کد خبر: ۴۱۱۸۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حسن گیلان‌پور» افزود: یک بلبشو در رشته‌هایی که وزارت علوم عهده‌دار آنهاست، به ویژه رشته دامپزشکی به وجود آمده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر حسن گیلان‌پور» استاد بازنشسته بخش آناتومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران قریب به ۶۰ سال است که در حیطه‌های مختلف دامپزشکی مشغول به فعالیت است. وی از سال ۱۳۵۱ تا سال ۱۳۷۰ در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز بوده و بعد از آن به دانشگاه تهران منتقل شده و هم‌اکنون حدود ۸ سال است که بازنشسته شده است. دکتر گیلان‌پور آنگونه که خود می‌گوید از کودکی به حیوانات علاقه‌مند بوده و با آنها سرو کار داشته است. تمایل وی به رشته‌های گروه‌های پزشکی در نهایت منجر به این شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کند. خودش می‌گوید: «دامپزشکی را رشته خوبی دیدم. چون هم نسبت به پزشکی کوتاه‌تر و هم از بعضی جهات وسیع‌تر است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، در حال حاضر چه می‌کنید؟

به شکل کم و بیش در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنم. 

حکیم مهر: مهمترین مشکلات آموزش دامپزشکی چه مواردی هستند؟

آموزش دامپزشکی مملو از مشکل است!

حکیم مهر: شاخص‌ترین‌ این مشکلات چه چیزهایی هستند؟

متاسفانه وزارت علوم که باید ناظر، مجری و بازرس کل آموزش‌ها باشد، وظیفه خود را انجام نمی‌دهد؛ در نتیجه اصطلاحاً یک بلبشو در رشته‌هایی که وزارت علوم عهده‌دار آنهاست، به ویژه رشته دامپزشکی به وجود آمده است. هیچ کنترلی روی این مساله که کجا دانشکده باز می‌شود، چرا دانشجو گرفته می‌شود، چه چیزهایی آموزش داده می‌شود و این دانشکده‌ها چه تعداد هیات علمی دارند، صورت نمی‌گیرد.

امروز خیلی از دانشکده‌های آزاد هستند که استانداردها و شرایط لازم را ندارند؛ البته این مساله در دانشگاه‌های دولتی هم دیده می‌شود، اما کمتر است. دانشگاه آزاد در ابتدا که با تعداد محدودی دانشکده به وجود آمد، به هر حال ایده‌ای را در پشت خود داشت و می‌توانست از طریق جذب افرادی که از لحاظ مالی تمکن داشتند، کمکی به دانشگاه دولتی کند، اما در ادامه درگیر افراط و تفریط شد و در هر محله‌ای نفوذ کرد. نمایندگان مجلس هم با وزارت علوم لابی کرده و ادعا کردند که در فلان محل حتما باید دانشکده دامپزشکی برقرار شود.

در نهایت این وضعیت دامپزشکی امروز ماست که به شکلی فجیع نسبت به گذشته افول پیدا کرده است. اگر می‌بینیم که مقداری سطح تحقیقات بیشتر شده، به شکل موردی کسانی هستند که به فناوری‌های جدید و ... علاقه دارند و می‌توانند در حدی کار کنند. اما در کل آموزش دامپزشکی دچار ضعف است.

حکیم مهر: تعداد زیاد پذیرش دانشجو چقدر در این مشکلات موثر است؟

هم تعداد دانشجو و هم کادر هیات علمی باید درست انتخاب شوند که نمی‌شوند. مسائل مختلفی است که تابع مابقی مشکلات مملکت است.

حکیم مهر: اخیرا بحث الحاق آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت مطرح شده است. شما چقدر با این مساله موافق هستید؟

به نظر من از همان ابتدا جدا شدن آموزش پزشکی و رفتن آن به وزارتخانه دیگر اشتباه محضی بود که همان موقع انجام شد. آن زمان دلیل‌هایی آوردند که به نظر من منطقی نبود. وزارت اجرایی نمی‌تواند خود را درگیر تحقیقات و آموزش کند. اگر این اتفاق بیفتد هر ۳ ضرر می‌کنند. قسمت اجرایی باید برای اجرا و نیازها برنامه‌ریزی کند و به قسمت آموزشی و تحقیقاتی بگوید که این نیازها را داریم تا مطابق آن نیازها برنامه آموزشی بریزند. وقتی آموزش یکپارچه را از هم جدا می‌کنند، تفرقه می‌افتد. آموزش ما نمی‌تواند جدا باشد، چه در مهندسی، چه پزشکی و چه ریاضی. آموزش یکپارچه است و باید کل‌نگر باشد. به نظر من از ابتدا جدا کردن آنها اشتباه بود.

حکیم مهر: یعنی آموزش پزشکی هم نباید جدا باشد؟

گروه پزشکی هم به هیچ وجه نباید جدا باشد و باید در وزارت علوم همراه با علوم دیگر قرار گیرد. چون علوم روی یکدیگر تاثیر می گذارند. در تمام دنیا هم به همین شکل است. اگر می‌بینیم که چند کشور هستند که پزشکی و دامپزشکی را جدا کردند، خیلی پیشرفته نیستند. آن یک اشتباه محض بود و حالا هم اگر بخواهیم یک اشتباه دیگر کنیم،‌ وضعیت بدتر است و در آینده باید همه وزارت علوم را به وزارت بهداشت بدهیم.

