کد خبر: ۴۱۲۲۰
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
ضرورت رویکردی متفاوت برای اطلاع‌رسانی در مورد شیوع بیماری‌های زئونوز:
تاکید بر نقش دامپزشکی در اقتصاد و افزایش تولید، آنچنانکه باید و شاید، نمی‌تواند توجه افکار عمومی و مسئولین را به سمت اهمیت دامپزشکی جلب نماید ...
 

حکیم مهر: طرح تحول نظام سلامت یکی از مهمترین رخدادهای مرتبط با سلامت در ایران طی 3 دهه اخیر بوده است. فاز نخست این طرح در بیمارستانهای دولتی تحت پوشش وزارت بهداشت از تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1393 با هدف کاهش پرداختی هزینه های بستری بیمه شدگان در بیمارستان های دولتی اجرایی شد. فاز دوم این طرح که از تاریخ یکم خرداد همان سال آغاز شد، بر روی مراقبت های اولیه سلامت متمرکز شده بود.  در فاز سوم این طرح که از اول مهرماه سال 1393 آغاز گردید، کاهش دریافت زیرمیزی (غیر رسمی) توسط جامعه پزشکی مد نظر قرار گرفت. با اجرای طرح تحول نظام سلامت، اعتبارات هنگفتی به بخش سلامت سرازیر گردید، به طوری که در سال جاری تنها از محل 1% مالیات بر ارزش افزوده که یکی از منابع تامین اعتبارات این طرح می باشد، مبلغ 4600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح هزینه خواهد گردید.

یکی از گلایه های همیشگی مسئولین سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی در سال­های اخیر، عدم بهره مندی دامپزشکی از اعتبارات طرح تحول نظام سلامت است. بخش «دامپزشکی» علیرغم نقش بسیار مهمی که در سلامت عمومی جامعه ایفا می نماید و با وجود اذعان چندین باره این موضوع از سوی متولیان وزارت بهداشت، تنها به دلیل قرار گرفتن در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، از برخورداری از اعتبارات این طرح بی بهره است و همواره با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند. کمبود اعتبارات در بخش دامپزشکی تا حدی گسترده شده است که سازمان دامپزشکی کشور در تامین نیازهای اولیه خود از قبیل خرید واکسن های دام و طیور با مشکل مواجه گردیده است.

واقعیت امر این است که دامپزشکی در هر دو حوزه «سلامت عمومی» و «اقتصاد ملی» نقش مهمی را ایفا می نماید؛ با این وجود، مسئولین رده بالای کشور هنوز به نقش مهم دامپزشکی در این دو حوزه پی نبرده اند و در نتیجه دامپزشکی همچنان در گمنامی به سر می برد.

شیوع بیماری های مشترکی همچون تب مالت و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، علیرغم مشکلات و نگرانی هایی که در افکار عمومی به وجود می آورد، می تواند فرصتی برای نشان دادن نقش و اهمیت دامپزشکی در حفظ سلامت جامعه باشد؛ به عبارت دیگر می توان از این «تهدید» به عنوان یک «فرصت» استفاده نمود.

به عنوان مثال، در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در چند سال اخیر شاهد آن بودیم که مسئولین سازمان دامپزشکی کشور در مصاحبه ها و گفتگوهای خود با خبرنگاران و رسانه های گروهی، همواره سعی در آرامش بخشی به جامعه و افکار عمومی داشته اند و آنچه هم که بیشتر مورد تاکید آنها قرار گرفته است، مباحث اقتصادی بیماری و تاثیر آن بر روی تولید و ... بوده است. به نظر می رسد این نحوه اطلاع رسانی درباره بیماری، نمی تواند آنچنانکه باید و شاید، حساسیت افکار عمومی و به تبع آن مسئولین کلان کشور را برانگیزد و لازمه آن، بزرگنمایی خطرات ناشی از چنین بیماری هایی و تاکید بر مخاطرات ناشی از آن می باشد.

