کد خبر: ۴۱۱۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: وظیفه دامپزشکی سلامت بهداشت فراورده‌های خام دامی و گوشت است که در این زمینه به نحو مطلوب تلاش می‌کند ...



حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال گذشته بیش از 12 میلیون راس دام در کشور کشتار شده است که در مجموع بیش از 3 میلیون کیلوگرم آن از چرخه مصرف خارج شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» صبح امروز در سفر به کردستان و بازدید از کشتارگاه صنعتی سنندج، اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع سفر به کردستان، ارزیابی اقدامات مرتبط با سلامت جامعه و صیانت و حراست از جمعیت دامی است و چون کردستان یک استان مرزی است، کارهای بهداشتی و قرنطینه‌ای در این استان به بحث سلامت کل کشور کمک می‌کند.

وی اذعان کرد: در زمینه آنقلوآنزای پرندگان، ایران و بسیاری از کشورهای دنیا به این بیماری خطرناک مبتلا شدند که خسارت زیادی به کشور ما و خیلی از کشورها وارد شد ولی با افتخار می‌توانم بگویم که بسیاری از استان‌ها هم توانستند این بیماری را کنترل کنند و با مبارزه‌ای که انجام شد، این بیماری در حد اندک و آن هم در محل‌های نگهداری سنتی طیور بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: در سال 95 بیش از 9 هزار و 700 کانون بیماری، هم مشترک بین انسان و دام و هم دامی مثل لمپی‌اسکین، تب برفکی، آبله و تب مالت و سیاه زخم یا شاربن در کشور وجود داشت که در سال گذشته تعداد این کانون‌ها به 6 هزار و 500 کانون رسید.

رفیعی‌پور یادآوری کرد: همچنین بیش از 18 درصد کاهش بیماری‌های دامی در تمامی حوزه‌ها اتفاق افتاد و این نشان می‌دهد که همه دستگاه‌های متولی در حوزه سلامت، خدمت به حوزه سلامت دام و ارگان‌ها کار خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.

این مسوول در ادامه به وضعیت کشتارگاه سنندج اشاره کرد و گفت: نبض سالم شهروندان را باید در این کشتارگاه دنبال کرد که مردم با گوشت سالم بهداشتی و تحت بازرسی قبل، حین و بعد از کشتار مواجه هستند و جزو کشتارگاه‌هایی است که از نظر تجهیزات، امکانات و پرسنل کشتارگاه و فنی و تخصصی دامپزشکی مستقر در کشتارگاه تلاش می‌کنند که بیماری‌ها اگر در دامی باشد، شناسایی شود و گوشت خروجی از این مرکز سالم، بهداشتی و باکیفیت باشد.

وی اضافه کرد: وظیفه دامپزشکی سلامت بهداشت فراورده‌های خام دامی و گوشت است که در این زمینه به نحو مطلوب تلاش می‌کند و اگر از دانشگاه علوم پزشکی هم سوال شود، کاهش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ناشی از اقدامات دامپزشکی را عنوان می‌کنند.

وی همچنین گفت: رسانه‌ها هم در خصوص مسائل مربوط به سلامت مردم موجب شده است که مردم هم با دامپزشکی همراه شوند و این به جلوگیری از مشکلات بیماری‌های دامی، کاهش تولید و زیان‌ده بودن اقتصاد در حوزه تولید دامی کمک می‌کند.

دامپزشکی توفیق دارد در مناسبت‌های ملی و مذهبی طرح تشدید نظارتی را اعمال می‌کند که این طرح طی هر سال حداقل بیش از دو میلیون نظارت را با یک جمعیت بالایی از همکاران انجام دهیم که ما طی 20 روز از 25 اسفند تا 15 فروردین با بیش از هزار و 400 اکیپ نظارتی و بیش از دو هزار اکیپ بازرسی در شهرستان‌ها انجام می‌شود که همیشه باعث شده بیش از یک میلیون کیلوگرم فراورده خام دام از گوشت مرغ تا گوشت قرمز، عسل و شیرخام از چرخه دام خارج می‌شود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
اگر دانشگاه علوم پزشکی و یا خود دولت به نقش دامپزشکی در کاهش بیماری های مشترک ایمان داشت اکنون نه این حال و روز دامپزشکی بود و نه اینقدر گمنام بودیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
احسنت!

دقیقا همینطور است!

هر گونه اطلاع رسانی همگانی و رسانه ای با این رویکرد آشنا

و همه فهم برای مردم که "پیشگیری بهتر از درمان است" و

دامپزشکی هسته اساسی بهداشت و سلامت مردم است،

همزمان و خودبخود به دلیل چند بعدی بودن دامپزشکی

به صلاح و منفعت مرغداران و دامداران عزیز هم هست!

مثال بارز آن آنفلوانزاست که تکیه صادقانه رسانه ای بر

خطرات بسیار زیاد آن برای سلامت مردم، ضمن بسیج نیروها

و جلب حمایت های گسترده وزارت بهداشت و قوه قضاییه به

سوی سازمان دامپزشکی،

در ذات خود متضمن حل مشکلات صنعت طیور نیز خواهد

بود!


به عبارت دیگر تکیه رسانه ای بر جنبه های اقتصادی

دامپزشکی یک رویکرد تجربه شده و شکست خورده است؟!! و

نمی تواند به شکل عامه فهم منجر به جلب حمایت فراگیر از

دامپزشکی شود!

درک این موضوع نشانه هوشمندی و تشخیص ظرافتهای

فرهنگی و اجتماعی جامعه است که رعایت آن از الزامات

هر کار حرفه ای است!
جامعه ی دامپزشکی ج.ا.ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
برای احقاق حقوق دامپزشکی و الحاق به وزارت بهداشت و قطع دست اندازی دانشگاه پولی ازاد به دامپزشکی :
وعده ی جامعه دامپزشکی ایران، روز ۵ اردیبهشت، مقابل مجلس شورای اسلامی، درب اصلی، ساعت ۱۰
فراموش نکنید این اخرین شانس ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
پزشکی یک حرفه هست، مثل دامپزشکی، به جای ..... پزشکی، ............ طی یک اطلاعیه خواستار الحاق به وزارت بهداشت بشین اقای رییس .........
مجید غفاری09121267848
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
0
0
با عرض سلام وتبریک سال نو و آرزوی سلامتی برای جناب دکتر رفیعی پور و همکارانشان که همیشه سلامت جامعه وبهداشت مردم از مکنونات قلبی ایشان میباشد ، آقای دکتر در کلان شهر تهران روزانه حدود3200راس دام(گوسفند)جهت انجام نذورات اعتقادی شهروندان توسط دام فروشان غیر مجاز توزیع و در محلهای غیر بهداشتی بصورت کاملا غیر اصولی بدون هیچگونه نظارتی قبل وبعداز کشتارعرضه میگردد.با توجه به حدود832عامل بیماریزای مشترک بین انسان و دام(زئونوز)بنده طرحی جهت ساماندهی عرضه دام در کشور دارم به اداره کل مراجعه کردم به سازمان مراجعه کردم متاسفانه نتیجه نگرفتم، لطفا مساعدت و راهنمائی فرمائید.
نظر شما
ادامه