در تغییر و اصلاح بر آید تا وضع عموم جامعه و یا صنف بهتر شود با تعجب و حتی تمسخر به این نوع افراد نگاه کرده و اگر سنگی در جلوی راه اصلاح گر نیاندازند که اغلب با تمام قدرت انجام میدهند ، حداقل هیچ نوع همکاری و حمایتی نمیکنند !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
شما اگر به درستی بیانات خود اعتقاد داشتید حداقل مانند موافقان الحاق به وزارت بهداشت این شجاعت را داشتید که خود را معرفی کنید!
شما معلوم است از بابت ......... و فرصت هایی که در وزارت جهادکشاورزی نصیبت شده است، نفست از جای گرم بیرون می آید و این تحلیل های اشتباه و بی پایه را می بافید!
دامداران طبق عادت و فرهنگ پایینی که دارند همانند بحث
خوددرمانی گسترده در مورد جامعه انسانی اساسا اعتقادی به
درمان هزینه بردار ندارند و می خواهند همه چیز برایشان
مفت و مجانی تمام شود!!!
وقتی هم دکتر باسواد می روند که دیگر تیرشان به سنگ خورده
و شکست خورده باشتد!
نهایت بی انصافی و حداقل نشناختن مشکلات دامپزشکی است که مثلا خسارات چند تریلیاد تومانی آنفلوانزای فوق حاد طیور به گردن دامپزشکان انداخته شود!
این نشان می دهد که شما علی رغم نوشته خسته کننده و طولانی تان دامپزشکی و مشکلات دامپروری را نمی شناسید!
اتفاقا دامپزشکان خودشان را کمتر از پزشکان نمی دانند و فکر نمی کنند که وزارت بهداشت مدینه فاضله است!
ولی وقتی می بینند که بیکاری گسترده ای که ریشه در حاکمیت تولید و تجارت در وزارت جهادکشاورزی روندی فزاینده دارد
و مهندسان کشاورزی معاونت امور دام هر روز به لطایف الحیلی سعی در استحاله و متلاشی کردن ساختار دامپزشکی دارند
و برایشان تبعات بهداشتی درمان غیرمجاز برای مردم،
هیچ اهمیتی ندارد و اساسا نمی دانند بهداشت واحد One Health که شما هم یا از آن بی خبرید یا خودتان را به بی خبری زده اید چیست،
بر این باورند اگر در وزارتخانه ای باشند که زبان علمی مشترک سلامت محورانه با دامپزشکی دارد چنانچه سازمان مستقل دامپزشکی زیر نظر شخص وزیر بهداشت قرار گیرد از حربه
به خطر افتادن بهداشت انسان بتوان هم بر ضرورت کیفیت بالای دانش آموختگان دامپزشکی پای فشرد و هم با حمایت فضایی که تاکنون مشخص شده است می تواند بسیار موثر باشد،
جلوی دخالتهای غیردامپزشکان را که 90 درصد امر درمان را غصب کرده اند، به دلیل به خطر انداختن بهداشت مردم سد کرد!
از بی خبری شما همین بس که توصیه مشترک سازمان های بعداشت جهانی انسان و دام پس از بحران فاجعه بار جنون گاوی و آنفلوانزای H5N1 بر این است که ارتباط سازمانی دامپزشکی با وزارت بهداشت کشورها هر چه بیشتر به صورت یکپارچگی در آید و در اتحادیه 28 کشوری اروپا امور دامپزشکی از مدیریت کشاورزی بله مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی منتقل شده است؟!!
آیا آنها هم بر اساس نظریه سست و لی پایه شما
عقده پزشک شدن داشته اند؟!!
واقعا ...................... اینچنین به دامپزشک و دامپزشکی انگ بیفایدگی و بی ارزشی می زنند!!!
ترهات شما گر نمی گفتید دامپزشک؟!! هستید انسان را به یاد
مسئول کذایی کشتارگاه های کشور می اندازد که می گوید نیازی به بازرسی بهداشتی نیست!
پاسخ ها
el dorado
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
شما نیز خودتان را معرفی نکردید که از نویسنده مطلب چنین تقاضایی دارید.
شما پس از تحصیلات آکادمیک زیبایی که از وجود آن اطمینان ندارم هنوز از ادبیات مناسب در تبادل نظر نظر بی بهره اید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
دوست عزیز جهت اطلاع شما این متن را در ذیل یکی از مصاحبه های حکیم مهر آورده بودم و دوستان حکیم مهر بنا به صلاح دید خود آن را بشکل عمومی انتشار دادند ، که بدون شک با تجربه ای که دارند و دسترسی وسیع تری که به اخبار و اطلاعات دارند و بر اساس نشست و برخواستهای متعدد و مکررشان با بسیاری مدیران و صاحب نظران این رشته که داشته اند این متن برایشان به میزان کافی ارزشمند و مطابق با واقعیات ملموس این رشته بوده که چنین تصمیمی گرفته اند تا عموم مراجعین حکیم مهر هم از آن آگاه شوند ، که همینجا از احساس مسئولیت دوستان حکیم مهر قدردانی میکنم .
