کد خبر: ۴۱۲۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: بی‌شک تعیین تکلیف مرغداری‌های غیرمجاز که منشاء بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان است، یک ضرورت به شمار می‌رود ...


حکیم مهر: اجرای واکسیناسیون هدفمند در مرغداری‌ها، عامل مهمی در کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در صنعت طیور محسوب می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، به تحلیل عملکرد سازمان در سال اقتصاد مقاومتی، نقاط قوت و ضعف اقدامات مقابله با بیماری‌ها و برنامه های پیش رو سازمان پرداخت.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته کنترل شد

سوال: موفقیت‌ها و چالش‌های عملکرد یک ساله سازمان دامپزشکی در سال اقتصاد مقاومتی شرح دهید؟

دکتر رفیعی پور: سازمان دامپزشکی در حفظ و صیانت از سرمایه‌های دامی، طیور، آبزیان،کرم ابریشم و سایر فرآورده‌های این حوزه مسئولیت مهم و حیاتی را عهده‌دار است که با توجه به اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای مسئولان سازمان با کاهش کانون بیماری به ویژه در حوزه تب برفکی نسبت به سال‌های قبل روبرو بودیم.

بی شک بیماری تب برفکی همه ساله به شکل گسترده‌ای صنعت دامداری کشور را تهدید می‌کرد که خوشخبتانه اقدامات سازمان برای مقابله با این بیماری کمک بزرگی به این صنعت کرد.

البته در بحث بیماری‌های مرتبط با صنعت طیور در سال گذشته همچنان شاهد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودیم به طوریکه این بیماری در سال‌های گذشته حالت طغیان و همه گیری پیدا کرده است که بکار گیری برخی اقدامات بهداشتی برای کنترل و مبارزه این بیماری خطرناک با شدت بالا موجب شد تعداد استان‌های درگیر در سال گذشته، نسبت به سال ۹۵ کمتر باشد.

پس از گذشت چند ماه از همکاری اعضا ستاد آنفلوانزا در مقابله با ویروس آنفلوانزا، هم اکنون وضعیت این بیماری در کشور کنترل شده است .

واکسیناسیون هدفمند صنعت طیور امری مهم در جلوگیری از اپیدمی بیماری

سوال: آیا سازمان دامپزشکی برای مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برنامه‌ای در دستور کار دارد؟

دکتر رفیعی پور: امسال اجرای واکسیناسیون هدفمند در مرغداری‌ها در دستور کار قرار گرفته است که انتظار می‌رود با اجرای این امر شاهد اپیدمی بیماری در صنعت طیور نباشیم.

همه ساله سازمان دامپزشکی در حوزه فرآورده‌های خام دامی، گوشت قرمز، گوشت سفید، شیر، تخم مرغ، آبزیان و عسل نظارت‌های شبانه روزی انجام می‌دهند تا غذای سالم و بهداشتی با کیفیت در اختیار مردم قرار دهند تا مردم نگران بروز بیماری مشترک نباشند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سال گذشته در حوزه بیماری مشترک دام و انسان همانند تب مالت کاهش چشمگیری داشتیم که این امر بیانگر اقدامات نظارتی بر محصولات دامی شامل عسل، شیر، تخم مرغ، گوشت سفید، گوشت قرمز، سایر ماکیان و آبزیان است. همچنین با اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای و مدیریت سازمان در کنترل بیماری‌های مرتبط با حوزه آبزیان همچون قزل آلا و میگو در سال گذشته شاهد رشد قابل توجهی بودیم.

البته ناگفته نماند که حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور و بهداشت عمومی جامعه در صادرات تولیدات، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تجارت جهانی تاثیر بسزایی دارد.

