کد خبر: ۴۱۳۰۸
تعداد نظرات: ۸ نظر


حکیم مهر: با حکم «دکتر محمود نیلی احمدآبادی» رئیس دانشگاه تهران، «دکتر مهدی وجگانی» به مدت
۳ سال دیگر نیز به عنوان رییس دانشکده دامپزشکی این دانشگاه ابقا شد.





انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
انشاء الله جناب آقای دکتر مهدی وجگانی که شجاعانه در هنگام بررسی مقامات تصمیم گیرنده دانشگاه تهران در مورد تمدید حکم ریاست خود، نظرشان را بدون واهمه در رابطه با سنخیت و همخوانی دامپزشکی با وزارت بهداشت و نه وزارت علوم بیان داشتند، با به سرانجام رسانیدن این انتقال مبارک به وزارت بهداشت، نامی نیک را از خود در تاریخ رئیسان دانشکده دامپزشکی به یادگار بگذارند!
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
1
1
میشه بپرسم کدامیک از اساتید علوم پزشکی و پزشکان محترم قادرند یک کلمه از دامپزشکی را به دانشجویان دامپزشکی آموزش دهند !!؟؟ شاید فقط زبان تخصصی را ! شاید مقاله نویسی را ! شاید فیزیک پزشکی را!
بدون شک هیچ یک از مدرسان علوم پزشکی حتی در علوم پایه نیز قادر به تدریس علوم دامپزشکی نیستند !! فیزیولوژی دام ، آناتومی دامها و انواع حیوانات ، جنین شناسی ، بافت شناسی ، تغذیه دام و طیور حتی باکتریولوژی و ویروس شناسی کاملا با پزشکی متفاوت است !!؟ حال بماند بیماریهای دام بزرگ و کوچک و طیور و آبزیان که حتی با همدیگر از اساس متقاوتند تا چه رسد به اینکه کوچکترین تشابهی با پزشکی داشته باشند !
علوم پزشکی و علوم دامپزشکی دو رشته کاملا مستقل از هم و کاملا متفاوت از هم هستند فقط در بعضی عناوین آموزشی با هم تشابه دارند فقط همین !
البته در علوم پایه پزشکی ، شاید اساتید دامپزشکی تا حدی قادر به تدریس باشند که همین امر هم باعث این همه تکاپو برای پیوستن به وزارت بهداشت در میان مدرسین دامپزشکی شده است !! تا فقط گروهی خاص حقوق ها و مزایای بالاتری دریافت کنند بدون آنکه واقعا" این پیوستن به نفع رشته و کشور و مردم و دامپروران باشد !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
1
تعجب آور است که انسان این همه شباهت در مبانی آموزشی، آناتومی و بافت شناسی مقایسه ای، بیوشیمی، فیزیولوژی مقایسه ای، باکتری شناسی،
انگل شناسی، مایکولوژی، پاتولوژی، فارماکولوژی، کلینیکال پاتولوژی، همه گیری شناسی، سمیولوژی، کنترل کیفی مواد غذایی، اصول جراحی، نظام آموزش انترنی، بالینی و بیمارستانی را که دقیقا با رعایت حفظ تفاوتها و اختصاصات گونه ای از نظام پزشکی در جهان الگوبرداری شده است، مغرَضانه انکار کند و بر عکس بر شباهت غیر قابل قبول! دامپزشکی با رشته های کشاورزی، زراعت و فنی مهندسی در وزارت علوم که کاملا از نظام آموزشی متفاوتی تبعیت می کنند، اصرار بورزد؟!!

و بر تهمت تکراری دنبال شدن افزایش حقوق استادان دامپزشکی در وزارت بهداشت تاکید کند!

برای افراد اینچینی اصولا اهمیتی ندارد که َکیفیت آموزشی دامپزشکی که ارتباطی تنگاتنگ با اعتبار اجتماعی و حرفه ای دامپزشکان و بیکاری گسترده و دخالت افراد غیر مجاز در امر بهداشت و درمان دامها دارد، تا چه حد پس از تشکیل وزارت بهداشت و
جدایی رشته دکترای عمومی دامپزشکی از پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی از سطح رشته های تک رقمی و دورقمی به یک رشته چند رقمی و چندین رقمی سقوط کرده است!

