کد خبر: ۴۱۱۶۱
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر زهرا طوطیان» افزود: باید اجبارهایی لحاظ کنند و کسی اجازه نداشته باشد بعد از فارغ‌التحصیلی بیمارستان احداث کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر زهرا طوطیان» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران یکی از دامپزشکانی است که تجربه تحصیل در هر دو گروه پزشکی و دامپزشکی را به شکل توأمان داشته و معتقد است که این ۲ رشته پیوند ناگسستنی دارند و باید در کنار هم باشند. وی یکی از منتقدان جدی نحوه فعالیت دانشگاه آزاد در جذب و تربیت دانشجویان دامپزشکی است؛ از نظر او اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد از نظر مالی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سراسری تمکن بیشتری دارند و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی اقدام به تاسیس کلینیک و بیمارستان می‌کنند.

حکیم مهر: خانم دکتر، چه اتفاقی افتاد که به رشته دامپزشکی ورود پیدا کردید؟

امتحان کنکور در زمان ما تنها ۱۰ رشته داشت و من علاقه‌مند به گروه پزشکی بودم؛ به همین دلیل دامپزشکی را انتخاب کردم، چون تصور می‌کردم که برخلاف پزشکی که طب در فضای بسته و بیمارستانی است، دامپزشکی در فضای باز و طبیعت است. دامپزشکی اولین انتخاب من بود و شاید در بدو ورود شناخت خیلی دقیقی نسبت به این رشته نداشتم، اما در ادامه علاقه زیادی پیدا کردم و با انگیزه درس خواندم و کار کردم.

در سال ۵۷ فارغ‌التحصیل شدم و آن زمان تخصص نداشتیم. من از آنجا که کار جراحی می‌کردم و به آن علاقه‌مند شده بودم، فکر کردم که آناتومی به جراحی نزدیک‌تر است و دید من را بازتر می‌کند. چون دامپزشکی آناتومی نداشت، به بخش آناتومی علوم پزشکی تهران رفتم و تخصص آناتومی پزشکی گرفتم اما بعد از تمام شدن، دوباره به دانشکده دامپزشکی برگشتم و به شکل آکادمیک ادامه دادم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی چیست؟

در آموزش دامپزشکی در یک برهه‌ای از زمان مشکلات زیادی داشتیم، چون دانشجویانی که به صورت سهمیه به دانشکده می‌آمدند، با معدل‌های پایین و توانایی‌های کم بودند و من مشکلات زیادی با آنها داشتم؛ چون درس را نمی‌فهمیدند و انتظار نمره و تشویق داشتند. من نمی‌دانستم باید با آنها چه کنم؛ حتی برخی از آنها نفرین می‌کردند و می‌گفتند که در دنیای دیگر شما را می‌بینیم و تلافی می‌کنیم، اما خوشبختانه الان این مسأله کم شده و اگرچه تعداد دانشجویان دختر در رشته دامپزشکی به نسبت زیاد است، اما خیلی توانمند و با استعداد هستند و گیرایی بالایی دارند و من مشکلی با آنها ندارم.

اما در کل، نظام آموزشی ما به قصد متحول شدن، تغییرات زیادی می‌کند که ما در برهه این تغییرات از لحاظ تدریس مشکلات زیادی داریم. اعتقاد من به این است که دانشجو برای یادگیری دروس دیگر، پایه آناتومی را باید خیلی دقیق بداند و ما نمی‌توانیم بخشی از آن را حذف کنیم. این مساله به خاطر کمبود وقت، مشکلاتی را برای سیستم آموزش ایجاد کرده است.

حکیم مهر: از نظر شما تعداد جذب دانشجویان دامپزشکی زیاد نیست؟

اگر فقط دانشگاه تهران را در نظر بگیریم، خیر. اما اخیرا دانشگاه آزاد رشته دامپزشکی را خیلی گسترش داده و حتی رشته‌های تخصصی ایجاد کرده است. همه این فارغ‌التحصیلان به بازار کار می‌آیند. باید به این نکته توجه کرد که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد از نظر مالی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سراسری تمکن بیشتری دارند و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی اقدام به تاسیس کلینیک و بیمارستان می‌کنند. در حال حاضر اکثر بیمارستان‌های مجهز دامپزشکی تحت اختیار فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است.