چنانچه بخواهیم از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده نماییم، لازمه آن تاکید بر زئونوز بودن بیماری و خطرات بالقوه آن بر سلامت عمومی جامعه است؛ به عنوان مثال در گفتگو و مصاحبه های مسئولین سازمان دامپزشکی با خبرنگاران رسانه های کشوری، می توان با تاکید بر این نکته که تغییرات آنتی ژنیک ویروس عامل این بیماری می تواند منجر به ایجاد یک پاندمی گسترده و مرگ میلیون ها انسان در سراسر کره خاکی گردد، حساسیت مردم و مسئولین را به اهمیت و نقش دامپزشکی در سلامت جامعه جلب نموده و به دنبال آن بخشی از اعتبارات بخش سلامت کشور را به سوی دامپزشکی هدایت نمود. هر چند اطلاع رسانی با چنین رویکردی، ممکن است سبب بروز نگرانی هایی در سطح جامعه گردد، ولی در شرایط فعلی به نظر می رسد با توجه به اینکه چنین نگرانی هایی، خود موجب افزایش رعایت موازین بهداشتی از سوی مردم خواهد شد، منافع حاصل از آن به معایب آن برتری خواهد داشت.

در غیر این صورت و با ادامه رویکرد چند سال اخیر، می توان مطمئن بود که تاکید بر نقش دامپزشکی در اقتصاد و افزایش تولید، آنچنانکه باید و شاید، نمی تواند توجه افکار عمومی و مسئولین را به سمت اهمیت دامپزشکی جلب نماید.
 
 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
1
0
صنعت طیور نابود شد وضعیت دامپزشکان شاغل در طیور نابود شده.. بعد دنبال بودجه تحول سلامت میگه فرصت بود.. آخه کی بودجه تحول سلامت میده دست این رشته.. دسته کسانی که خودشون رشته خودشون نابود کردن.. مگر مسئول وضعیت کنونی این رشته کسی غیر از همین اساتید و افراد شاغل در این رشته است.. تهدید واقعی دانشگاه آزاد و بیکاران این رشته است آقای دکتر عزیز
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
احسنت بر حکیم و نویسنده امیدوارم مسئولان دامپزشکی هم نیز مانند شما بیندیشند عنوان مطلب خیلی حرفه ای بود بنطرم دامپزشکی در برنامه هایش نیز شدیدا به تبلیعات از طریق رسانه و.... نیاز داردو باید اولویت خود را تعییر داده ودر این راستا گام بردارد .آیا واقعا ما حرفی برای گفتن نداریم که در شبکه سلامت صدا و سیما حتی ۲دقیقه ،برنامه نداشتیم یک مثال عیر مرتبط خدمتتان بزنم و اینکه عول سامسونگ بیشترین هزینه هایش صرف تبلیعات محیطی است و میبینیم چگونه هر روز پیشرفت میکند حال اگر مسئولان دامپزشکی تدبیر کنند و اولویت را تبلیعات دانسته،میتوانند از طریق موصوع آنفوالانزا به عنوان یک ابزار و دستاویزدر راستای پیشرفت هر چه بیشتر استفاده نمایند چنین بزنگاهی همیشه بوده و خودمان کوتاهی کردیم امیدوارم فرصت سوزی نکنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
به هر حال کسانی که موافق جدایی اموزش این رشته از وزارت بهداشت بودند صرفه نطر از نیتشان صربه سنگینی به دامپزشکی زدند چرا که بایستی میدانستند در کنار یک سرپرست و کدخدای قوی برایشان منفعتی بیشتری داشت تا دامپزشکی چنین کودک یتیم و بی پناهی جلوه نکند تا هر که بخواهد هر چه خواست بکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
نظر حکیم مهر کاملا صحیح است!

علت وضعیت فاجعه بار فعلی و خسارات مستقیم 3 تریلیاردی

صنعت طیور و بیکاری مربوطه دامپزشکان،

همین رویکرد شکست خورده؟ تاکید بر جنبه های

اقتصادی دامپزشکی بوده است؟!!

که تاکنون با توجه بر غالبیت رانت ها و انحصارات مواد

غذایی و دارویی در کشور منجر به جلب حمایت گسترده قوای

سه گانه مملکتی و مردم و طبیعتا اختصاص بخشی از بودجه سلامت به دامپزشکی نشده است!!!