و اما یکی از مشکلات فرهنگی ما " کیش شخصیت " است !! چرا باید دنبال این باشیم که ببینیم "چه کسی "گفته است !!؟؟ بهتر نیست که ببینیم "چه "گفته شده است !!؟ در جامعه ما مهم است طرف خوب حرف بزند حالا هرچه که گفت ! کسی به این توجه ندارد که باید حرف درست و خوب بشنود !! اغلب حرف بی سر وته کسی که کاریزما دارد برای اغلب مردم ما حکم وحی منزل پیدا میکند و بدون تفکر آنرا میپذیرند!! پس بهتر نیست که افکار با هم تبادل شود تا اشخاص با هم جر و بحث کنند !!!؟
و اما دیگر مشکل فرهنگی ما ایرانیان عدم علاقه به تاریخ است و فراموش کردن واقعیات محض که همیشه منجر به تکرار اشتباهات مان شده ! حال بغیر از این است که یک درمانگر بدون بررسی تاریخچه بیمار و بیماری قادر به تشخیص درست نخواهد بود !! سوال این است که چرا علی رغم گذشت این همه سال از تاسیس مدرسه طب مدرن در دارالفنون و وجود وزارت بهداشت و انستیتو پاستور و موسسه رازی و سازمان دامپزشکی که فکر کنم به هشتاد سال هم رسیده و این همه دانشکده پزشکی و دامپزشکی و غیره هنوز فرهنگ مردم ما و دامداران ما در مورد بهداشت و درمان باید چنین باشد !!!؟؟
این فرهنگی است که توسط سیستم بهداشتی که بر پایه کاسبی و درآمد زایی از راه آسان پایه گذاری شده به توده مردم آموخته شده وگرنه در این همه سال فرصت کافی برای اصلاح فرهنگی وجود داشته ، بخصوص در مورد دامداران که به مراتب جمعیت کمتری داشته و راحتتر قابل ساماندهی بوده اند ولی دریغ از کمترین کوشش مداوم و منسجمی از این بابت !!!
از آنجا که از نحوه بیان شما میتوان دید از تجربه و سن چندان زیادی بهره مند نیستید ، انتظار ندارم که بسیاری از نکات متن برای شما ملموس باشد هر چند این متن تا حدی خلاصه گویی شده و اگر میخواستم شواهد متعددی که پشتیبان متن است را بیان کنم نمیدانم چند نفر حوصله خواندن آنرا داشتند اما در اشاره شما به دامداران اگر کمی حوصله کنید در همین حکیم مهر گزارشی از تلف شدن یک گاو از دو گاو دامداری فقیر را پیدا میکنید که چگونه پنج دامپزشک در مدتی کوتاه دام را دیده اند و هر کدام تجویزی متفاوت داده دریغ از یک آزمایش برای تشخیص درست !! و نتیجه نهایی آن، دامی مرده و حجمی زیاد از دارو با هزینه ای گزاف در دستان یک دامدار فقیر !!!
فکر نکنید که این فقط یک مورد اتفاقی بوده ، این یک روال عادی در دامپزشکی ما است که چون عادی شده کسی احساسش نمیکند !!! و به کمک همین روشها و عادتهای نهادینه شده در دامپزشکی و متعاقب آن در دامپروری مان است که موفق به از بین بردن دامپروری کشور شده ایم !!!
همانطور که گفتم چون درک تاریخی درستی ندارید و نداریم بنظرمان بی انصافی میآید که همه تقصیر خسارتهای چند تریلیاردی بر گردن دامپزشکی و دامپزشکان باشد ولی اگر تجربه و شناخت سی و چند ساله اینجانب ، در بخشهای مختلف دامپزشکی را داشتید چنین قضاوتی نمیکردید .
بدانید ! که ظاهرا اصرار دارید که ندانید !! دامپزشکی ( از دانشکده ها تا سازمانها و امور بالینی و غیره اش ) برای حراست و حفظ سرمایه دامی بوجود آمده اند و بس ! برای جلوگیری از بیماریهای دامی و کاستن از خسارتهایشان بوجود آمده اند و بس !! وظیفه اصلی و اول و آخر دامپزشکی و دامپزشکان کنترل بیماریهای دامی است و اگر نتوانند و نخواهند که به این وظیفه اصلی خود بدرستی عمل کنند ! در مقوله بهداشت عمومی که فقط بهانه ای است در دست بعضی برای فرار از وظیفه اصلی دامپزشکی ، و مسئله دست چندم در میان وظایف دامپزشکی است ، نیز نخواهند توانست که موثر باشند و حتی حق ابراز نظر هم نخواهند داشت !!
خلاصه کلام آنکه با سوءاستفاده از لغات دهان پر کن مانند "بهداشت واحد "نه شما را به وزارت بهداشت راه میدهند ، چون اصلا آنها شما را قبول ندارند و نه با این بهانه ها میتوانید از وظیفه اصلی خود که همان کنترل و ریشه کنی بیماریهای دامی است ، شانه خالی کنید . ضمن آنکه اساسا این بهداشت واحد و بهداشت عمومی فقط و فقط در سایه انجام وظیفه درست هر بخش امکان پذیر است و نیازی به یک وزارت واحد ندارد که شما اینقدر سنگش را به سینه میزنید . شما اگر به وظیفه اولیه خود در بهداشت و کنترل بیماریهای دامی بدرستی عمل کنید به خودی خود بهداشت عمومی هم تامین خواهد شد .