حکیم مهر: آیا آنها در کار خود عملکرد ضعیفی نشان داده‌اند؟

خیر. موفق هم هستند. اما مقداری دامپزشکی را به سمت بیزینس سوق داده‌اند و آن دیدگاهی که دامپزشک باید در مناطق محروم خدمت کند را کمرنگ کرده‌اند.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

به نظر من باید در تاسیس کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مقداری محدودیت قائل شوند. اخیراً شاهد بودم که اساتید دانشگاه هم که عضو هیات علمی هستند، بیمارستان و کلینیک تاسیس می‌کنند، در صورتی که انجام ۲ کار به شکل همزمان امکان ندارد. بیزینس و تحقیق در کنار هم انسان را ضعیف می‌کند.

حکیم مهر: البته در یکی دو ماه اخیر کمی سخت‌گیری در این زمینه اعمال شده است.

خوشبختانه بله، اخیراً فرد را مجبور به بازنشستگی می‌کنند. در کل شخصی که قصد بیزینس دارد، باید به دنبال آن برود و در کار دولتی جای کس دیگری را پر نکند. اگر این مساله را رعایت کنیم و هر کس به این اصول اعتقاد داشته باشد، جا برای جذب جوانان ما بیشتر باز می‌شود؛ نباید انسان همه چیز را با هم بخواهد.

دانشگاه آزاد فقط برای اینکه بتواند از دانشجو پول بگیرد، هر جا که دستش می‌رسد یک دانشگاه تاسیس می‌کند. من حتی شنیدم که یک دانشجو می‌گفت من چند عدد سکه دادم که کارم در این دانشگاه راه افتاده است! این مسأله برای دانشگاه و ویژگی‌هایی که برای دانشگاه قائل هستیم، خوب نیست و وقتی انسان آنها را می‌شنود، به شدت ناراحت می‌شود.

اگر به اینکه نیازهای جامعه چقدر است، اصولی فکر کنند و به همان نسبت انتخاب کنند، این مشکلات پیش نمی‌آید. مثل زمان ما که وقتی درسمان تمام شد، چون به دنبال کار می‌گشتیم، به اجبار به ما گفتند که این جاها خالی است و باید از میان آنها انتخاب کنید. ما انتخاب می‌کردیم و می‌رفتیم. به این شکل نبود که کسی بگوید فقط در تهران خدمت می‌کنم و ...؛ الان هم باید اجبارهایی لحاظ کنند و کسی اجازه نداشته باشد بعد از فارغ‌التحصیلی بیمارستان احداث کند. فارغ‌التحصیلان دامپزشکی باید دوره‌هایی را در شهرستان‌ها طی کنند و امتیازاتی را به دست بیاورند؛ درست مانند گروه‌های پزشکی که کسی که قصد احداث داروخانه دارد، باید به تعداد مشخص امتیاز داشته باشد و این امتیاز را از طریق کار در شهرستان یا ... به دست می‌آورد تا بتواند داروخانه بزند. درست نیست که شخص فارغ‌التحصیل دامپزشکی بدون محدودیت بتواند بیمارستان احداث کند.

حکیم مهر: شما جزو دامپزشکانی هستید که تجربه فعالیت در حوزه علوم پزشکی را هم داشته‌اید. آیا با طرح الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت موافق هستید؟

من موافق هستم، چون کار ما جزء گروه پزشکی است و گروه پزشکی از کار ما جدا نیست. همانطور که خود من در گروه پزشکی درس خواندم و دیدم که هیچ فرقی ندارد. شاید من بگویم یک دکتر دامپزشک که در اینجا فارغ‌التحصیل می‌شود اگر در دانشگاه خوب و با روش درست تحصیل کند، شاید بعد از پزشکی، در ردیف بعدی قرار دارد. یعنی بسیار باسوادتر از رشته‌های دیگر گروه پزشکی است. چون شخصی که دندانپزشک یا داروساز می‌شود، خیلی از علومی که ما خواندیم را نمی‌داند. از جمله میکروب شناسی، انگل‌شناسی، پاتولوژی، بافت و ... نخوانده است و خیلی از اطلاعات را ندارد و ضعیف است. اما به نظر من دامپزشکی بسیار نزدیک به پزشکی است و باید به وزارت بهداشت منتقل شود.