تعیین و تکلیف مرغداری‌های غیر مجاز یک ضرورت به شمار می‌رود

سوال: آیا با واکسینه شدن هدفمند روند بیمای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان متوقف می‌شود؟

دکتر رفیعی پور: صنعت طیور، صنعت پویا با گردش مالی و اشتغالزایی بالاست که نیاز به مراقبت و مواظبت دارد. بدین منظور همه دستگاه‌های ذی‌ربط با آموزش‌های لازم، پایش، نظارت و رصد در حوزه حیات وحش روستایی، بومی و صنعت طیور در مرغ مادر، مرغ لاین، مرغ گوشتی، سایر ماکیان همچون بوقلمون و شتر مرغ و همچنین در حوزه پرندگان روستایی باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا در سال‌های آینده شاهد اپیدمی و همه گیری بیماری نباشیم.

بی شک تعیین و تکلیف مرغداری‌های غیر مجاز که منشاء بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، یک ضرورت به شمار می‌رود که براین اساس نیروی انتظامی در سراسر کشور مسئولیت کنترل و تردد خوراک طیور، مرغ زنده، گوشت و جوجه را عهده دار است، چرا که افرادی در مکان‌های غیر بهداشتی اقدام به جوجه ریزی و تولید تخم مرغ میکنند که این رفتارهای پر خطر عامل اصلی شیوع بیماری است.

اجرای واکسیناسیون هدفمند بزرگترین خدمت به صنعت طیور می‌کند چرا که چرخه ویروس را به سهولت در حوزه مرغ صنعتی و بومی گردش می‌کند، تحت کنترل خود در می آورد. هم اکنون ۱۰ استان کشور از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است که با اجرای واکسیناسیون هدفمند انتظار می‌رود حداقل در ۲۰ استان کشور شاهد اپیدمی بیماری نباشیم.

سازمان دامپزشکی از کمبود اعتبار رنج می‌برد

سوال: آخرین وضعیت بودجه سازمان برای مقابله با بیماری‌های ویروسی را شرح کنید؟

دکتر رفیعی پور: با توجه به مسئولیت‌های متعدد سازمان دامپزشکی، کمبود بودجه زمانی بروز پیدا می‌کند که برای حفظ سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از انتقال بیماری به سایر مرغداری‌ها باید غرامت و خسارت به تولیدکنندگان ناشی از معدوم سازی دان مرغ و مرغ پرداخت شود.

در شرایطی که با طغیان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری بومی و صنعتی روبرو هستیم، اعتبارات سازمان دامپزشکی پاسخگوی نیاز مرغداران نیست که انتظار می‌رود مصوبه ۱۰۰ میلیاردی در حوزه خرید واکسن اختصاص یابد تا بتوانیم با اقدامات قرنطینه‌ای و بهداشتی از شیوع بیماری در استان‌ها جلوگیری کنیم.

طرح تشدید اعمال نظارت‌های بهداشتی در مراکز خرید دام و فرآورده‌های دامی

سوال: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید دام در ایام نوروز، چند مرکز خرید در کلان شهرها در نظر گرفته شده است؟

دکتر رفیعی پور: همه ساله، سازمان دامپزشکی در ایام خاص و مناسبتهای ملی و مذهبی طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی را اعمال می‌کند تا در شرایطی که مردم به محصولات دامی، طیور و آبزیان نیاز بیشتری دارند، بتوانند نیاز خود را از مکان‌‌های مجاز و پروانه دار تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند .

ارائه خدمات بهداشتی به کشورهای همسایه

سوال: با توجه به آنکه یکی از وظایف سازمان دامپزشکی در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای برای جلوگیری از انتقال ویروس و بیماری از دیگر کشورهاست، آخرین تحولات منطقه‌ای را شرح دهید؟

دکتر رفیعی پور: در منطقه‌ای که ما قرار داریم، سازمان دامپزشکی جزو سازمان‌های برتر مجامع جهانی است که به کشورهای همسایه خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت دام بیش از ۱۸۴ عضو از کشورهای منطقه دارد که وظیفه این کشورها گزارش به روز بیماری به این سازمان است و از آنجا که سازمان دامپزشکی به اشکال مختلفی با سازمان دامپزشکی کشورهای همسایه در ارتباط است و همواره با سازمان‌های تخصصی و روابط بین الملل به صورت منظم ایمیل‌های مختلفی مبادله می‌شود تا در صورت به‌روز بیماری‌های مشترک دام و انسان همچون تب کریمه کنگو، تب مالت و طاعون نشخوار کنندگان و ... در کشورهای همسایه اطلاع داشته باشیم.