و راستی بیاد داشته باشید وزیر بهداشت که بماند شخصا" چه ریشه هایی دارد ! نگفته به دامپزشکان علاقه ای دارد بلکه گفته بدش نمی آید دامپزشکی را برای بعضی منافع خاصش از جمله کار دادن به بعضی بیکاران صنف خودش در اختیار داشته باشد و من از بعضی منافع دیگری که سالها پیش سازمان دامپزشکی از دست وزارت بهداشت گرفته و دلشان برای آن تنگ شده ، سخنی نمیگویم !!
و باز هم تاکید میکنم بجای تلف کردن وقت و انرژی تان برای آرزویی از پایه غلط و بی نتیجه و حتی خسارت بار برای عموم دامپزشکان و دامپزشکی و حتی بهداشت عمومی ، حداقل بچسبید به مبارزه برای بدست آوردن جایگاه مستقل و قدرتمندتر از امروز که در قبل از جدا شدن از وزارت کار کشته و جا افتاده کشاورزی داشتیم که در پیوستن خسارت بار به وزارت از هم گسیخته و نو پای جهادسازنگی آن را از دست دادیم .
در مورد این واقعه تاریخی در جایی با جزییات مطلبی در حکیم مهر نوشته بودم که متاسفانه از انتشارش خودداری کردند حتی بصورت کامنت !!! امیدوارم اینبار دوستان حکیم مهر حداقل برای تنویر افکار دوستان همین اشاره ای که کردم را سانسور نکنند !!
بقیه نکاتی را دوست عزیز اشاره کردید را نیز پاسخ خواهم گفت !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
از اینکه من را لایق دانسته و چنین پاسخ مبسوطی دادید ممنونم ولی بعنوان یک دامپزشک از دیدگاه خود به مشکل اندیشیده و با باور قلبی خود مطلب نوشتم گر چه این جبهه گیری و به مسلسل بستن و حتی حرف زدن بنده کمکی به حل این موصوع نخواهد کرد چرا که بنده نه تصمیم گیرند ه ام و نه متولی امور.تمام انچه را که دیدم چه در صنف پزشکی و چه در دامپزشکی تنها بارگو کردم ضمنا این دیدگاه را که بقیه فرهنگ پایین دارند را کنار بگذارید و حداقل مکتوب نفرمایید لازم به ذکر هست بنده کارشناس ساده هستم .گرچه متوجه مدعی ام هیچ جای عرض بنده را متوجه نشدید با اعتماد به نفس کاذب و بالا به خدمتتان ، مراد این بود که هر چه شان یک پزشک است را من برای خودم قائلم هستم .زیرا تحصیلکرده ی همین مرز و بوم میباشم .
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
اگه میشه از سوابق خودتون بگید با این توضیحات شما فکر نمیکنم کار کلینیکی یا..... انجام داده باشد بنظر معرفی خودتون و سوابقتون خیلی سخت نباشه
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
از حکیم مهر و گذاشتن همچین متنی از یک فرد ناشناس که همه چی دامپزشکی را با اونچیزی که فرق داره تو عمل بدون هیچ اگاهی و حتی تجربه ای واقعا متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
چرا اولین پرولاپس رحم و اولین بی حسی را در فارم در حالی که کتاب جراحی دستم بود حدود ۱۶ سال پیش انجام دادم و دریغ ودرد از اینکه دانشکده دامپزشکی حتی بی حسی نخاعی را به دانشجوی دکتر ی عملی آموزش دهد دست بر قصا و اتفاقی دام هم بهبود یافت
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
در حال حاضر خواندن این رشته حماقت چون این رشته رو دانشگاه آزاد و برخی افراد نابود کردن... من با علاقه وارد این رشته و دانشگاه تهران شدم اما چند سال از فارغ التحصیلیم میگذره متاسفانه بیکار م بازار کار این رشته وحشتناک اشباع‌شده ه... الان بزرگترین چالش بیکاریه... افراد با علاقه و باهوش هم دیگه سمت این رشته نمایان بخاطر بیکاری
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
مشکل اورژانسی دامپزشکی تعداد بسیار بسیار بالای فارغ‌التحصیلان اکثرا بی سواد دانشگاه آزاد هست. چاره چیه: یکی به دانشگاه آزاد بگه کافیه ! آیا سازمان دامپزشکی تونسته ؟ نه اونا به فکر صندلی خودشونن پس چاره چیه: الحاق دامپزشکی به وزارت بهداشت و قطع پذیرش دامپزشکی. من خودم دانشگاه آزاد ارومیه رفتم، به خدا جوذی نمره میدن که انگار نمره نقل و نبات مهمونیه، فردا دیره، همین امروز باید دست دانشگاه آزادو از رشتمون کم کنیم.
دانشگاه ازاد تا مدت زیادی فقط پسر بر میداشت، تا دیدن رشترو خراب کردن و مردم نمیان، یه ۲ سالی هست که دختر هم برمیدارن. اونا همه ی درد و غمشون پوله، اصلا مهم نیست کهسر فارغ‌التحصیل چی میاد
دانشجوی دانشکده دامپزشکی شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
مشکل اول دامپزشکی دانشگاه آزاد