بسیار منطقی و بدیهی است که با توجه به ماهیت چند بعدی

و چندگانه همزمان دامپزشکی، تاکید بر جنبه های بهداشتی و

سلامت محور این حرفه استراتژیک خودبخود ضمن حساس

کردن هر چه بیشتر مسئولان و مقامات کشوری، مطالبات

گسترده مردمی را برای اهمیت دادن به دامپزشکی یعنی

درست همان چیزی که به دنبال آن هستیم، به شکلی فراگیر و گسترده تبدیل خواهد کرد!

روشن است که جلب گسترده حمایت ها به دلیل امکان به خطر

افتادن بهداشت و سلامت انسان، منجر به تخصیص اعتبارات

و بودجه بیشتر برای کنترل آنفلوانزا و دیگر بیماریهای مهم و

نیز ضرورت تجویز داروها صرفا با نسخه دکتر دامپزشک

مجوز دار از سازمان های دامپزشکی و نظام دامپزشکی خواهد شد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
مگر فقط آنفلوآنزا ست که بیماری مشترک است. سالک، تب مالت و همین تابستان گذشته بود که چند نفر بر اثر شیوع تب کریمه کنگو در ایران جان خود را از دست دادند. آموزش دامپزشکی باید در کنار آموزش پزشکی باشد و نقش عملیاتی دامپزشکی برای استفاده از بودجه های کلان بهداشتی کشور باید در کنار وزارت بهداشت قرار بگیرد. اگر راه مناسب تری باشد که چه بهتر وگرنه در حال حاضر تنها پیوستن و در کنار وزارت بهداشت قرار گرفتن، میتواند مشکلات دامپزشکی را حل کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
درست است!
همه بیماریهای مهم زئونوز مطرح هستند!

در ضمن بر خلاف نظر برخی از دوستان،

بهداشت و درمان اسب و دامهای خانگی مثل سگ و گربه هیچ ارتباطی با کشاورزی ندارد و حتی اگر زئونوز نباشند، کاملا با کارکرد پزشکی قرابت دارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
1
0
تجربه نشان داده بزرگ کردن بیماریهای زئونوز نه فقط اعتباری برای حداقل ، دامپزشکان ایجاد نمیکند بلکه باعث وحشت و تنفر عمومی افراد نسبت به حیوانات شده ، که این خود بر تحقیر بیشتر رشته دامپزشکی در ذهن عموم و عوام مردم می افزاید !
در ضمن یادتان باشد آمار مبتلایان به بیماریهای مشترک در اختیار وزارت بهداشت است و اگر واقعا این آمار در حدی زحمت آفرین بود ، حتما" آن را در بوق کرنا میکردند تا حداقل جلوی نگهداری حیوانات خانگی را بگیرند و یا نظارت بر مواد غذایی با منشاء دامی را از سازمان دامپزشکی گرفته و مجددا" به وزارت بهداشت انتقال می دادند !!
البته این آمار نسبتا" کم بیماران مبتلا به زئونوز میتواند حاصل فعالیت سازمان دامپزشکی و دامپزشکان باشد، اما در اولین اپیدمی و یا افزایش مبتلایان به بیماریهای مشترک بخصوص با منشاء غذایی تنها کاری که برای دامپزشکی خواهند کرد شکستن کاسه کوزه ها بر سر دامپزشکی و خلع اختیارات آن در زمینه مواد غذایی است !!
ارزش دامپزشکی و دامپزشکان در گرو ارزش دام و دامپروری برای یک کشور است نه بیماریهای مشترکی که گاهی اتفاقی ممکن است به انسان سرایت کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کدام تجربه؟!!

در بحث CCHF به عنوان مثال، دائما وزارت بهداشت در کوی و برزن اعلام می کند که فقط گوشت ممهور به دامپزشکی را مصرف کنید!

در بحث آنفلوانزای فوق حاد طیور دایما در پوسترها و تراکت های آموزشی که در مراکز بهداشت محلات یا مدارس و مساجد پخش می شود!
خودم به چشم خود دیده ام که در صورت مشاهده پرندگان تلف سریعا به مراکز دامپزشکی خبر دهید و فقط محصولات مورد تایید دامپزشکی را مصرف کنید.