حکیم مهر:‌ با طرح گذراندن واحدهای اختیاری در ۲ سال آخر آموزش دامپزشکی که هم‌اکنون در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در حال اجرا شدن است، موافق هستید؟

دانشگاه تهران قرار بود برنامه‌ای در گروه دامپزشکی تصویب کند و در دوره قبلی ریاست دانشکده، خیلی هم روی آن کار شد. برنامه به وزارت علوم رفت اما از آن جلوگیری شد و گفتند نواقص دارد. برنامه جدیدی نوشته شد و آن هم به همین ترتیب. به نظر من برنامه‌ای که خود دانشگاه تهران نوشته بود و یک سری نقص‌ها داشت، به وزارت علوم رفت و وزارت علوم هم می‌خواهد آن را برای همه دانشکده‌ها اجرا کند. در صورتی که باید یک برنامه اساسی اولیه داشته باشیم و دست را باز بگذاریم که هم دانشکده‌های ضعیف و هم دانشکده‌های قوی‌تر بتوانند آن را اجرا کنند.

من اصلاً مخالف این هستم که همه سیستم یکنواخت باشد. ما باید سیستم‌های آموزشی را مطابق آمادگی دانشکده‌ها و اساتید آنها پیش‌بینی کنیم. ممکن است دانشگاه شیراز روی بحث اسب خیلی قوی‌تر باشد و بیماری‌های اسب را بهتر آموزش دهد. هر کدام از دانشکده‌ها باید یک سری موارد اولیه داشته باشند که مورد قبول جامعه دامپزشکی باشد و بعد یک سری بحث‌های جانبی که بتوانند آنها را بسط بدهند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
دیگه کار از این حرفا گذشته، موقع عمل هست، وعده ی ما ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۰ صبح، رو به روی مجلس شورای اسلامی. لطفا پخش کنین تا همه ببان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
درود بر استاد نمونه اخلاق وعلم خودم که افتخار شاگردی ایشون را داشته ام
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
واقعیت این است که گاهی از مواقع با وجودی که ظاهرا استدلال ها دلسوزانه و منطقی است ولی همیشه الزاما با حقیقت! موضوع منطبق نیستند.

منظورم این است با وجودی که در دهه 1360 یعنی دورانی که مصادف با گذراندن دوره دانشحویی دکترای عمومی اینجانب بود و نظریه تشکیل وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی به جای وزارت بهداری سابق مطرح، نقادی و سرانجام در سال 1365 به تشکیل رسمی آن منجر شد،
موج عظیمی از مخالفتها با تشکیل آن حتی در بین استادان رشته های غیر پزشکی ایجاد شد ه بود
و ما به عنوان دانشجو در سال 1365 مبهوتانه و با تاسف شدید تحت تاثیر این استدلالهای منطقی! بودیم که خدایا آینده پزشکی کشور پس از 30 دیگر چقدر تیره و تار خواهد شد؟!!
ولی خوشبختانه این پیش بینی های ظاهرا منطقی! درست از آب در نیامد!

یادم هست که یک استاد زبان انگلیسی عمومی بسیار دلسوز و باسواد داشتیم که وی هم به تاسی از این مخالفتها در سر کلاس درس ناراحتی، تاسف و مخالفت شدید خود را ابراز می داشت و می فرمود که
در آینده با جدا شدن آموزش پزشکی و ادغام آن با بخش اجرا یعنی وزارت بهداری سابق، وضعیت بهداشت و درمان ایران عزیز بسیار افت پیدا خواهد کرد! و من جرات نمی کنم دیگر مثلا فرزند بیمارم را برای درمان به نزد پزشکانی که در این سیستم غیر عادی و غیرمنطقی ادغام آموزش و درمان که ظاهرا نخستین بار در سطح جهان با این گستردگی بالا اجرا می شد، آموزش ببینند برای درمان ببرم!

ولی بعدها با شگفتی بسیار زیاد همگان دیدیم که این استدلال از نظر منطقی قابل تامل! است ولی در عمل اشتباه بود؟!!

زیرا نه تنها پزشکی کشور ما با جداشدن از وزارت علوم و ادغام با وزارت بهداری سابق پسرفت! نکرد
بلکه از آن وضعیت فاجعه باری که به دلیل کمبود حتی پزشک عمومی و نرفتن پزشکان عمومی به نقاط کم برخوردار،
کشور ایران ناچار به واردات پزشک عمومی از هندوستان که اکثرا از سطح علمی و عملی پایینی هم بودند و نمی توانستند با بیماران خود ارتباط برقرار کنند شده بود؛
به این درجه از پیشرفت کنونی در سال 1397 رسیده است که هزاران متخصص پزشک پرتوان در کشور تربیت شده اند و دیگر کشور ما ناچار نیست که بر خلاف سالهای پیش از انقلاب اسلامی و اوایل آن، بودجه هنگفتی را سالانه برای اعزام بیماران نیازمند مثلا جراحی قلب، سرطان و ناباروری های پیجیده آنهم با زحمت و رنج بسیار زیاد بیمار و همراهان آن برای اعزام به یک کشور خارجی و نا همزبان تخصیص دهد!
و برعکس کشور ایران به قطب توریسم بهداشت و درمان منطقه تبدیل شده است و سالانه هزاران خارجی به دلیل توان درخشان و زبانزد پزشکان کشور برای درمان به ایران مسافرت می کنند!