دوم مدیران ناآگاه و بی علاقه و به گفته نویسنده عزیز عشق پزشکی

سوم استادان بی سواد و گاهی رقیب دانستن دانشجو

چهارم اختصاص عمده بودجه دانشکده ها به بخش علوم پایه و پاتولوژی و تحقیقات سوری و مقاله و... به طور خلاصه به جای تربیت یک کلنیسین خوب یک مقاله نویس خوب در می اورند که خود این مقاله بنویس ها آبروی صنف را برده اند و اگر جلوی آنها گرفته نشود آبرویی باقی نخواهند گذاشت...

++دانشجوی آگاه به دامپزشکی از ابتدا++

مدیر خواهشن سانسور نکن زشته بخدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
ضمن تشکر

خوشبختانه حداقل معرفی کردید که یک کارشناس

حقوق بگیر ؟!! هستید!

و اصولا در شرایطی نیستید که مصیبت شب عید و چکنم

چکنم آخر ماه یک پدر خانواده و نگاه های دردناک اطفال

معصوم را درک کنید!!!

پس لطف کنید خیل عظبم دامپزشکان بیکار و یا کم بضاعت و

دلسوزان واقعی

بی رانت و مواجب

و بدون پست و مقام را

به حال خود

واگذارید تا

خدای قادر متعال

و حکیم

به همت صدای واحد خانواده بزرگ در سال نو،

چه

خواهد و

چه تقدیر رقم زند انشاء الله!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
کاملا موافقم و حرفم همین اینست که با توجه ۶سال تلاش در دوره دکتری حق مسئول فنی و یک کلینسین این حقوق یا درامد ترحم انگیز نیست که اگر بخواهد تغییری در دامپزشکی روی دهد فقط از طریق بخش خصوصی هست و اینکه جایگاهشان کمتر از یک پزشک نیست باورید کنید نظام پزشکی اینقدر قویه که باجی به وزارت بهداشت و دولت نمیدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
آدم نمی داند از سخنان متناقض و عجیب و غریب این به اصطلاح کارشناس رسمی ساده؟!! سازمان دامپزشکی وزارت جهادکشاورزی، که کلینیسین نیست؟!! ولی ..... علم کلینیسینها را به دست گرفته است، بر سر و صورت زند و های های گریه کند یا قاه قاه بخند!!!
این کارشناس؟؟؟ والامقام از یک طرف افاضه می فرمایند
که چون کلینیسینها سواد درست و حسابی ندارند! مرغداران و دامداران محترم به آنها اعتماد ندارند و لایق ارجاع نمی پندارند!!!
و از طرف دیگر یا ندیده است یا نمی خواهد بداند که
همین دامداران طالب علم و سواد بالای دامپزشکان؟!! متاسفانه معمولا به هر ننه قمر و هرکس و ناکس که از راه برسد از نظافتچی، راننده کاه و یونجه گرفته تا مهندسان مختلف و مغازه های مرغ فروشی و پرنده فروشی و کافی شاپ ها برای تشخیص و درمان متوسل می شوند!!!
در این سال نو از این دوست ارجمند تقاضا می شود که از این پس فقط از طرف کارشناسان محترم سازمان دامپزشکی البته اگر آنها یک فرد ناشناس؟؟؟ با مواضع ........ را قابل خود بدانند که نماینده شان باشد! صحبت کند!
و برای بازرسان و ناظرین بهداشتی، داروخانه داران و کلینیسینهای دامپزشک اعم از آبزیان، پرندگان صنعتی و زینتی، دامهای همراه و سگ و گربه، نشخوارکنندگان، اسب و حیات وحش خواهشمند است نسخه نپیچند!!!
زیرا که عرض خود می بری
و زحمت ما می داری!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
شما بایستی قاه قاه بخندی که البته این وصعیت از گریه سوزناک تر است واین سوزتان را در کامنت ها مشاهده کردیم نیاز به معرفی نیست ولی لازم باشد این کار را همراه با پروانه درمانگاه و تاریخ صدور آن را به حصور ارسال میکنم .ومطمئن باش آنوقت بیشتر خجل و شرمنده تر از این که هست خواهی شد اگر قرار باشد از دایره نزاکت خارج شوید به مانند ادبیات بد و زشت شما پاسخگو خواهم بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
به عنوان کسی که هم کار کلینیکی کرده و هم کار دولتی با نظرات نویسنده متن موافقم. مشکل دامپزشکی بوسیله خود دامپزشکان حل میشه.مشکل ما اینجاست که هر کسی نظری عنوان میکنه سایرین با توهین و تحقیر سعی میکنن طرف را پشیمان کنند ولی هیچ کس راهکاری برای بهتر شدن اوضاع نمیده.سنگ بنای دامپزشکی را با تخریب همدیگر کار گذاشته اند.وزارت بهداشت راهکار حل مسئله نیست.هر چند جهاد هم که اصلا از پایه با دامپزشکی مشکل دارد.استقلال و خود توانمند سازی و تلاش همگانی و استفاده از افراد پرکار و توانا در سطوح عالی مدیریتی راهکار خوبی است. عزت افراد بدست خود افراد است.همین وزارت بهداشت با تلاش پزشکان و افرادی همچون قاضی زاده هاشمی وزارتخانه ای شد که هم اکنون به آن حسرت میخوریم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
بزرگترین چالش این رشته بیکاری ست وبس.. در حالی که همین حکیم مهر در سال مجموعا کمتر از صد عدد آگهی استخدام میزنه که تازه نود درصد این آگهی هامرتبط با فروش و ویزیتور یه.. تازه اگر ام کاری گیری بیاد حقوق کمتر از یک میلیون هست.. با وجود این همه مشکل در زمینه کار تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته روز به روز بیشتر میشه.. در حالی که فارغ تحصیلان سال های قبل این رشته بیکار ن حتی آنهایی که سواد دارند یا با بهترین معدل از دانشگاه های خوب فارغ التحصیل شدن بیکار ن هرروزه یک دانشکده زده میشه.. این رشته نابود شده و آینده ش هرروز بدتر از دیروز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
بنده هم سالیان درازی در فارم کار کردم و اکنون که در بخش دولتی مشغول به کار هستم با توجه به تجربه این سالها نظر داده و خواهم داد اگر من دامپزشک که دستم تا شانه اندرون گاو بوده نطر ندهد لابد بایست رییس سازمان تبلیغات اسلامی نطر دهد .بهتر است به جای تخطئه و فرافکنی و بعضا یاوه گویی ،همگی در هر دو بخش دولتی و خصوصی همدیگر را یاری رسانیم و متاسفم برای اندک محدود هم صنفی ها که بسیار تعدادشان هم اندک است اینگونه همدیگر را لگد مال میکنند ولی بدانیم به ناچار همگی در یک قطار سواریم
