کد خبر: ۴۱۱۱۷

مزایا و محدودیت های یک برنامه واکسیناسیون آنفلوانزای پرندگان در مقاله تازه منتشرشده کمیسیون بین المللی تخم مرغ مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، موضوع «واکسیناسیون آنفلوانزای پرندگان- ملاحظات و اجزای ضروری» توسط گروه کارشناسان آنفلوانزای پرندگان کمیسیون الکتروتکنیک بین المللی (IEC) تهیه شده است و به دنبال آن سند چک لیست ایمنی زیستی عملی آمد.

مقاله جدید بر هدف از مصرف واکسن تاکید دارد و شامل موارد ذیل است:

- پیشگیری از بیماری و یا عفونت

- مدیریت اضطراری برای کاهش گسترش در طول شیوع

- حفظ ایمنی خوراک در مناطق آلوده

 واکسیناسیون مقاومت به عفونت را افزایش می دهد

این مقاله در مورد طیور و خطر قرار گرفتن آن در معرض HPAI در سال های اخیر منتشر شده است. این مقاله نشان می دهد که مصرف واکسن در برابر HPAI H7 و H5 ممکن است عواقب منفی ناخواسته ای برای محصولات طیور و طیوری که تحت آزمایشات ژنتیکی هستند، داشته باشد.

تحت شرایط مطلوب، واکسیناسیون مقاومت در برابر عفونت را افزایش می دهد، از بیماری و مرگ جلوگیری می کند، تکثیر ویروس از طریق دستگاه های تنفسی و گوارشی را کاهش می دهد و انتقال ویروس را به پرندگان و پستانداران، از جمله انسان، کاهش می دهد.

واکسیناسیون در برخی کشورهایی که در آن HPAI بومی در حال توسعه یافتن است، به ایمنی خوراک در شرایط کمبود منابع کمک می کند. با این حال، واکسیناسیون HPAI ایمنی زیستی رضایت خاطر مصرف کنندگان را به همراه داشته و سرعت حذف طیور را آهسته کرده است.

با این وجود، با تثبیت H5N1 و ویروس های مرتبط با آن و طولانی شدن دوره شیوع، گزارش هایی از شیوع در گله های واکسینه شده با واکسن آنفلوانزای H5 در آمریکای مرکزی، چین، مصر، هنگ کنگ، اندونزی و ویتنام ارائه شد. این شکست ها نتیجه شکست واکسن یا شکست مقامات در تولید واکنش ایمنی گونه های هدف بوده است.

در این سند، گروه کارشناسان، ۱۲ جز اصلی برنامه واکسیناسیون  را برای پیشگیری و مدیریت اضطراری در نظر می گیرند.

این اجزا شامل تولید واکسن، آزمایش در لابراتوار، نیاز به مصرف گونه های واکسن مرتبط با آنتی ژنی که با ویروس همخوانی دارد، مصرف یک برنامه هدفمند و مدیریت صحیح است. این ۱۲ مورد همچنین شامل نظارت بر پوشش دهی صحیح واکسیناسیون در طول مدت زندگی پرنده، بررسی جمعیت واکسینه شده برای یافتن پرندگان آلوده از طریق آزمایشات مربوط به سرم شناسی و ویروس شناسی، یک برنامه ایمنی زیستی خوب، نقد و ارزیابی متداوم و نظارت بر استراتژی خروج است.

منبع: http://www.poultryworld.net

 


نظر شما
ادامه