و اصولا قرار نبوده که دانشکده های دامپزشکی در وزارت بهداشت با دانشکده های پزشکی ادغام شوند که این انتظار مضحک را داشته باشیم که پزشکان دروس تخصصی دامپزشکی را تدریس کنند؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
1
0
دوست عزیز بنظر می آید توجه نفرمودید که شباهت پزشکی و دامپزشکی فقط در عناوین دروس است نه در محتوا که به آن اشاره شد و حتی اگر نوعی الگو برداری هم از سیستم آموزش پزشکی شده باشد باعث همسانی این دو رشته نمیشود ، پزشکی و دامپزشکی دو رشته کاملا" متفاوت و مستقل از هم هستند!!؟؟
و دیگر اینکه چرا اینقدر مصر هستید که رابطه تنگاتنگ دامپزشکی و دامپروری را که لازم و ملزوم یکدیگر هستند انکار کنید !!!!!!؟؟؟؟ چرا !!؟؟ آیا دامپروری هم یکی از زیر مجموعه های درسی پزشکی است !!!؟؟
هدف از دامپزشکی ، چه نوع سنتی آن و چه در دوران معاصر با تاسیس دانشکده ها و سازمانهای دامپزشکی از ابتدای تمدن بشری و در دوران مدرن فقط و فقط و در درجه اول حراست و حفظ دام و دامپروری بوده و بس !! مقوله بهداشت عمومی بخودی خود با انجام وظیفه درست دامپزشکی تامین میشود و نیاز چندانی به مداخلات وسیع و عجیب و غریب دامپزشکی نیست !! که لازم باشد بخاطر آن وزارت خانه ای عوض شود !!
پس با مغلطه و آوردن نام زراعت و غیره لطفا قیافه حق به جانب نگیرید و از یاد نبرید تمام دروس اصلی و اساسی دامپزشکی که یک فرد محصل این رشته را دامپزشک میکند ، مربوط به دام و بیماریهای دامی و دامپروری است نه پزشکی !!!
کیفیت آموزش دامپزشکی مربوط به خود دامپزشکان است و بس ،مگر با تعویض وزارت خانه قرار است چیزی در دانشکده های دامپزشکی عوض شود !!!؟؟؟ اساتید همان اساتید با همان فرهنگ و ارق آموزشی و امکانات هم چندان بهتر نخواهد شد !! روش آموزش هم تغییری نخواهد کرد.
در ضمن باز با مغلطه چرا اینقدر مظلوم نمایی میفرمایید که بیچاره رشته دامپزشکی که از گروه پزشکی با تاسیس وزارت بهداشت جدا شد !!!؟؟ دامپزشکی همانند پزشکی رشته ای مستقل با امکانات مستقل ، اساتید متفاوت و فضای آموزشی کاملا" مجزا و با فواصل زیاد از دانشکده های پزشکی در وزارت علوم قرار داشت و هرگز زیر مجموعه دانشکده های پزشکی نبود که بخواهد از آنها جدا شود !!!
پزشکی نیز در وزارت علوم مستقل از بقیه رشته ها ، زیر مجموعه های خود را ( داروسازی و دندانپزشکی و علوم تغذیه و پرستاری و علوم آزمایشگاهی و فزیوتراپی )و امکانات و فضاهای آموزشی خود را و بیمارستانهای آموزشی خود را داشت و هیچ ارتباطی با دامپزشکی نداشت مگر بعضی اساتیدی علوم پایه که به لطف انقلاب فرهنگی از دانشکده های دامپزشکی رانده شده بودند ولی اغلب آنها جذب دانشکده های پزشکی شدند و در کمبود اساتید علوم پایه دامپزشکی در دورانی بعد از بازگشایی دانشگاه ها ، دانشجویان دامپزشکی با لطف دانشکده های پزشکی از درس این اساتید دامپزشک در دانشکده های پزشکی استفاده میکردند و بس !!!
انتظار مضحک از طرف کسانی است که فکر میکنند با ادغام در وزارت بهداشت مشکلاتی را که خود باعث و بانی آن هستند ( از استاد و دانشجو و سیستم آموزشی دامپزشکی گرفته تا الی آخر ) بدون تغییری در روشهای خود و دیدگاههای کاملا" غلط خود ، میتواند برطرف شود !!!؟؟زهی خیال باطل !!
مشکلات آموزشی دامپزشکی در اساس ربطی به وزارت علوم ندارد و با تغییر وزارت خانه نیز حل نخواهد شد اگر که بدتر نشود !! مشکلات دامپزشکی در خود دامپزشکان و فرهنگ و روشهای آموزشی و اداری و فیلدی آنها است و لا غیر و بدون اصلاح این فرهنگ و روشهای کاری ، اتفاق میمونی در دامپزشکی پیش نخواهد آمد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
دامپزشکی رشته ای است چند بعدی که همزمان در چند زمینه که البته همه آنها سلامت محور است فعالیت می کند:

به عنوان مثال از قدیم در ارتش کشور
دامپزشکان نقش بسیار اساسی در طب نظامی داشته اند که این موضوع هیچ ارتباطی با دامپروری ندارد.