دانشجوی تخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.
مشکل را من فقط در پول میبینم
چون تامین نیستیم از لحاظ مالی انگیزه درس خواندن و کار کردن و رغبت و میل به رشته داشتن به حاشیه میرود.
دانشجوی تخصص هستم دریغ از یک شایی درآمد و حقوق با مطالعه ی سخت و فرسایشی شبانه روزی، در اکثر کشورهای تراز اول دکتری خواندن شغل محسوب میشود حقوق و مزایا دارد در اینجا متاسفانه آب در هاون کوبیدن است و لاغیر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
1
سلام مشکلات دامپزشکی در نبود اتحاد و نداشتن اختیارات لازم و زیراب زنی تعداد خیلی کمی از همکاران دامپزشک و رقابت ناسالم میباشد.ب طور مثال اگر هیچ داروخانه ای داروی بدون نسخه نفروشه اون دامدار مجبور میشه بره اول پیش دامپزشک و دیگ خودسرانه اقدام ب تجویز انتی بیوتیک و...نمیکند پس از ماست ک بر ماست.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
جدا متاسف شدم امید که احوال خانواده دامپزشکی دگرگون شود به امید فردا مایوس نشوید
دکتری انگل شناسی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
ما عقده وزارت بهداشت و پزشکی رو نداریم. ما خواهان بازگشت دامپزشکی به مجموعه ای هستیم که قبل از جدا شدن گروه پزشکی از وزارت علوم ،دامپزشکی در آن قرار داشت. دستیابی به بودجه های کلان بهداشتی که تنها در اختیار وزارت بهداشت قرار داردتنها با پیوستن به وزارت بهداشت ممکن است‌. ایران تنها کشوری است که مجموعه آموزش پزشکی آن از وزارت علوم جدا شده. پس نمیتوان خودمان را از لحاظ آموزشی با سایر کشورها مقایسه کنیم. اینجا قوانین دیگری حکم فرماست. ما برای پیوستن نمیجنگیم .ما تنها برای بازگشت به جایگاه اول و بودن در مجموعه گروه پزشکی هستیم. با پیوستن به وزارت بهداشت ورودی و خروجی فارغ التحصیلان مانند دیگر رشته های گروه پزشکی نظارت و کنترل می شود. تنها کسانی که نگران از دست دادن منافع خود هستن نگران پیوستن به وزارت بهداشت هستن و نفع همگانی رو قربانی منافع یک عده میکنند. به هر حال وزارت بهداشت دارای قدرت و لابی بسیار زیادی در کشور ماست. اظهار نارضیانی چند استاد و رییس شبکه مانعی برای پیوستن نیست .فقط کافی است که وزارت بهداشت منافع بهداشتی جامعه را با نبودن دامپزشکی زیر نظر خود در خطر ببیند .آنگاه خواهید دید که وزارت بهداشت با یک اشاره یا کل دامپزشکی را به مجموعه خود الحاق میکند یا تمامی بخشهای مرتبط با بهداشت را به مجموعه خود ضمیمه میکند. زیاد حرص و جوش نخورید. زمانش که برسد اتفاق می افتد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
ارزش هر رشته ای رو بازار کار اون رشته تایین میکنه اتفاقا این رشته بسیار جذاب و متنوعه ولی متاسفانه بعد تمام زحمات های که در رشته میشه فرد شغلی یافت نمیشه... یا دارند بسیار کم بیکاری چالشو نبود درامد چالش اصلی رشته است... آمار بیکاری این رشته وحشتناکه تقریبا از یک ورودی چهل شش نفری کلاس ما در دانشگاه سراسری بیشتر بیست شش نفر بیکارن این یعنی فاجعه برای یک رشته... اگر این رشته کار داشت همه بهش احترام می ذات و آرزو شون این بود. بیان توی این رشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
2
فقط دامپزشکی نیست که مشکل دارد.با کمی کلی نگری متوجه خواهیم شد که مملکت روی هواست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
یک توصیه به جوانان دارند که در بهترین سن وارد این رشته شدن عمرشان رو در این رشته تلف نکنن همه چیز بر میگرده الی جوان و عمری که تلف میشه دوباره کنکور بدید وقتتون توی این رشته تلف نکنید این رشته هر روز وصعیتش خرابتر میشه خیلی ازرشته های کارشناسی وصع بازار کارش بهتر.. اشتباه نکنید.. کسی نبود من و راهنمایی کنه خواندن این رشته اشتباه در آینده متوجه میشوید این رشته از بیرون ویترینه زیبایی دارد ولی اصلا آینده ای نداره.. برید آمار بگیرید ببینید چند نفر بعد از فارغ التحصیلی از این رشته بدلیل بیکاری دوباره دارن کنکور میدن..بعدم این رشته رشته سختیه شما زحمت میکشید با معدل خوب فارغ‌التحصیل میشود بعد میبینید کار نیست بعد افسرده میشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
واقعا فقط باید تاسف خورد به حال دامپزشکی که زیر نظر جهاد کشاورزی ....... داره نابود میشه فقط و فقط این مشکلات باید با مدیریت قدرتمند حل بشه که به هیچ وجه جهاد کشاورزی لایق نیس......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
یکی از بزرگترین مشکلات دامپزشکی کاهش روز افزون تعداد دام و دامپروریها میباشد که این بدلیل نا کارامدی مدیران و تصمیم گیرندگان این رشته است. ما با وجودامکانات بسیار وسیع دامپروری در مملکت ارز بسیاری را روانه خارج جهت خرید نهاده های دامی میکنیم که اگر انرا در خود مملکت سرمایه گذاری مینمودیم صدها شغل. بوجود میاوردیمِ.کلا دامپروری و دامپزشکی ما با نیازهای جامعه همخوانی ندارد.دانشکده های ما چه ازاد چه دولتی سطح اموزشی چندان متفاوتی ندارند و چون دولتی ها افراد خاصی را برای هیات علمی انتخاب میکنند در پاره ای مواقع سطح علمی ازاد ها بالا تر است.ما چه برویم بسوی وزارت بهداشت چه در زیر سایه وزارت جهاد باشیم در کل تفاوت چندانی را دربهبود وضع. دامپزشکی حس نخواهیم کرد.بهبود وقتی حس میشود که دست دلالان گوشت خوراک دام و دارو قطع شود و سرمایه گذاری علمی در داخل مملکت صورت پذیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
با سلام تشکر ،دقیقا درست نوشتید
متاسفانه برخی از دامپزشکان حتی فقط دارویی که دامدارمیگه داخل نسخه مینویسن