اگر بخش نظارت بهداشتی بر مواد غذایی را در وزارت بهداشت از دست دادیم به این دلیل است که آنجا حضور نداریم!
و رقبای ما که البته هیچکدام پزشک هم نیستند از این غیبت طولانی ما حسن استفاده را در جهت منافع خودشان انجام دادند!

ارزش دامپزشکی به تولید شدن غذای "سالم" برای انسان است!

اگر غذا "سالم" نباشد نه قابل فروش و صادرات است و نه قابل مصرف برای مردم.

موضوع چند سال پیش "گوشتهای آلوده"! را که خاطرتان هست که مردم مدتی جرأت نداشتند گوشت بخرند و بحرانی عظیم دامپروری کشور را درگیر کرد!

کار دامپزشکی مثل آن پزشکی است که اگر چه زیر نظر قوانین وزارت بهداشت است ولی در کارخانجات و شرکت های گوناگون تولیدی و اقتصادی به فعالیت های بهداشتی و درمانی به حفظ و صیانت از نیروهای با ارزش آن مراکز مشغول است!

آیا به صرف اینکه یک پزشک در بیمارستان مثلا شرکت نفت مشغول است، بایستی یک پزشک را یک فرد شرکت نفتی حساب کرد یا بهداشتی؟!!

نکته بعد اینکه:

طب ورزشی دامها، نگهداری دامهای خانگی که سال به سال گسترده می شود، حیات وحش و تولیدات واکسن های دامپزشکی و پزشک در انستیتو رازی هیچکدام ماهیت کشاورزی ندارند!

اگر چه از تلفات دامها جلوگیری می کنند و به نفع اقتصاد کشور هستند.

همچنانکه نجات نیروهای کارخانجات تولیدی گوناگون خودبه خود علاوه بر جنبه های عاطفی و انسانی به اقتصاد کشور کمک هم می کند و لذا هیچکس پزشک را با وجودی که تأثیر عظیم و گسترده ای در اقتصادی کشور دارد،

یک نیروی تولیدی و اقتصادی در نظر نمی گیرد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
شما فرد ناشناس بالا؟!!
مثل اینکه ماموریت دارید هر موقع بحثها حول انتقال به وزارت بهداشت به خوبی متمرکز شود،
با تاکید عجیب و غریبتان بر اینکه ماهیت دامپزشکی دامپروری است؟!!،
باعث تفرقه شوید و خودتان را بر خلاف همه پیش کسوتان
و استادان طرفدار الحاق حتی جرات هم ندارید معرفی کنید!!!

از چه می ترسید؟
از چه نگرانید؟

از سیاه نمایی مغرضانه شما کافی است به این نکته ای
اشاره شود که شما آن را عامدانه به زبان نمی آورید:

در موضوع آنفلوانزای رایج کشور، وزارت بهداشت کارنامه حداقل قابل قبولی را نشان داد!

