کد خبر: ۴۱۱۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر



حکیم مهر: با توجه اهمیت استان قزوین در صنعت پرورش طیور، اولین سفر استانی رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی برنامه‌های پیشگیرانه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از این استان آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی برنامه‌های پیشگیرانه در خصوص مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری، نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز و همچنین دیدار با کارکنان اداره کل دامپزشکی استان قزوین وارد استان شد.

دکتر رفیعی پور در بخش اول سفر خود ضمن بازدید از دهکده حیات طبیعت که با حضور مدیر کل دامپزشکی، رئیس نظام دامپزشکی استان و مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشورزی استان انجام شد، گفت: برپایی چنین مجموعه‌های منحصر به فردی در کشور حائز اهمیت بوده و می‌بایست افراد و ارگان هایی را که در تاسیس و اداره این مجموعه ها فعال هستند، مورد حمایت قرار داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور سپس از آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان قزوین بازدید کرد و در جریان آخرین یافته های علمی در این آزمایشگاه قرار گرفت و گفت: طی 2 سال گذشته 35 میلیون قطعه طیور در کشور بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان معدوم و بیش از 75 میلیارد تومان بابت خسارت نهاده ها، به مرغداران پرداخت شد.

دکتر رفیعی پور تصریح کرد: مهمترین برنامه سازمان دامپزشکی کشور در سال جاری پیشگیری از شیوع مجدد بیماری در سال جاری است که در همین راستا با توجه با اهمیت استان قزوین در صنعت پرورش طیور، اولین سفر استانی اینجانب از قزوین آغاز شد.

این مقام مسئول در دیدار با رئیس و معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، تصریح کرد: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی برای رئیس سازمان دامپزشکی کشور، از کلیه مدیران ذیربط در استانها خواست برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با هر فرد یا تشکلی که بخواهد مانعی برای اجرای برنامه های پیشگیرانه ایجاد کند برخورد قانونی به عمل آورده و مراتب را در صورت لزوم به سازمان دامپزشکی کشور منعکس نمایند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: جلسات مختلفی با ستاد اجرای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شده است تا به صورت روزانه و ساعتی از وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مطلع شویم.

دکتر رفیعی‌پور یادآور شد: پرنده‌های مهاجر عامل انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند که این پرنده‌ها از لحاظ جغرافیایی به دامپزشکی اطلاعات داده می‌شوند و کارشناسان و بازرسان این سازمان در شعاع 10، 20 و 50 کیلومتری تالاب‌ها را به صورت تمام وقت پایش و رصد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در طول سال 97 چرخش و زنجیره ویروس در هر نقطه از کشور و تالاب‌ها که مبدأ خطر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بوده و توسط پرنده‌های مهاجر صورت می‌گیرد، ضمن بازرسی از حیات وحش، حوزه روستایی و صنعتی کشور با محیط زیست، در اطراف تالاب‌ها، سدها و مناطق آبگیر پایش پرندگان انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تشریح کرد: به دنبال این هستیم تا مرغداری‌های غیرمجاز را تعیین تکلیف کنیم، چراکه این مرغداری‌‌ها می‌تواند مبدأ همه مشکلات در صنعت طیور باشد و در این زمینه با سازمان‌های جهاد کشاورزی و وزراتخانه به این نتیجه رسیده‌ایم که مرغداری‌ها تعیین تکلیف شود تا ادامه حیات ویروس را قطع کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح آمایش سرزمینی که جابجایی تراکم مرغداری‌ها است، امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی در حوزه کنترل تمام ترددها اعم از کود، مرغ زنده و سایر ماکیان با جدیت و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و دامپزشکی سال جدید را مدیریت کنیم.

دکتر رفیعی‌پور عنوان کرد: استان قزوین پایلوت این طرح بوده و امیدواریم بتوانیم صنعت پایدار، پویا و با سرمایه ملی در حوزه طیور گام‌های ارزنده‌ای برداریم.

دکتر رفیعی پور افزود: دو هزار و 100 تا دو هزار و 200 اکیپ‌های بازرسی شهرستانی و بیش از دو میلیون بازدید از مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی هر ساله انجام می‌شود که سال گذشته توانستیم بیش از یک میلیون کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرمصرف را از چرخه خارج کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: امسال هم همین تعداد اکیپ فعال بوده و تا 15 فروردین پیش‌بینی می‌شود بیش از دو میلیون بازدید و نظارت از حوزه تولید و عرضه در سطح کشور انجام شود.

دکتر رفیعی پور در بخش آخر سفر خود با کارکنان اداره کل دامپزشکی استان قزوین دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان نحوه انجام وظایف و مشکلات احتمالی قرار گرفت و تصریح کرد: بنده با دیداری که با مجموعه همکاران داشتم برای ادامه کار پر انرژی و با انگیزه خواهم بود.


 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
واقعا آگه دنبال مهار آنفولانزا هستید باید به ورود خودروها از کشورهای همسایه هم توجه داشته باشید. ایجاد دوباره داکت ضد عفونی در مبادی مرزی واجب است
نظر شما
ادامه