من قبلا حدود ده سال در مانگاه دامپزشکی داشتم بدلایلی به بخش دولتی رفتم متاسفانه در این ده سالی که در بخش دولتی هستم کیسهایی از بخش خصوصی به اداره ارجاع میشه که برای همکار خودم تاسف میخورم
به دامدار اعلام میکنن که فقط قلب گوسفند رو بیارن و از روی همون هم نظر میدن و فورا میگن تب برفکی که در بررسیهای اداره معلم میشه اصلا سنخیتی نداره و نود درصد مسخه ها بدون معاینه انجام میشه و نهایتا هم صدای دامدار در میاد
سکوت نشانه رضایت نیست.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
1
دامپزشکی رشته ای هست که لازم هست بالاخره حیوانات عزیزمان که خیلی هم مظلوم هستن نیاز به پزشک و درمان دارن مخصوصا سگ که با کارهاش انسان رو جدا شرمنده می کنه،کمترین کاری که براش می تونیم انجام بدیم لااقل کاهش درد و رنج بیماری هست.ولی چرا دامپزشکی،رشته ای هست که به چشم نمی یاد.دامپزشکی نسبت به زحمتی که دانشجو می کشه،درآمد متناسبی نداره.در صورتی که وقتی یه پزشکی هوای سرنگ رو قبل از تزریق می گیره،همه دهن ها باز می مونه که آقای دکتر چه کار شاقی انجام می دن چه برسه به اینکه جراحی انجام بده.دامپزشک حین جراحی هم باید شیو بکنه هم ضد عفونی،کنترل تنفس و بخیه زدن و غیره همشو خودش انجام بده.آخرش هم یه سیصدی بهش بدن یا ندن.درآمد دامپزشکی به زحمتی که کشیده می شه،نمی ارزه.یه تزریق سرم یا تزریق وریدی یا عضلانی در انسان خودش هم در درمانگاه،بهترین تعرفه ها رو داره،این هم وضع تعرفه های درمانی دامپزشکی هست که آدم نمی دنه بخنده یا گریه کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
1
با سلام
مشکل دامپزشکی 1/پذیرش بسیار بالا در رشته دکترا و نبود بستر برای آینده
2/فروش دارو بدون نسخه دکتر و باعث شده دامدار و مرغ را ( پرورش دهنده) خود درمانی کند
3/ و خیلی موارد دیگر که قابل بیان نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
به هر حال مشکل ما فرازمینی نیست هر دو بخش دولتی و خصوصی بایستی با افزایش توان علمی و شناساندن وطیفه خطیر دامپزشکی در صیانت از بهداشت جامعه نطرات خود را چه بسا با فریاد به گوش مسئولان رسانیده و خواسته هامان را بر آنها تحمیل کنیم و تا رسیدن به این مهم دست از تلاش برنداریم واز هر تریبونی پیاممان را به سمع و نظر ایشان برسانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
1
درد ما مردمی است که
قبل از نگاه کردن به خود،
میخواهند کشورشان را تغییر دهند!
مردمی که همه مینالند
ولی خودشان را نمیبینند
درد ما مردم است،
آدم هاست، همین خودمان ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
باور کنید یا نه مخیرید سالها پیش به روستایی برای سخت زایی تلیسه یک پیرزن فرتوت رفتم بعد از یک ماراتن و پس از تلاش فراوان و علیرعم ناشی بودن، کار با موفقیت انجام شد در ابتدای کار دامپزشکی هم بود م و فقط انبوهی از داشته های تئوری دانشگاهی بدون حتی یکبار تجربه عملی در کیفم بود به هر حال چنان دوق زده از این کار وبا یک اعتماد به نفس بالا و خرسند از خویش وبا توجه به سرمایه اندک پیرزن هیج وجهی نگرفتم سرمایه و دشت انروزمن خشنودی قلبی و دعای ان پیرزن بود جدای از این مطالب البته این احساسات برای دامپزشک نون و اب نمیشه ولی بیان این خاطره بدین علت است که تمامی دامپزشکان بایست رودرو و بر بالین بیمار کار عملی انجام دهند تا ترسشان بریزد و تجربه کسب کنند این در حالیست که دامپزشکی دیدم که حتی مهارت در تزریق وریدی را هم کسب نکرده بود مگر نه اینست که در همین طرح سلامت که ۲۰ درصد اعتبارات کشور را میبلعد برای منتفع شدن از ان مردم باید به بیمارستانهای دولتی مراجعه کنند که خوشبختانه انبوهی از دانشحویان انترن و رزیدنت و آسیستان و پرستار وغیره مترصد این هستند که شما را به دیار باقی بفرستند به گفته خودشان اگر قرار است جایی تجربه و ازمون و خطا کنن همین جاست که از ان بهتر این است که در جهان سوم هم واقع شده است و خداروشکر در وتخته جور است پس ما حتما اشتباه خواهیم کرد کماینکه دیگران میکنند ولی جسارت به خرج بدهیم و شجاع و با سلاح علم بروز باشیم .صمنا امیدوارم پاسخی باشد با ان هم صنفی ظاهرا محترم که در مورد کار کلنیکی ،بنده را به چالش فراخواندند گرچه بوی خامی و بی تجربگی ......کننده ای از لابلای صحبت ایشان به مشام میرسید
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
2
در پاسخ به دوست عزیزی که در بالا اظهار نظر فرمودند عرض کنم که:
علم نمی تواند سیاست زده باشد
این حرف حکماست
۲*۲ همیشه برابر ۴ است کاری به سیاست ندارد
این مدیریت است که سیاست زده میشود
وقتی یک مدیر کل که دکتر هم هست تا ملاقات یک دهیار برای اجرای پوپولیسم پیش میرود تا ابقا شود شما با مشکلات موجود در دامپزشکی درگیر خواهید بود آنفلوانزا مرغ شما را می کشد و... ولی مدیران شما توان علمی یا ندارند یا تمایل استفاده و همکاری با مراجع علمی را ندارند
درد این است وبس
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
1
بزرگترین مشکل این رشته این است که کار ندارد وسلام طرف شش الی هفت سال سختترین درس ها رو میخوانه اخرم بیکاره.. جالب مسولین این رشته در حالی که میبنند خیلی از فارغ التحصیلان این رشته بیکارن باز دانشجو میگیرند... وقتی یک رشته کار نداشته باشه ارزش نداره و خواندن این رشته عمر بر باد دادن.. متخصص این رشته از شدت بیکاری و فقر داره تو مسافر کشی میکنه.. واقعا تاسف باره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
واقعیت این است که در تمام نظرسنجی های انجام شده در