یکی از نکات دیگر که باعث تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده بود عدم سنخیت مقطع حدودا شش تا هفت ساله دکترای عمومی گروه پزشکی یعنی پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با سایر رشته ها از جمله فنی مهندسی و کشاورزی بود و این موضوع از پیش از انقلاب اسلامی همواره نوعی تنش در نظامات آموزشی و تناقض در آنها را ایجاد می کرد و پزشکان با تشکیل وزارت اختصاصی بهداشت و درمان تلاش کردند که خود را از این مباحثات بی پایان رهایی دهند!!!

زیرا در آن زمان و حتی هم اکنون
تحصیل کردگان ایالات متحده آمریکا این نظر را داشته اند که پس از 11 سال آموزش عمومی، یک سال دوره پیش دانشگاهی (کالج)،
در دنیا یک نظام متعارف دانشگاهی 4+2+3 یعنی به ترتیب لیسانس، فوق لیسانس و PhD مقبولیت و رواج دارد!

و این مقطع دکترای عمومی و دکترای تخصصی پزشکی 6+3
در جهان معمول نیست!

و اساسا فقط برای فرد دارای مدرک PhD است که می توان از عنوان دکتر؟!! استفاده کرد و دکتر در آمریکا چه برای پزشک MD و چه DVM یک اصطلاح حرفه ای و نه آکادمیک است!

و پزشکان و دامپزشکان در آمریکا معمولا پس از مقطع چهارساله عمومی، لازم است که مقاطع MSc و PhD را هم بگذارنند!

نکته قابل توجه اینکه مخالفان نظام آموزشی دکترای عمومی گروه پزشکی،
اینطور استدلال می کنند که در دوره های پیش پزشکی (PriMed) و پیش دامپزشکی ( PriVet)،
به هیچ عنوان واحدهای اختصاصی این رشته ها مانند آناتومی، بیوشیمی پزشکی و فیزیولوژی پزشکی تدریس نمی شود!
بلکه دانشجویان دروس عمومی مانند ادبیات انگلیسی، فیزیک، شیمی و بیولوژی را می گذرانند!

از طرف دیگر هم اکنون بر همگان روشن شده است که اگر پزشکی در وزارت علوم باقیمانده بود وضعیت بلبشو و فلاکت بار آموزش کنونی، دامن پزشکی کشور را هم می گرفت!

از نظر پژوهشی نیز با کمال تعجب این آمار باورنکردنی ولی درست وزارت بهداشت با بودجه واقعا عظیم تقریبا 15 تریلیارد تومانی اش!،
هم براستی چشمها را خیره کرده است که توانسته است با اختصاص اعتبارات سنگین تحقیقاتی به دانشجویان خود که فقط 5 درصد کل دانشجویان کشور را تشکیل می دهند نزدیک به 40 درصد مقالات علمی ایران را تولید کند!

کاهش چشمگیر مرگ و میر اطفال و مادران باردار، کنترل شدید بیماریهای عفونی انسانی و تغییر نوع بیماریها از نوع عفونی به نوع دژتراتیو یعنی بیماریهای متابولیک مثل کبدچرب و دیابت همگی از ثمرات درخشان بهبود عمومی سطح بهداشت کشور پس از ادغام آموزش و اجرای پزشکی است
که امید است با انتقال بخش آموزش دامپزشکی به معاونت آموزشی وزارت بهداشت
و سازمان دامپزشکی به زیر نظر مستقیم شخص وزیر بهداشت و بدون هر گونه تداخل با دیگر بخشهای آن،
زنحیره بهداشتی کشور کامل و یکپارچه شود!

و نکته آخر اینکه به اصطلاح ما کاسه داغتر از آش که نمی توانیم باشیم!