از جمله اینکه مقامات ارشد و پزشکان متخصص وزارت
بهداشت ضمن همه گونه حمایت اجرایی و رسانه ای از دامپزشکی، برای تضمین موفقیت مبارزه با آنفلوانزا متواضعانه
و با فروتنی تمام وزارت بهداشت را بازوی اجرایی؟!! سازمان دامپزشکی اعلام کردند!
آیا یک انصاف و وجدان حداقلی وجود دارد که صرف نظر از
منافع شخصی به حقیقت اذعان کند؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
1
0
دوستان مطالب جالبی ارائه می کنند ولی باید همه عنایت داشته باشند که ریشه مشکلات رشته دامپزشکی در جای دیگر و چیز دیگری است.
علی رغم صحیح بودن مواردی که از سوی خوانندگان این سایت تحت عنوان نظرات مطرح می شود و واقعیت هایی است که در سیستم دامپزشکی کشور وجود دارد ، باید علت اصلی تمام این مسائل را فراموش نکنیم و آن ،تفکر، دیدگاه و اندیشه های اکثریت دامپزشکان است.
این معضل و مشکل از همان لحظه انتخاب رشته تا پایان خدمت کاری هر دامپزشک در کشورمان می باشد، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی.
تفکر و نگاهی که حتی در نوع و شیوه زندگی خانوادگی دامپزشکها اثر می گذارد چه رسد به کار و فعالیت شغلی مربوطه.
دوستان عزیز دامپزشک ،
واقعیت و بیاد دردها همیشه تلخ ، سخت و عذاب آور است ولی باید قبول کنیم که تا زمانی که این مشکل اساسی و بنیادی در رشته دامپزشکی حل نشود، بیان و بررسی و پیگیری تمام معضلات و مشکلات این حرفه مانند آب در هاون کوبیدن است.
اگر از ابتدای امر انتخاب رشته و ورود به دانشگاه ، شناخت درست، اطلاعات صحیح و درک واقعی از این رشته برای افراد وجود داشته باشد هیچ وقت شاهد چنین معضلاتی در پایان کار نخواهیم بود.
اگر چنانچه سخنان بنده را قبول ندارید و غلط می پندارید با همکاری مسئولین همین سایت ، زحمتی کشیده و به سراغ دانشجویان سال اول و دوم در چند دانشگاه معروف و مطرح کشور بروید و بطور واقعی فقط بپرسید علت انتخاب این رشته چه بوده است.
همین و نه سئوال بیشتری.
و بشنوید و ببینید پاسخ های حیرت آور و عجیب عزیزان را ....
بطور یقین پس از چنین مصاحبه و گزارش گیری متوجه عرایض بنده خواهید شد.
دوستان عزیز و مسئولین مربوطه،
اگر خدای نکرده !!! می خواهید کاری و ثوابی یا باقیات صالحاتی برای این حرفه و افراد شاغل در آن انجام دهید و هدفتان شعار دادن نیست ،از همین نقطه شروع کنید.
بقول بعضی ، لازم نیست سالی صدها فارغ التحصیل در مقاطع مختلف دامپزشکی داشته باشیم که ندانند به کجا آمده اند و آمدنشان بهر چه بوده....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
1
تجربه شکست خورده 90 ساله پررنگ کردن جنبه های اقتصادی دامپزشکی در کشوری که مواد غذایی دامی مدام در معرض تهدید باندهای مافیایی واردات است، در جلوی چشم همه دامپزشکان غیر مغرض مشهود است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
1
ریشه مشکلات واقعا همین کشف شگفت انگیز شماست که دانشحویان شناخت کافی در موقع انتخاب رشته ندارند؟!!

یعنی اگر 90 درصد داروهای دامپزشکی توسط افرادی به حز دامپزشکان در وزارت جهادکشاورزی به فروش می رسد تقصیر
این است که آنها نمی دانستند دامپزشکی حامی قوی ندارد؟

یعنی اگر سازمان دامپزشکی با یک بودجه ناچیز باید کوهی از مشکلات بهداشتی کشور را حل کند، به دلیل انتخاب رشته حساب نشده دانشحویان بوده است!
براستی اگر این مخاطب جدید خود را معرفی می کرد، می بایستی در گینس در فهرست نوابغ و نوادر روزگار ثبت می شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
یک دیدگاه لزوما ممکن است درست نباسد ولی لزومی به تحقیر یکدیگر هم نیست تحمل حتی افکار اشتباه لازم است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
1
این آقایون که هی میان در مورد علاقه به رشته مینویسند هیچ کس در هیچ رشته ای در ایران.. اون رشته رو با شناخت
و علاقه انتخاب نمیکنه علاقه بعد از تحصیل ایجاد میشه بلکه فاکتوری که همه جای دنیا به یک رشته ارزش میده کنار علاقه.. بازار کار خوب و درآمد زایی.. به راستی اگر رشته بزشکی درآمد نداشت کسی با این همه استرس وشیف سمت اون رشته می رفت.. ریشه همه مشکلات نبود درآمد و بیکاریه. بدرستی اگر این رشته بازار کار خوبی داشت و درامد بالایی داشت.. مطمئن باشید افراد برای خواندن این رشته سر دست میشکستند و خواندن این رشته آرزو همه میشد...مشکل این رشته درصد بالای بیکاری این رشته است.. الان ارزش رشته های نطیر کاردانی هوشبری بهتر از این رشته است چون بازار کار بهتری دارد بلای جان این رشته بیکاری ست و تعداد زیادی دانشجو.. دیگه دانش آموز خوب سمت این رشته نمی آید بخاطر آمار بالای بیکاریش که بالاترینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
آفرین!
بسیار عالی!
همین طور است!
الان حقوق یک پرستار با مدرک کارشناسی
بالاتر از حقوق مدیر کل های دامپزشکی است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
احسنت!
با تشکر از تحلیل واقع بینانه و مستدل شما در این رابطه که

این ارزش و اعتبار حرفه ای رشته است که دانش آموزان را

به خود جلب می کند!