حکیم مهر: اخیرا شاهد اجرای طرحی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هستیم که دانشجویان دامپزشکی در ۲ سال آخر می‌توانند تعدادی واحد اختیاری پاس کنند. چقدر با اجرای این طرح موافق هستید؟

نظام آموزش دامپزشکی ما تغییرات زیادی کرده و شاید من با بعضی از آن تغییرات موافق نباشم. به نظر من ما در دامپزشکی ۴ لاین دامپروری، دامپزشکی، شیلات و مواد غذایی داریم. اگر دانشجویان وارد سال پنجم شدند، باید علایق خود را در این رشته‌ها دنبال کنند. اما این هم مستلزم این است که جا برای جذب آنها باز شود و به گونه‌ای نباشد که اگر شخصی وارد گروه بهداشت مواد غذایی می‌شود و در این زمینه مطالعه می‌کند، بیکار بماند و مجبور شود در فارم کار کند. اگر قرار است تغییری انجام شود باید به شکل اساسی باشد و همه زمینه‌ها در نظر گرفته شود، نه اینکه اول آموزش را ایجاد کنند و بعد به دنبال کار بگردند. مثلاً مگر در ایران چقدر جا برای کار یک متخصص اسب وجود دارد؟ این شخص نمی‌تواند جذب شود و مجبور می‌شود در رشته‌ای که ارتباطی به تخصص او ندارد، مشغول به کار شود و کارایی لازم را نداشته باشد. باید مشخص شود که برای هر رشته چقدر نیاز وجود دارد و به همان تعداد لاین کاری و تحصیلی ایجاد کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

 

انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
1
0
من کاملا با گفته های این استاد محترم موافقم، ولی معتقدم در برابر دانشگاه ازاد ایستاد، باید سست نشیم و نگیم که دیگران هستند و به ما چه، همه باید بیایند:
قرار ما ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۰ مقابل مجلس شورای اسلامی
خواسته های ما:
۱‌. قطع دست پول پرست دانشگاه آزاد از رشتمون
۲. الحاق به وزارت بهداشت
۳. تحصن تا محقق شدن خواسته هامون ادامه دارد. این اخرین شانس ماست، یا سر افکنده و بی ابرو تا اخر می مونیم و یا با کمی صبر و تحمل مشقات تحصن، مثل دیگر اقشار دکتری عمومی میشیم
حکیم مهر عزیز اگه خواستین این مطلب منو به عنوان یه درخواست از جامعه ی دامپزشکی به صورت خبر مجزا درج کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
0
به طور کلی این تجربه مشترک همه دامپزشکان باسواد و فعال اعم از دکترای عمومی و دکترای تخصصی است که در وزارت بهداشت برای افراد قوی و صاحب سطح بالای علم و دانش و البته نه افراد بیسواد و ضعیف به دلیل اینکه به هر حال با سلامت و جان انسان سر و کار دارند و هر گونه سهل انگاری و اشتباه می تواند عواقب سوء شدیدی در صورت پیگیری مجدانه بستگان بیمار داشته باشد،
احترام زیادی قائلند!