به روز شدن تبادلات و اطلاعات علمی دستاورد مهم برگزاری همایش‌های مختلف

سوال: با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی همایش‌های مختلفی برگزار می‌کند، دستاورد این همایش‌ها را شرح دهید؟

دکتر رفیعی پور: سازمانی همچون سازمان دامپزشکی که مسئولیت سلامت جامعه و پایداری تولید در حوزه دام، طیور، آبزیان و کرم ابریشم را عهده دار است؛ برگزاری همایش‌های مختلف با حضور اساتید ملی و بین المللی و ارائه مقالات علمی دستاوردی همچون به روز شدن اطلاعات و تبادلات علمی و فراهم کردن زمینه برای جوانان تحصیل کرده دانشگاهی را به همراه دارد، چرا که سازمان دامپزشکی جز معدود دستگاه‌هایی است که اعضای آن مدارک مرتبط در حوزه دامپزشکی را دارا هستند.

فروش پرنده در حوالی مجتمع‌های مسکونی عامل اصلی انتقال بیماری

سوال: با توجه به آنکه برخی مراکز فروش پرندگان در ورامین و آزادگان در حوالی مجتمع‌های مسکونی است، آیا این امر می‌تواند زمینه را برای شیوع بیماری فراهم کند؟

دکتر رفیعی پور: عرضه هر پرنده‌ای در حوالی مجتمع‌های مسکونی و بازارهای روزهای فصلی که سایر اقلام مورد نیاز مردم در کنار آن توزیع می‌شود، قطع به یقین مورد تایید سازمان دامپزشکی نیست چرا که می‌تواند زمینه را برای انتقال بسیاری از عوامل بیماری زا فراهم کند، بنابراین مردم در صورت رویت عرضه پرندگان در حوالی مجتمع های مسکونی و بازارهای روزها به صورت پنهان و آشکار باید مراتب را به شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند تا سازمان دامپزشکی با متخلفان امر برخورد کند.

نظارت دائمی بر کار کشتارگاه‌ها

سوال: وضعیت رسیدگی و نظارت بر کشتارگاه ها را شرح دهید؟

دکتر رفیعی پور: کشتارگاه‌های طیور همه صنعتی هستند و همواره در حوزه کشتارگاه های بهداشتی و دامی که در کشور فعال‌اند، نظارت بر دو نوع صورت می‌گیرد به گونه‌ای که بر یک نوع نظارت مسئول فنی و بهداشتی بخش خصوصی در این کشتارگاه مستقرند و به صورت تمام وقت نظارت دارند، ضمن آنکه همکاران ناظر استانی به صورت روتین نظارت بر کشتارگاه‌ها انجام می‌دهند.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
1
0
اجرای واکسیناسیون بر علیه بیماری انفلونزای فوق حاد طیور هیچ کمکی نمیکند
زیرا هدف از بین بردن بیماری است نه کاهش اپیدمی بیماری وقتی هدف به عمد اشتباه مطرح می شود واکسیناسیون پشتوانه این هدف اشتباه قرار می گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
1
سلام
وقتی که در آینده بسیار نزدیک پرده بر افتد و مشخص شو که میلیاردها دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای همسایه و منطقه از استفاده میشده و بحران ها را در سال هایی چون 1394 و 1395 و 1396 که ما داشتیم نداشته اند این گروه خواب آلود علمی و دارای دانش سطحی چگونه می خواهند از ملت ایران و مسئولین جدید سازمان عذر خواهی کنند کمی فکر بعد بیان ایرادی ندارد
نظر شما
ادامه