و وقتی می بینند که دامپزشکی بر خلاف موضوع کاریش که

بهداشت و سلامت انسان و دام است در یک وزارت تولیدی

مثل جهادکشاورزی قرار دارد و بیکاری و بی اعتباری

وحشتناکی در انتظار اوست، به شدت از این رشته منزجر می شوند!

زیرا آنها به اشتباه فکر می کردند که دامپزشکی به دلیل داشتن عنوان "دکترا"
جزو وزارت بهداشت است!

هم اکنون نیز هر موقع با مردم کوچه و بازار

صحبت کنید می گویند که به علت نقش اساسی دامپزشکی

در بهداشت مواد غذایی،

حتما بایستی در وزارت بهداشت قرار داشته باشد و به شدت وقتی خلاف آن

را می شوند به شدت متاثر و ناراحت می گردند!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
دقیقا ریشه همه بدبختی و خوشبختی های یک رشته درامد زایی ست.. دندانپزشکی نگاه کنید.. واقعا چی به این رشته اعتبار داده به غیر ازدرامد بالا و بازار کار عالی.. بوی بد دهان.. خطر انتقال بیماری.. آدم از بوی دندانپزشکی حالش بهم میخورد چه برسه بقیه داستان.. خدایش سالن تشریح آدم تا حالا کسی رفته من رفتم به خدا این رشته بهتر... ولی تفاوت اینده اون رشته هاست.. در اون رشته ها اگر سختی بکشید آخرش بخاطر داشتن درامد راصی هستید. شما حقوق یک مسئول فنی دام نگاه کنید به اندازه دوره کارورزی این رشته هاست.. بله بیکاری و بازار کار بد.. این رشته رو نابود کرد بقیه دلایل همش فرع... دامپزشکی از بهترین و شیرین ترین رشته هاست ولی بدترین رشته از نطر بازار کار و درامد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
جالبه از ده خبر اول سایت هشت خبر مربوط به رئیس سازمان هست.یا رئیس سازمان خیلی اکتیو هستند هر روز یک استان تشریف دارند.یا سایر بخشها اصلا تحرکی ندارند.بنظر بر عکس سایر روشهای مدیریتی کارشناس محوری در ایران جایی نداشت ولی در ریاست ایشان اصلا محلی از اعراب هم ندارد.با همین دست فرمون بریم جلو یک کارهایی انجام خواهد داد
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
این رشته دقیقا داره راهی در وزارت علوم طی میکنه که رشته های علوم انسانی و علوم بایه مانند فیزیک و شیمی طی کردند یعنی تعداد بالای دانشکده ها و دانشجو و بازار کار بد که منتج به نابودی اون رشته‌ها شد... مطمئن باشید در چندین سال اتی هیچ آدم با استعداد ی دیگه سمت این رشته نمی اید این رشته جایگاهش و حتی در رقابت با کاردانی های بزشکی از دست داده.. برید بینید چند نفر بعد از فارغ التحصیلی از این رشته مجدد کنکور میدن آنهم بخاطر بیکاری.. این یعنی مرگ یک رشته.. یعنی ما دیگر چهره ماندگار ی مانند دکتر حسن تاج بخش وغیره نخواهیم داشت اگر همینطور شرایط بیش بره جایگاهس شبیه رشته های مانند ادبیات خواهد شد..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
از دوستانی که مخالف پیوستن به وزارت بهداشت هستن خواهشمندم اگر راه کار بهتری دارن توضیح بدن و طرح بهتری پیشنهاد کنند در غیر این صورت لطفا از مخالفت صرف و آوردن دلایل عجیب و غریب دست بردارن و بگذارن دامپزشکی هم مثل سایر رشته های مرتبط با بهداشت در کنار وزارت بهداشت قرار بگیره و از انزوا و انحطاط و گمنامی بیرون بیاد.
نظر شما
ادامه