زیرا همه وزیران فعلی و قبلی وزارت بهداشت و تقریبا اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون های بهداشت و درمان مجلس در ادوار مختلف به شدت با بازگشت پزشکی به وزارت علوم مخالفت می کنند و آن را تا ابد غیرممکن اعلام کرده اند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
سلام محض اطلاع باید بگم جناب دکتر قاضی زاده با الحاق سازمان دامپزشکی ب وزارت بهداشت موافق هستن اما گویا این وزارت جهاده ک داره مخالفت میکنه.خدایی ما دامپزشکا از پزشکا و خصوصا دارو سازا هم بیشتر درس خوندیم و هم بیشتر زحمت میکشیم اما اجر و درامدمون یک چهارم اوناس تقریبا.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
بجای بحث الحاق به وزارت بهداشت که یک بحث غیر عملی ست برید یه فکری به حال اشتغال این رشته بکنید وساختار و از درون درست کنید.. با اون وضعیت اموزش این رشته که با رتبه سی هزارم میشه قبول شد.. خدا شکر من دوباره کنکور دادم و از زیر نظر این سازمان دامپزشکی ... در رفتم..... هیچ وقت یادم نمیره زمانی که در این رشته رفتم مصاحبه کاری.. طرف برگشت گفت مدرک بزار اونم صد هزار تومان نمی زاری هزار نفر عین تو هستن.. خدا رو شکر اینقدر غیرت داشتم و غیرت از مسولین این رشته بیشتر بود که دوباره کنکور دادم.. وحقوقی که من در دوره کارورزی در بزشکی میگیرم معادل حقوق یک مسئول فنیه.. کاش از اول عمرا اصلا توی این رشته تلف نکرده بودم.. این سیستم اصلا قابل اصلاح نیست.. بعدا نگاه به سخنان وزیر بهداشت نکنید بدنه وزارت بهداشت اصلا دام پزشکی آدم حساب نمیکند نه از سر غرور بلکه بخاطر کاهش کیفیت آموزش این رشته.. کدوم وزارت خانه دنبال دردسر جدید برای خودش هست و حاصر یه رشته رو با این همه مشکل قبول کنه.. برید ساختار و از درون درست کنید الحاق به وزارت بهداشت کاری برای این رشته نمیکنه.. تا مشکلات ساختاری این رشته حل نشه وضعیت همینه.. قدیم رشته ما در وزارت بهداشت به خاطر افراد وچهره های ماندگار ی نطیر دکتر حسن تاج بخش ارزش داشت و تحقیاتی که انجام میشد نه الان که کیفیت آموزشی این رشته در حد رشته مهندسی کشاورزیه. الان وضعیت به قدر ی خرابه که بی استعداد ترین افراد میان سمت این رشته من خودم شاهد بودم خانواده که من به بچه شون از که ازنطر تحصیلی بسیار صعیف بود زبان درس می دادم اینقدر این فرد از نطر تحصیلی صعیف بود من فکر میکردم هیجا قبول نمیشه اما براحتی شبانه این رشته رو قبول شد... از این و اون نیست از ماست که بر ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
1
حرف شما متین آقای دکتر ولی آموزش پزشکی هیچ وقت به وزارت علوم باز نخواهد گشت. پس بهتر است با الحاق آموزش و عملکرد دامپزشکی به وزارت بهداشت موافقت کرد. سری به بیمارستانهای کشور بزنید و ببینید که دارن داخل بیمارستانها ، بیمارستان جدید میسازن. بیمارستان در بیمارستان به طوری که بیمارستان جدید بزرگتر از قبلی است. بودجه های کلان بهداستی کشور تنها در دست وزارت بهداشت است. در کشور ما دید پیشگیری وجود ندارد و تمام بودجه ها در بخش درمان هزینه میشود. دستیابی به بودجه های کلان بهداشتی تنها با الحاق به وزارت بهداشت میسر میشود. دامپزشکی را از انزوا خارج کنید .دستیابی به بودجه های بهداشتی باعث ایجاد شغل برای جوانان بیکار رشته های دامپزشکی میشود. رشته های گروه پزشکی از لحاظ ورودی و خروجی دانشجویان کنترل میشود و بر اساس بازار کار دانشجو پذیرش میشود.
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
یکی از مشکلات دامپزشکی شاخه های من درآوردی و اختراعی برای کاردانی دامپزشکی است کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی یا ارشد قارچ یا کنترل بهداشت مواد غذایی-آسیب -غیره است که همین موارد در دکترایش تخصصی است بعد از کاردانی دامپزشکی تا دکترایش تخصصی جز وقت تلف کردن و هدر دادن عمر و نیروی جوانی چیزهایی دیگری نیست الان شما اصرار دارید خود را با دیگر کشورها مقایسه کنید برید ببینید کجا اینطور هست؟
نقاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
دامپزشکی فقط در مواد غذایی و بیماری های مشترک با پزشکی در ارتباط است در سایر موارد ارتباطی با پزشکی ندارد مثلا بیماری غیر قابل انتقال به انسان اسب و سگ و گربه و ماهی و زنبور عسل یا بیماری های غیر قابل انتقال به انسان گاو و گوسفند چه ربطی به بهداشت دارد مطمئن باشید با الحاق به بهداشت از عرصه بهداشت مواد غذایی هم کنار گذاشته خواهید شد مثل کارخانجات لبنی و فرآورده های گوشتی
نقاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
البته در این میان نقش دامپزشکان در بیماری های حیوانات وحشی در ایران نادیده گرفته میشود کاری که در کل دنیا وجود دارد که باز هم ربطی به بهداشت ندارد
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
متن جالب استاد محترم اقای دکتر علیدادی را مطالعه نمودم و در مقایسه دامپزشکی با پزشکی به این نتیجه رسیده اند که چون پزشکی داروسازی و دندانپزشکی زیر چتر وزارت بهداشت قرار دارند به این پیشرفت های چشمگیر از نظر ایشان نایل امده اند.بنظر بنده اولا مقایسه یک رشته تولیدی ویک رشته مصرفی بخصوص در کشور ما که اصل اقتصاد بر پایه دلالی است زیاد موردی ندارد. پزشکی یک رشته هزینه بر برای هر اجتماعی است ولی دامپروری اگر کشوری دارای خصلت تولیدی باشد میتواند از صادراتی که مینماید هزینه های بهداشت جامعه را بپردازد.اقای دکتر علیدادی کدام پیشرفتی را در صنعت داروسازی زیر چتر وزارت بهداست شما میبنید ؟خریدن میلیارد ها دلار ماده اولیه دارو و مونتاژ. انرا باهزینه بسیار در کارخانه های داخلی انهم مواد اولیه چینی که بهداشت عمومی را بخطر انداخته حالتی که مشابه انرا در دارو های دامپزشکی میبینیم اقای دکتر شما یک قلم از داروهای اساسی را نام ببرید که در ایران سنتز شده است ولی من میتوانم برای شما داروهایی را که در ترکیه هندوستان و خیلی از کشور های دیگر هم ردیف خودمان برایتان نام ببرم که ماده اولیه را خودشان سنتز مینمایند.در مورد علم پزشکی هم خودمان هیچ تحقیقی که به پیدایش راه جدیدی برای درمان بیماریها باشد انجام نداده ایم واین پیشرفتی را که میبنید 1.جبر زمان و 2.به همت کسانی است که دوره هایی را در انطرف دیده و انرا بزحمت وارد سیستم فرسوده بهداشتی مینمایند.اقای دکتر بیشترین فرار معز ها در چند سال اخیر بین پزشکان بوده است.تمام رتبه های اول با دادن امتحانات سخت یو اس ام ال ای از این سیستم اختاپوسی فرسوده فرار میکنند.من هیچ اصراری به ماندن دامپزشکی زیر چتر وزارت جهاد ندارم ولی این مدینه فاضله ای که از وزارت بهداشت دارید سرابی بیش نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
0
1
تامین بهداشت دام ربطی به بهداشت ندارد؟وقتی شعار امسال جهان بهداشت واحد است. یعنی بهداشت دام و انسان مرزی ندارد. پس باز هم میبینید که کار دامپزشکی تامین سلامت بهداشت دام و انسان است. پس باز هم کارش بهداشتی است. بله وزارت بهداشت مدینه فاضله نیست و آنجا هم مشکلاتی دارد ولی وقتی با استقلال دامپزشکی باز هم دسترسی به بودجه های بهداشتی میسر نیست و از طرفی ماندن در جهاد کشاورزی عاقبتش وضع اسف باری است که هم اکنون داریم پس بهترین گزینه در حال حاضر الحاق به وزارت بهداشت است. بین سه گزینه ماندن در جهاد کشاورزی، استقلال دامپزشکی و الحاق به وزارت بهداشت بهترین گزینه الحاق به وزارت بهداشت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
1
ضمن تشکر از همکار ناشناس خود!