به خصوص که از دکتر دامپزشک اخساس خطر نمی کنند و آن را رقیب َشغلی خود نمی دانند بلکه همکار علمی خود به حساب می آورند.
موضوع بیماریهای زئونوتیک بازپدید و نوپدید و تاثیرات بسیار خطرناک انسانی داروهای دامپزشکی به دنبال تجویز توسط افراد بدون مجوز سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی نیز بیش از پیش و به طور فزاینده اهمیت دامپزشکی را بیشتر کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
1
امیدوارم الحاق به وزارت بهداشت محقق بشه و دامپزشکی به جایگاه اولش برگرده. میدونم که در وزارت بهداشت هم مشکلاتی هست و اونجا هم مدینه فاضله نیست همونطور که بسیاری از رشته های گروه پزشکی مشکلاتی دارن و برای حل اونها تلاش میکنن‌. دسترسی به بودجه های کلان بهداشتی. قرار گرفتن در کنار کسانی که از لحاظ علمی و آموزشی به ما نزدیک هستند و جدایی از وزارت تولید محور کشاورزی که سنخیتی با نقش بهداشتی و درمانی دامپزشکی ندارد و کنترل ظرفیت پذیرش دانشگاه ها از مزایای الحاق به وزارت بهداشت است.
ناشناس
|
Finland
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
2
دوستان توجه داشته باشند آب که ریخته شده رو نمیشه جمع کرد وزارت بهداشت میخواد با این حجم دانشجو چه کنه.. این رشته نابود شد... برای خودم متاسفام که جوانیمو با بهترین رتبه دانشگاهی توی این رشته تلف کردم... چه معجزه قرار با رفتن به وزارت بهداشت اتفاق بافته.. آخر عاقبت این رشته چیزی جز بیکاری نیست
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
1
................... دکتر آیرملو فوق العاده بود یادش بخیر
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
2
میگن دانشگاه آزاد به این رشته خیانت کرد چرا هیچ کس نگاهی به گرفتن دانشجو شبانه با رتبه های نجومی در دانشگاه سراسری یا حتی در مقطع تخصص نمیکنه... چنان خیانتی بعضی ها به این رشته کردن و این رشته رو بی‌ارزش کردن که نگویید نبرسید.. یک زمانی ارزش داشت این رشته این جور نبود.. خیلیا با رتبه زیر هزار می آمدن این رشته.. ده سال آینده این رشته مشخصه جمعیت دامی رو به کاهش.. تعداد وحشتناک فارغ‌التحصیلان همین الانم کم نیستند افراد فارغ التحصیل این رشته که دارن مسافر کشی میکنند چرا حکیم مهر باهاشون مصاحبه نمیکنید من معرفی میکنم.. چرا از حقیقت فرار میکنید.. حالا ده سال دیگه ببینید.. خواندن این رشته در ایران چیزی فراتر از حماقته
پاسخ ها
سوسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
احسنت.حیف عمری که هدر این رشته سرتاسر استرس زا بشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
0
باید به این نکته توجه کرد که اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد از نظر مالی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه سراسری تمکن بیشتری دارند و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی اقدام به تاسیس کلینیک و بیمارستان می‌کنند.)—(خیر، موفق هم هستند)—- این دو‌گفته تناقض دارد؛ پس تاسیس کلینیک توسط فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد به خاطر پولداری نیست، به خاطر این است که دانشجوی دانشگاه آزاد در باد درصد شیمی و معارف و زبان و رتبه کنکور چهارساعته اش نمی خوابد، اساتید ... هم مدام بادشان نمی کنند؛ می دانند برای چه امده اند دامپزشکی بخوانند نه این که چون پزشکی قبول نشده اند امده باشند، کار یاد می گیرند و بعد از دانش آموختگی استفاده می کنند؛ خانم دکتر عزیز! سری به کلینیک مردآباد دانشکده تان بزنید و با یک دانشکده آزاد مقایسه اش کنید تا با شمارش کیس های آنجا دستتان بیاید که چرا مجبور به اعتراف ناخواسته شده اید که دانش آموختگان دانشگاه آزاد در کار موفقترند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
2
0
بنده نیز یکی از اعضا هیات علمی دانشگاه تهران هستم
ولی در این شرایط حساس که نیاز به وحدت تمامی اقشار دامپزشکی برای حل مشکل انقیاد دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی و الحاق توام با عزت و سربلندی به وزارت بهداشت هستیم