طول سالیان متوالی چه در همین حکیم مهر و چه در گروه

های تلگرامی، اکثریت قاطع خانواده بزرگ دامپزشکی از هر

طیف و قشری اعم از بخش های خصوصی، دولتی و

دانشگاهی، به گزینه انتزاع از وزارت تولید و تجارت محور

جهادکشاورزی و الحاق سازمان "مستقل" دامپزشکی بدون

هیچگونه ارتباط ساختاری با دیگر بخشهای وزارت بهداشت

فقط و فقط زیر نظر شخص وزیر بهداشت رای داده اند!!!

این اکثریت قاطع حداقل 80 درصدی که اگر کسی شک داشته

باشد، می تواند از سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی

درخواست یک نظرسنجی رباتیک مستقل و جدید کند!، بر

خلاف سخن توهین آمیز!!! برخی از معدود افراد خودی،

هیچگونه عقده و کمبودی را در خود نسبت به پزشکان

احساس نمی کنند و برعکس این باور عمیق هستند که بر مبنای

اصول جهانی "پیشگیری بهتر از درمان است" و "بهداشت

واحد One Health" که بارها مورد تایید و

اذعان پزشکان فرهیخته و متخصص وزارت بهداشت و

کمیسیون بهداشت مجلس قرار گرفته است!،

دامپزشکی در وزارت بهداشت نه تنها غریبه ای نیست که

بخواهد خود را به وزارت بهداشت به گفته برخی ها بجسباند!،

بلکه دامپزشکی هسته اصلی بخش "بهداشت" از وزارت

بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و دامپزشکان با کمال

افتخار سپاهیان خط مقدم و جانفشان بهداشت و سلامت

مردم عزیزشان هستند!!!

حال با انتقال وزارتخانه ای این ارتباط

عملی به شکل انسجام و یکپارچگی تمام عیار در شورای

فرماندهی سلامت کشور به مسئولیت وزیر محترم بهداشت بنا بر
توصیه اکید سازمان های WHO و OIE در خواهد آمد!

روشن است که با این یکپارچگی Integration همه نهادهای

ذیربط در امر بهداشت و جلوگیری از تداخل و موازی کاری ها

و ایجاد تقسیم کار و هماهنگی حداکثری!،

نخستین سود و منفعت متوجه مرغداران و دامداران عزیز به

دلیل ضرورت همرمانی تحقق

استانداردهای بالای آموزشی و حرفه ای دامپزشکی در تضمین

و صیانت از بهداشت و سلامت مردم است!

به عبارت دیگر هرچه بر سطح سواد و کیفیت آموزش

دامپزشکان، جلوگیری از پذیرش بی رویه و بسیار خطرناک

دانشجوی دامپزشکی

و شدت پاکسازی عملی و قضایی دادگستری از اشخاص

پارازیت و بدون مجوز سازمان های دامپزشکی و نظام

دامپزشکی از صحنه بهداشت و درمان دام و طیور به منظور

جلوگیری از آلودگی مواد غذایی مصرفی مردم به باقیمانده

های خطرناک داروهای دامپزشکی و تشخیص های بالینی و

آزمایشگاهی و تصمیم گیری های صحیح افزوده شود،


زمینه شکوفایی همه جانبه دامپزشکی فراهم خواهد شد!!!