فکر می کنم همکار بنده نیز قبول دارند که رشته دامپزشکی
در بعد حکومتی یعنی سازمان دامپزشکی یک نهاد اساسا نظارتی بهداشتی است! که بیشترین کارکرد آن به موارد بیماریهای زئونوتیک انسانی مانند سل، بروسلوز، هاری و مشمشمه مربوط می شود و امر درمان در دامپزشکی بر عهده بخش خصوصی است!
با اینحال هر کجا سازمان دامپزشکی تشخیص دهد که در سطح کلان و ملی برخی از بیماریها اعم از زئونوز همچون آنفلوانزای فوق حاد یا تحت حاد پرندگان، CCHF و آنتراکس یا از طرف دیگر تب برفکی به عنوان یک بیماری بنیان کن نشخوارکنندگان می توانند تهدید کننده جدی منافع و مصالح کشور باشند، راسا با حداکثر توان خود با این بودجه و اعتبارات ناچیز وزارت جهادکشاورزی وارد گود می شود!

بدیهی است یکپارچگی و جامعیت نهادهای بهداشتی در زیر نظر وزیر بهداشت منجر به هماهنگی حداکثری، تقسیم کار، جلوگیری از موازی کاری و اتلاف بودجه ملی خواهد شد!

نمونه موفق بسیار موفق این فرماندهی واحد حوزه بهداشت و سلامت در جهان که واقعا و شدیدا نیازمند نظم و انضباط آهنین و دیسیپلین شبه نظامی! و با قدرت واکنش سریع و بودجه و اعتبارات کافی و حمایت شدید دادستانی کل کشور است را می توان در کشور ایتالیا مشاهده کرد!

که حداقل از 30 سال پیش سازمان دامپزشکی را به زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت خود برده است و اتفاقا به همین دلیل، دامپزشکان در وزارت بهداشت ایتالیا با واگذار نکردن پستهای نظارت بهداشتی مواد غذایی به مدعیان کم توان ولی پرمدعا؟!! حرف اول را در حوزه بهداشت مواد غذایی ایتالیا هم می زنند!

مقایسه تلفات حداکثر چند راسی؟!! جنون گاوی ( BSE) در ایتالیا و نزدیک به 200 هزار راسی!!! در انگلستان که سازمان دامپزشکی اش را بر طبق تفکر سنت گرایانه خاص خود بر خلاف اتحادیه 28 کشوری، هنوز در وزارت کشاورزی نگهداشته است، برای روشنی اذهان مفید به نظر می رسد!

چرا جای دور برویم:

در همین بحث اخیر سویه H5N8،
حداکثر زیر 100 هزار پرنده در ایتالیا که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است، معدوم شدند و در ایران که سازمان دامپزشکی زیر وزارت به قول شما مصرفی و تولیدی جهادکشاورزی قرار دارد حدود 35 میلیون قطعه در ظرف دو سال بوده است.