پرداختن به بحث های حاشیه ای مانند دانشگاه آزاد را به ضرر همه عزیزان می دانم!
el dorado
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
1
0
درود بر استاد ارجمند سرکار خانم دکتر طوطیان
تنها یک مطلب در فرمایشات جنابعالی برای من مدتهاست سوال برانگیز است و آنکه اگر دامپزشک به منطقه محروم برود (مانند پزشکان) آیا مزایا و پشتوانه هم دارد (مانند پزشکان!)؟؟ پشتوانه مالی دولتی، در اختیار داشتن ساختمان نیمه مجهز دولتی، راننده و....
اگر چنین امکاناتی افسانه و رویاست چرا باید با هزینه شخصی به مناطق دوردست برویم و مزد خود را از روستاییان بزرگوار گدایی کنیم؟ بهتر نیست در این شرایط برای روستاهایی که بسیار نیازمند دامپزشک هستند سهمیه ای در دانشکده های دامپزشکی قائل شوند و فرد بومی با دادن تعهد تحصیل کند و در آینده دامپزشک بومی همان منطقه شود؟؟ نه اینکه یک چوپان بیاید به شهر و ... گردد!
حال فرض کنیم یک دامپزشک تهرانی دچار بحران شود و با پشتوانه جیب خود به یکی از روستاهای یکی از استانهای شرقی یا غربی کشور برود و مشغول به درمان شود و به فرمایش جناب عالی امتیاز جمع کند که ده سال بعد بیمارستان در تهران تاسیس کند؛ از نظر بنده تا ده سال بعد که ایشان در منطقه محروم زحمت میکشد، پنج بیمارستان دیگر در تهران تاسیس شده است!
دکتر تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
1
0
کاملا با نظر همکار عزیزم موافقم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
1
همکار 3 عدد سکه داد جزء تیم اعزامی به برزیل منتقل شد من نداده ام چندین سال است در نوبتم .
!
|
Azerbaijan
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
1
اساتید .... دانشگاه های دولتی به جای انتقاد از دانشگاه آزاد
فکری به حال ارتقا کیفیت آموزشی بکنن
.....................
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
0
0
من یک سوال دارم با الحاق به وزارت بهداشت چه مشکلی از این رشته حل می شود آیا مشکل بیکاری این رشته و کمبود درآمد حل میشه.. خانم دکتر از یک کلاس هفتاد نفری هشت سال قبل شما چند نفر در خود این رشته شاغل هستند چند نفر بیکار اند.. آمار وحشتناکه.. بنده جز کسانی بودم که آناتومی رو با خود شما و دکتر رادمهر عزیز با اون سختی.. با بالاترین نمره گذارندن.. بعد از حق خوری ها زیاد کارفرمایان در این شغل و شرایط بد کاری.. . این حرفه رو به کل ترک کرده و اکنون به شغل شریف مسافر کشی مشغولم.. شاید باور نکنید همکارانی هستند در این رشته.. که شش ماه دارند کار میکنند اما کارفاما حقوقشون نمیده..وضعیت این رشته چنان فاجعه. بار که قابل توصیف نیست.. اینها نه منفی بایست نه چیزی دیگری عین حقیقته.. چرا یک تحقیق آماری دقیق در مورد وضعیت اشتغال همین فارغ التحصیلان دانشگاه تهران بعد از فارغ التحصیلی انجام نمیشه و آمار دقیق اعلام نمیشه چون ما در این رشته همیشه یاد گرفتیم از حقیقت فرار کنیم دنبال راه حل مشکل در خارج از سیستم بگردیم مطمئن باشید وزارت بهداشت هیچ کاری برای این رشته نخواهد کرد.. هیچ کس به فکر این قشر نیست.. اساتید این رشته برخی که در وزارت خانه سمت دارند میترسند که الحاق به وزارت بهداشت منتج به از دست دادن جایگاه مقام آنها شود از آن طرف برخی از اساتید دیگر بخاطر افزایش دستمزد هیات علمی دوست دارند بروند زیر نظر وزارت بهداشت.. آیا کسی واقعا دلسوز حقیقی این رشته است و فارغ التحصیلان ان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
0
چرا خودتان رو جر می زنین ؛ وقتی که پول وموقعیت ندارین چرا میاین توی این رشته خو نکنین ! مجبورین بخاطر یک کلمه پزشکی اخرش خودتون رو سالها بدبخت می کنین ! کارگری ساده ماهی ۱۵ روز کار داشته باشین ۳ ملیون ؛ سالی ۳۶ میلیون ۶ سال تحصیل طول میکشه ۲۱۶ میلیون حالا بدون پاداشی بدون اضافه کاری و....گیرتون میاد !
اینقدر دامپزشک ریخته که نگووووووووو و نپرسسسسسسسسس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
0
1
سلام خانم دکتر طوطیان
خوب وخوش وسلامتین ؛ امیدورام خوش وسلامت باشین
از طرف خودم و ورودی های بهمن ۸۸ دانشگاه سنندج بهتون تبریک میگم .درود بر شما
نظر شما
ادامه