بدیهی است
در چنین بستری افراد ضعیف رشد کرده یا لاجرم حذف

خواهند شد!
و افراد قوی برای تصدی مدیریت های کلان

فعالانه جستجو و مورد استقبال قرار خواهند گرفت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
بر عکس دوستمون باید بگم افرادی که فاقد مدرک دکترا هستن در این حوزه در امد خوبی دارن ،حتی آخرین موردی که بنده در محدوده خدمت خودم اگاه هم بابت سخت زایی ۴۵۰۰۰۰ تومان پول دریافت شده،این در حالیه که کلینیسین متاسفانه فقط به نوشتن نسخه و دریافت ۵۰۰۰تومان در روز بسنده میکنه و متاسفانه برای درمان کیس با دوستان کاردان غیر مجاز هماهنگ میکنه
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
تشکر از نویسنده محترم،واقعا به درستی به درد مزمن این حرفه اشاره کردید،استاد دانشگاه ما از دست زدن به دام متنفره،دامپزشک قابل زیاد داریم ،ولی در بین تصمیم گیران این حرفه کمیاب است.کسی که یک کارشناس قوی هم نبوده،مدیریت را بدست می گیرد و باعث کلی بدبختی می شود.
دامپزشک متخصص بخش دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
1
تنها و تنها مشکل دامپزشکی با کاهش حداقل 500 درصدی در پذیرش دکترای عمومی و حذف تخصص از دانشگاه آزاد حل خواهد شد.
بعلاوه بررسی صلاحیت علمی اساتید دانشگاه توسط یک هیئت بررسی حداقل هر 5 سال یکبار.
وگرنه با این وزارت خانه و آن وزارت خانه مشکل حل شدنی نیست.
قبول کنیم دامپزشک شدن کیلوئی شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
1
از همین الان تا ده سال آینده در همه دانشکده های این رشته بسته شه باز م دکتر مازاد داریم هیچ کشوری اینقدر بی تدبیر دانشجو نمی گیره... به قول نویسنده مسولین و اساتید خوب انتقامی از این رشته گرفتن. . واون ونابود کردن.. این رشته با افزایش دانشکده ها توسط برخی افراد نابود شد..ابی که ریخته شده رو کی میخواد جمع کنه.. بر فرض هم که رفتیم زیر نظر وزارت بهداشت با این حجم فارغ‌التحصیل بیکار.. این دانشکده ها قارچ گونه بی کیفیت چیکار میشه کرد.. همین الان از راننده گرفته تا هر شغل کاذب دیگری ما دام بزشک میبینم چه برسه ده سال دیگه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
حداقل با رفتن به وزارت بهداشت وضع از این بدتر نمی شود!
چون عده ای هستند چه در وزارت علوم
و چه در وزارت جهادکشاورزی که
منافع شان با افزایش پذیرش دانشجو
و تعداد بیش از حد دامپزشک
تامین می شود!

این به گفته یکی از مخاطبان بالاتر
بهترین روش برای بی ارزش کردن
و بی اعتبار کردن دامپزشکی توسط کینه توزان قدیمی
نسبت به این رشته و حرفه بوده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
معلوم است که نویسنده محترم متن بالا

از یک دانشگاه ضعیف و درجه چندم بیرون آمده است!

و گرنه چطور در 16 سال پیش با آن تعداد بالای دام در آن زمان و تعداد پایین تر دانشجو یک عمل ساده ای مانند
پرولاپس رحم را آموزش ندیده است!

هم اکنون بر خلاف .......های ایشان

پیچیده ترین عملهای جراحی در دانشکده های دامپزشکی

درجه 1 کشور انجام می شود و استادان محترم برعکس
تجربیات اش در دانشکده های ضعیف چنین برخوردی ندارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
0
0
عجیب است که نویسنده متن اصلی
دم از پیشکسوت بودن؟!! می زند!
ولی خبر ندارد که وضعیت بسیار نامناسب دامپزشکی در وزارت کشاورزی سابق باعث شد که دامپزشکان فریب این استدلال سطحی را بخورند که "در وزارت جدید االتاسیس وزارت جهادکشاورزی در سال 1368 اکثریت افراد جهادی مدرک شان در حد دیپلم و زیر دیپلم است،
نان دامپزشکان به دلیل داشتن مدرک دکترا در روغن خواهد بود و همه پستهای کلیدی را به دکتران دامپزشک خواهند داد"!!!
البته انصافا اوضاع تا چند سالی از جمله تاسیس شبکه های مستقل استانی چندان بد نبود ولی با ارتقا روزافزون مدرک تحصیلی مهندسان دامپروری و کشاورزی و گسترش دوره های دکترای دامپروری و کشاورزی، دیگر حنای دکترای دامپزشکی
رنگ خود را در وزارت تولیدی دامپزشکی از دست داده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
مقاله ی جالبی بود. نظرات من هم به عنوان یک رزیدنت با ۶ سال سابقه ی کار در بخش خصوصی و ۳ سال دولتی همین هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
0
0
.............. لازم هم ب نوشتن این همه مطلب نیست
دامپزشک ۴۰ ساله بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
1
خبر اسف برای را که اخیرا بنده متوجه آن شدم این بود که ترکیه برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر ها اقدام به واگذاری رایگان ۳۰۰ راس گوسفند و نیز در اختیار گذاشتن رایگان دامپزشک نموده، احتمالا همین گوسفند ها برای سوددهی بیشتر به ایران فروخته شوند تا هم دامدار ترکیه ای سود کند و هم دامدار ایرانی به خاک سیاه بنشیند و یکسری سود جو هم بعد از کسب سود لازم به سفر های خارج خود بیفزایند، حالا شما قضاوت کنید مشکل دامپزشکی کجاست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
1
0
مشكل اصلي اين رشته نداشتن كاز است البته كاملا منطقي به نظر ميرسد در ايران دامپروري قوي وجود ندارد..كلينيك فقط در شهرهاي بزرك و كيس بسيار كم ..حتي در دانشگاه هم كيس بسيار كم است براي دكتراي حرفه اي كه بايد عملي هم كار داشته باشند..حيف عمر و جووني براي ادامه اين رشته..دانشجوي سال دختر سال اخر دانشگاه تهران
حسین گودرزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
1
دامپزشکی شغل نیست بلکه یک هنر و عشق است که با آمیختن تجربه تبدیل به علمی می‌شود که جامعه را به خود وابسته می‌کند
معرفی این هنر تنها توسط عاشقان این هنر ممکن می‌شود
به نظر من وزارت بهداشت و... باید تلاش کنن تا زیر مجموعه دامپزشکی شوند
از تامین لباس و غذا و سلامت جامعه تا تولید دارو در واقع همه زیر مجموعه این علم است
ما خود می‌دانیم ولی حرکت کشور به سمت پول پرستیژ عاقبتی نا خوشاینداست که همه باید بگریزیم ما زمان زیادی نداریم که بخواهیم به پول فکر کنیم

در این رشته ها نباید دنبال پول بود
باید خیلی ارزش‌ها را در نظر گرفت تا این رشته در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد
دامپزشکی بیزینس نیست ضامن سلامت جامعه ای است که نسل خسته از مدرنیته درآینده نیاز مبرم به آن دارد
نظر شما
ادامه