بنابراین به چشم می بینیم که انتقال دامپزشکی به زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت و بدون هیچگونه تداخل و ادغام با دیگر بخشهای وزارت بهداشت هم زمان به نفع حفظ بهداشت و سلامت آحاد مردم از یک طرف و ارایه بهترین تدابیر و خدمات بهداشتی به مرغداران و دامداران عزیز بوده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
این مقایسه زیاد منطقی نیست که چرا 200 هزار گاو از جنون گاوی در انگلستان که دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است مردند و در ایتالیا این اتفاق نیفتاد. دوست من تنها کشوری که در اروپا بیماری اسکرپی داشت انگلستان بود که چون علت ان مشخص نشده بود لاشه های تلف شده را پودر نموده در خوراک گاو بکار میبردند و پس از مدتها پریون وحشی که وارد معز. گاوهاشد این مشکل پیش امد.شما بتعداد بیماران انسان مبتلا به کرتسفیلد یاکوب در انگلستان در سال که در اثر خوردن گوشت الوده به پریون مبتلا می شدند به این مساله پی خواهید برد که کوتاهی در بروز جنون گاوی به وزارت کشاورزی مربوط نبوده است بواسطه عدم اگاهی علمی از بیماری بوده است که پس از شناخت ان کنترول شد.پس ربطی به وزارت کشاورزی ندنداشت. دوست عزیز مشکل دامپزشکی مملکت ما بنیادی است.ما بمرور زمان دامداری و کشاورزی خود را ازدست داده ایم نمیخواهیم این مهم را قبول کنیم.خوب حالا رفتیم زیر نظر وزارت بهداشت.تعداد دانشکده ها هم شده 2 دانشکده سالی 150 دامپزشک هم وارد بازار کار شدند ایا فکر میکنید اوضاع بهتر میشود؟. من زمانی را بیاد دارم که ما ففط 1 دانشکده داشتیم باز هم دامپزشکان اندک ان زمان از وضع. بدشان مینالید و تعیر رشته و شغل میدادندِعلت نبود اسباب کار یعنی دام در کشور میمیبا.ما برای اینکه دامپزشکان اوضاع. مناسب شغلی داشته باشند باید 1ِدامپروری های صنعتی 2.نظامی کار امد3ِسازمانی مستقل که توسط دامپزشکان کار امد نه انتصابی. ااداه شود 4.دانشکده هایی اموزش دهنده و خیلی چیز های دیگر باید داشته باشیم
دوست من نباید بدون فکر تصمیمی بزرگ گرفت ضرب المثلی هست که میگوید در جهنم مارهایی هست که ادم از ترس انها به مار غاشیه پناه میبرد و در بهشت هم مومن نماهایست که دوباره به همان مارها پناه برده میشود.دوست من بخدا مشکل ما خیلی عمیق تر از این حرفهاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
شما کافی است به شکایات دامپزشکان انگلستان در مجله Vet record دهه 1980 یک نگاهی بکنید که آنها فهمیده بودند که این بیماری با هاری، لیستریوز و کتوز فرق دارد ولی متاسفانه وزارت کشاورزی به تشخیص آنها وقعی نمی گذاشت!!!

درست مثل همین بحث روز آنفلوانزای پرندگان که سازمان دامپزشکی از مدتها قبل هشدار این شرایط فاجعه بار را داده بود ولی نه اعتبار و بودجه کافی را دریافت کرد و نه راهکارهایش را اهمیت دادند!

این سازمان مستقل بایستی زیر نظر چه وزارتخانه ای باشد!

همین وزارت جهادکشاورزی؟!!

اصولا چه اصراری دارید که راه رفته شده و شکست خورده را
دوباره طی کنیم؟

آیا در کشور ایتالیا هم دامپزشکان عقده حقارت
هم سازمان شدن با پزشکان را داشتند؟!!

چرا توجه نمی شود که این سیستم هاست که بستر کار مناسب را فراهم می کند؟

چرا چشمان خود را به نحو غیر قابل توجیهی بر روی موفقیت خیره کننده سازمان دامپزشکی ایتالیا --- که زیر نظر شخص وزیر بهداشت فعالیت می کند --- در کنترل سویه H5N8 آنفلوانزا که در بدترین کریدور جغرافیایی قرار دارد،
می بندیم؟!!

چرا نبایستی به توصیه کمیته مشترک WHO و OIE مبنی بر
ایجاد انسجام سازمانی و یکپارچگی ( Integration) هر چه بیشتر کلیه های نهادهای بهداشتی انسان و دام گوش کنیم و آن را به گوش دل اجرا کنیم؟!!

آیا اتحادیه 28 کشوری اروپا هم با آن کارشناسان خبره طراز جهانی خود پس از ناهماهنگی های اولیه شدید در مدیریت بحران جنون گاوی و آنفلوانزای سویه H5N1،
شتاب زده عمل کرد که دامپزشکی را از مدیریت کشاورزی به مدیریت بهداشت و سلامت غذایی ( Health and food safety) منتقل کرده است؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
برای اینکه هیچکس نمیدانست عامل بیماری چیست ِدر انگلستان دوست عزیز اینگونه بحثها همواره وجود دارد در انموقع وزارت بهداشت انگلستان هم نمیدانست عامل کرتسفیلد یاکوب چیست و نمیدانستند چرا فراوانی ان در انگلستان زیاد تر از سایر نقاط دنیا است بعدا که رابطه پریونها و اسکریپی پیداشد همه چیز حل شد. در انگلستان در ست است که دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است ولی 100 درصد مستقل عممل میکند ومن برای مثال یک دامپزشک انگلیسی را ندیدم که از این مسله گله مند باشد.مشکل ما ابن نیست که زیر نظر کدام وزارتخانه باشیم مشکل عدم استقلال دا
مپزشکی است تصمیم را نباید وزیر بگیرد باید نظام و وسازمان دامپزشکی بگیرد.به المان نگاه کنید وتولیدات دامی انرا با ایتالیای مورد توجه حصرتعالی مقایسه کنید.تولید شیر در المان 30 میلیون تن درسال و تولید ان در ایتالیا حدود یکسوم .بنظر من این بحث ها به جایی نمیرسد.من به این مسله کاملا اذعان دارم وزارت کشاورزی در تمام زمینه ها نا کار امد است ولی این بدان معنا نیست اگر دامپزشکی زیر چتر وزارت بهداشت باشد خیلی وضع تغیر میکند.باید یک شورا از بزرگان دامپزشکی گرفته شود واین موضوع به بحث گذاشته شوذ ویک تصمیم پخته گرفته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
آیا شما با تمام دامپزشکان انگلیسی در آن زمان یعنی دهه

