کد خبر: ۴۱۱۵۰
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» خسارت وارد شده به پرورش‌دهندگان طیور به دلیل بروز این بیماری را بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد ...



حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 35میلیون قطعه طیور مبتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دو سال گذشته در کشور شناسایی و معدوم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در این راستا یک هزار و 300 کانون آلوده به این بیماری در کشور شناسایی و اقدامات قرنطینه‌ای، بهداشتی و معدوم سازی در واحدهای طیور کشور صورت گرفته است .

وی میزان خسارت وارد شده به پرورش دهندگان طیور به دلیل بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را بیش از 10 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

دکتر رفیعی پور اظهار داشت: به منظور جبران خسارت به پرورش دهندگان طیور درگیر بیماری در سال گذشته، 10 هزار میلیارد ریال از سوی صندوق توسعه بیمه کشاورزی به واحدهای بیمه شده و 750 میلیارد ریال نیز از سوی سازمان دامپزشکی به واحدهای دامداری صنعتی و سنتی خسارت دیده پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است که مبارزه و کنترل آن سخت است، اضافه کرد: در دو سال گذشته 60 کشور دنیا درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در تیپ های مختلف بیماری بودند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در سال های گذشته این بیماری از طیور وحشی به طیور روستایی و از آنجا به طیور صنعتی منتقل شده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه سرعت انتشار این بیماری بالا است، افزود: برای جلوگیری از بروز این بیماری در سال آینده در سطح کشور باید تمامی دستگاههای ذیربط و مرغداران همکاری های لازم را داشته باشند.

وی یکی از مهمترین عامل اصلی بروز این بیماری را حمل و نقل و جابجایی طیور دانست و گفت: تردد و حمل و نقل طیور در کشور بیش از حد استاندارد است که با هماهنگی و همکاری های صورت گرفته با نیروی انتظامی در صدد کنترل بیشتر این حمل و نقل و برخورد با متخلفین هستیم .

وی از تشکیل ستاد اجرایی مبارزه با بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در کشور خبر داد و گفت: طبق رایزنی های صورت گرفته با سازمان جنگل ها، مقرر شده تا زمینی را در اختیار سرمایه گذاران صنعت طیور قرار دهند تا از تجمع تراکم این صنعت جلوگیری شود چرا که جلوگیری از تراکم فعالیت قرنطینه ای و بهداشتی را تسهیل می کند.

وی افزود: همچنین با همکاری و هماهنگی های صورت گرفته با سازمان محیط زیست به منظور جلوگیری از بروز این بیماری در سال جاری، مقرر شده تا در شعاع 50 کیلومتری تالاب ها، سدها و آبگیرها کار کنترل و پایش از سوی دامپزشکی صورت گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: تمام تلاش سازمان در جهت جلوگیری از انتشار مجدد بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در سطح کشور است، چرا که با بروز این بیماری چرخه صنعت مرغ کشور به خطر افتاده و متحمل خسارت های فراوان و جبران ناپذیری خواهیم بود.

رفیعی پور از آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی فرآورده های خام دامی دامپزشکی استان قزوین به عنوان مجهزترین آزمایشگاه در کشور یاد کرد و افزود: نظارت دامپزشکی از مزرعه تا سفره توسط این سازمان به خوبی انجام می شود که این امر به منظور حفظ امنیت غذایی، سلامت و اشتغال است.

معاون آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی فرآورده های خام دامی استان قزوین نیز گفت: در این آزمایشگاه تمامی پارامترهای مربوط به کنترل کیفی مواد غذایی شامل میکروب شناسی، شیمی، مواد غذایی، تشخیص بقایای دارویی و سموم و همچنین تشخیص‌های مولکولی انجام می‌شود.

رضا نوریان افزود: با انجام آزمایش‌های مربوطه میزان بقایای دارویی و سموم و مواد غذایی تشخیص داده می‌شود و قزوین از جمله استان‌های پیشرو در انجام طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارویی(NRP) است .

وی ادامه داد: این آزمایشگاه سعی دارد نقش پررنگی در عرصه توسعه نظارت کیفی بر مواد غذایی با منشاء دامی و خوراک دام ایفا کند.

نوریان افزود: با اجرای طرح ملی پایش باقیمانده‌های دارویی (NRP)، فلزات سنگین، سموم و هورمون‌ها در سازمان دامپزشکی کشور در سالیان گذشته، استان قزوین از جمله استان‌های پیشرو در همکاری با مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در انجام این طرح بوده است.


 

نظر شما
ادامه