بهداشت و طب بالینی سگ،گربه، اسب، پرندگان زینتی و دامهای همراه حیات وحش که
اخیرا در سرتاسر جهان رواج یافته است، هیچ ارتباطی با وزارت جهادکشاورزی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
به نظر می رسد که اطلاعات برخی از افراد قدیمی است و از گردونه تحولات جهان در قرن 21 عقب افتاده اند:

در متن زیر به خوبی توصیه های سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) در رابطه با تأکید یز اجرای
برنامه مدرن "بهداشت واحد One Health"
در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی را نشان می دهد و تصریح می کند که دامپزشکی بخش اساسی از "بهداشت واحد" به شمار می رود و آموزش و سرویس های اجرایی دامپزشکی بایستی در این راستا برنامه ریزی شوند و حتی سازمانی جهت تحقق این اصل پیشرفته و مترقی در سطح جهان تشکیل شده است:

www.onehealthcommission.org



OIE recommendations on the
Competencies of graduating
veterinarians (‘Day 1 graduates’)
to assure National Veterinary
Services of quality, 2012

National Veterinary Services should be able to meet standards adopted by each country, but should

also be able to comply with appropriate international standards and recommendations, particularly

those in the OIE’s Terrestrial Code.

In delivering National Veterinary Services, veterinarians serve

as an integral partner in the

: “One Health” effort –

a collaboration of multiple disciplines working

locally, nationally, and globally, to address critical challenges and

attain optimal health for people,

animals (domestic and wild) and the environment (www.onehealthcommission.org).
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
خوانندگان گرامی حکیم مهر لطفا نگاه کنید که جهان پیشرفته در چه سطحی فوق العاده بالایی در حال پیشرفت روزافزون است؟!!

ولی هنوز متأسفانه در داخل کشور ما عده ای که به روز نیستند و در قرن 19 به سر می برنددامپزشکی را زیر مجموعه دامپروری قلمداد می کنند؟!!

همچنانکه در کنفرانس جهانی OIE در بانکوک تایلند در سال 2016 به شکل توصیه های نهایی مطرح شده است،

با توجه به ظهور بیماری نوپدید و بازپدید لازم است که بر طبق اصل "بهداشت واحد One Health " سامانه نظارت بهداشتی پرقدرت واکنش سریع همراه با اختیارات

کافی برای حفظ و صیانت همزمان سلامت انسان و دام که لازم و ملزوم یکدیگرند ایجاد شود.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نمونه بارزی از ضرورت تحقق هر چه سریع تر اصل

حیاتی و راهبردی "بهداشت واحد" است که نزدیک به 40 میلیون قطعه پرنده در وزارت بی کفایت جهادکشاورزی از بین رفتند و در اتحادیه 28 کشوری اروپا که برنامه هایش

را بر اساس راهبرد بهداشت وحد اجرا می کند، کمتر از یک میلیون قطعه پرنده!

ببینید این تفاوت زمین تا آسمان از کجاست تا به کجا؟!!

و جالب است که از نظام "بهداشت واحد One Health" بیشترین سود را خود مرغداران و دامداران عزیز بهره مند می شوند و در عین حال بهداشت و سلامت صدها میلیون انسان تضمین می شود:

4th OIE Global Conference on Veterinary Education- Thailand 2016
Final Recommendations

The need to strengthen the capacity of all countries worldwide to maintain national animal health
and veterinary public health systems that

cover entire national territories and are able to provide:

surveillance, early detection

and reporting, and rapid response

to any natural, accidental or
intentional aquatic and terrestrial animal disease outbreak;

The emergence of new or re-emergence of existing animal diseases;

The social, economic and
production consequences of transboundary animal diseases;

The impact of changes in land use, climate, production systems and population demographics;

The global movement of commoditiesa and people, as well as societal demands in the field of food security, food safety, veterinary public
health and animal welfare;

☘️The concrete implementation of the ‘One Health’ concept
ناشناس
|
Belgium
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
بی کیفیت ترین دوران دانشکده...
نظر شما
ادامه