1980 حشر و نشر داشتید؟

در ضمن علاوه بر مجله مزبور مجله Nature نیز در آن زمان

تاکید کرد که در پی انتقادات (Critisim) اعضای شورای

اروپا در رابطه با نحوه مدیریت کلان بحران جنون گاوی که

منجر به استعفای همزمان وزرای کشاورزی و بهداشت آلمان که

هیچکدام از این دو وزیر مسئولیت مرگ جوانان آلمانی را به

علت سویه جدید vCJD به عهده نمی گرفتند،

بر خلاف انگلستان سنت گرا تصمیم به یک بازنگری ساختاری

کلی(Reshuffling) در مدیریت های کل (Directorate

General) کمیسیون اروپایی گرفتند و دامپزشکی را از آن

زمان تاکنون از مدیریت کل کشاورزی به مدیریت کل "بهداشت

و سلامت مواد غذایی" (Health and food saftey) منتقل

کرده است و سیاستگذاری های آن برای همه اعضای 28 گانه

اتحادیه اروپا لازم الاجراست و به همین دلیل که خود آنها بر

آن تاکید داشته اند در مدیریت هماهنگ، سریع و یکپارچه با

بیماریهای بازپدید و نوپدید دامی بر خلاف وزارت

جهادکشاورزی ایران بسیار موفق عمل کرده اند!!!

مخاطبان علاقمند را به سایت اتحادیه اروپا ارجاع می دهم

که به چشم خود ببینند تب برفکی در کنار آنفلوانزای پرندگان

و مشکلات بهداشتی انسان و دام البته هر کدام در زیرشاخه

های مستقل در زیر چتر واحد بهداشت و سلامت غذایی بدون

هیچگونه تداخلی با همدیگر همکاری می کنند:
www. eu.ec.health

ضمن اینکه در یک نگرش منصفانه عدد 35 میلیون قطعه

تلفات پرنده در اثر آنفلوانزا در طی دو سال در مسئولیت

وزارت جهادکشاورزی ایران، در مقایسه با تلفات قابل اغماض

اتحادیه اروپا و خسارت نزدیک به سه تریلیون تومانی امسال

ایران یعنی تقریبا نزدیک به کل بودجه وزارت جهادکشاورزی و

20 برابر؟!! بودجه گریه آور 167 میلیارد تومانی سازمان

دامپزشکی، با هیچ نوع ضرب و زوری قابل توجه و قابل پذیرشنیست؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
بلی دوست عزیز من در ان سالها درست در همان سال مورد نظر حضرتعالی در دانشگاه کمبریج دانشجو بودم و ناظر تمام این بحث ها بودم چیزی که در یک جامعه دمکراتدمکراتیک اری رایج است.متاسفانه درصد بالایی از دامپزشکان دامپزشکی را خلاصه در چند بیماری عفونی میدانند. شما به بزرگترین مرکز تحقیقات دامپزشکی بویژه در ارتباط با تب برفکی در ویبرج در شهر ساری نگاه کنید و10 ها مرکز تحقیقات دیگر همه زیر مدیریت وزارت کشاورزی انگلستان میباشند.دوست بسیا ر محترم دامپزشکی بغیر از بیماریهای مشترک با بیماریهای عفونی غیر مشترک مثل ibr bvd و..... نیز در گیر است.اصلا در همان زمان که جنون گاوی درگیری ایجاد نموده بود بخش دامپزشکی وزارت کشاورزی پاسخگوی قضیه بودند ِِ اگر دران زمان زیر نظر وزارت بهداشت هم بودند چون علت بیماری ناشناخته بود همین مشکل پیش میامد.اکنون بغیر از ایتالیادر تمام کشور های اتحادیه اروپا ِِِِِِِِِِدامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزیست با یک دامپزشکی مستقل و پویا.دوست من اگر دامپزشکی را در مملکت ما زیر نظر وزارت بهداشت که هیچ خودش را یک وزارت خانه مستقل کنید تا یک اراده ملی برای افزایش تولید نباشد وضع تغیر نمینماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
جناب دکتر علیدادی عزیز
متاسفانه عدم توجه به شرایط تاریخی رخداد ادغام آموزش پزشکی با بخش اجرا ، موجب نتیجه گیری نادرست میگردد ! زمان این رخداد در بحبوحه جنگ ایران و عراق بود و در اوج کمبود مالی دولت ، که ممکن است در آن برهه زمانی ، بطور طبیعی ، مشکلاتی تمام آموزش عالی و علمی کشور را در بر میگرفته .
تمام پیشرفتهایی که نام بردید بعد از عادی شدن نسبی وضعیت کشور و با پایان جنگ بوجود آمده و چه بسا اگر آموزش پزشکی در جای خود در وزارت علوم باقی میماند ، با پایان جنگ و بهبود وضعیت بودجه و شرایط وزارت علوم ، همین نتایج و چه بسا بسیار بهتر از آن برای آموزش پزشکی و کل کشور لدست می آمد !
از نکاتی که به آن توجه نفرمودید آن است که این ادغام حاصل لابی گری بوده نه از سر یک تصمیم خردورزانه!! و نتایج حاصل از آن هم ناشی از پول زیادی در وزارت بهداشت می باشد نه صرفا" یک عملکرد سالم علمی و مدیریتی !!!
اگر این پول عمومی متعلق به ملت و کشور که به نادرست و با لابیگری و وجود افراد بانفوذ به وزارت بهداشت تعلق گرفته را به هر سازمان دیگری حتی بی ربط به پزشکی تخصیص داده می شد ، چه بسا به نتایجی مشابه دست می یافتیم !!!
اما از موارد دیگری که به آن نیز توجه نفرمودید ، خسارت عمومی کشور و آموزش عالی در مورد سایر علوم است که از ناحیه کاسته شدن بودجه و در آمدهای قابل ملاحظه وزارت علوم و بر هم خوردن انسجام درونی و اداری و آموزشی وزارت علوم از ناحیه منفک شدن آموزش پزشکی و امکانات همراه آن است !! آیا شما یا هر کس دیگری در این کشور حاضر است پاسخگوی این خسارتهای آشکار و نهان این ادغام لابی گرایانه و سودجویانه برای عده ای خاص و یا وزارت خانه ای خاص باشد !!!؟؟؟
آنچه که آشکار است در واقع بلعیده شدن بخش چرب و نرم و پر درآمد وزارت علوم توسط وزارت بهداشت است بدون کوچکترین هزینه و زحمتی!!! در واقع وزارت بهداشت یک بخش آموزشی بی عیب و نقص را با امکانات فراوان که در وزارت علوم با زحمت و خون دل و هزینه های گزاف پایه ریزی شده را تصاحب کرد ، که هزاران پزشک و متخصص حاذق در آن اموزش دیده و همان ها تشکیلات وزارت بهداری را بوجود آورده بودند !!!
البته بدون شک همه آن رفع کمبودهای پزشکی که اشاره فرمودید نیز ، حاصل فعالیت دانشگاه آزاد بوده نه همت وزارت بهداشت و در ضمن آیا شما واقعا" به این وضعیت نسبتا" فجیع درمان و بهداشت میگویید پیشرفت !!!؟ آیا شما حداقل در اطرافیان خود اتفاقات فجیع پزشکی را که اغلب جبران ناپذیر هستند ، ندیده اید !!؟ و آیا تا به حال شنیده اید که شکایت بجای بیماری زخم خورده از این سیستم پزشکی بجایی برسد !!؟
البته بدون شک در همین سیستم نیز میتوان پزشکان واقعی علاقه مند به حرفه پزشکی را یافت که در پی کار و کاسبی نیستند و تمام همت و هدف آنها درمان اصولی بیماران وکاستن از رنج آنها است . اما صد افسوس که یک بیمار چقدر باید خوش شانس باشد که در همان مراجعه اول و یا بالاخره در یکی از چند ده مراجعه خود به پزشکان متعدد برای درمان درد خود به یکی از این نوع پزشکان واقعی بر بخورد تا بیماریش بدرستی درمان شود !!؟؟ دوست عزیز حقیقتا" از سر ناچاری است که مجبوریم به این سیستم پزشکی مراجعه کنیم نه از سر اعتماد و اطمینان !!
اما در مورد ادغام دامپزشکی با وزارت بهداشت لازم است مجددا" یادآور شوم که در زمان ادغام آموزش پزشکی ، وزارت بهداشت بدون زحمت و هزینه ای یک تشکیلات سالم و با سابقه آموزشی را با بنیانهای قوی علمی و اساتید معتبر و امکانات آماده و بیمارستانهای مجهز و با در آمد بالا را که خود اصلا" هیچکدام از آنها را نداشت ( یعنی حتی به تعداد کافی صاحب بیمارستان نبود ) تصاحب نمود آن هم بکمک افراد بانفوذ و لابی گری !!!
حال فکر نمیکنید که چرا باید وزارت بهداشت ( منظور سیستم فکری حاکم در آن ) که فقط دنبال لقمه های آماده است ، بیاید و خود را به زحمتی عظیم در پذیرفتن سیستم معیوب دامپزشکی و آموزش آن ( بنا به گفته اغلب اساتید محترم دامپزشکی و فارغ التحصیلان الی ماشاله آن ) بیاندازد !!!؟؟؟
و اما نکته آخر در مورد عدم بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم ، فقط و فقط منافع مالی خاص حاصل از ادغام آموزش پزشکی برای گروههای خاص در وزارت بهداشت ، مانع جدی این اصلاح ضروری و مفید برای تمامیت کشور و مردم آن است !!
مهدی دولو قاجار
|
United States of America
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
0
0
در این اوضاع و احوال بلبشوی مملکت، پزشک و دامپزشک فقط به فکر جیب خودشان هستند و متاسفانه اکثر کامنتهای دوستان دامپزشک تخیلی تجسمی می باشد.از قدیم گفته اند ،هر کی به فکر خویشه،کوسه به فکر ریشه.
نظر شما
ادامه