کد خبر: ۴۱۳۶۴



مجوز تولید تجاری سالمون تراریخته در سال ۲۰۱۵ صادر شد. پرورش دهندگان ماهی در حال آماده سازی برای تولید این ماهی هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، پس از صدور مجوز تولید ماهی سالمون تراریخته توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، شرکت زیست فناوری آلبانی در حال آماده سازی برای پرورش ماهی سالمون تراریخته است. این ماهی اولین جانور تراریخته است که به عنوان غذا به مصرف انسانی می‌رسد.

ماهی سالمون تراریخته مشابه انواع غیرتراریخته است. اما به کمک انتقال ژن از یک ماهی دیگر به سالمون مدت زمان رشد آن کاهش یافته است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ماهی سالمون تراریخته به اندازه ماهی سالمون غیر تراریخته برای مصرف انسانی ایمن و مفید است. غذای به دست آمده از ماهی سالمون تراریخته هم برای مصرف انسان و هم برای مصرف حیوانات ایمن است و طبق مطالعات انجام شده تنها تفاوت آن رشد بسیار سریع تر نسبت به انواع غیر تراریخته است.

سالمون‌های تراریخته، اندازه‌ای برابر با ماهی‌های سالمون غیر تراریخته موجود در بازار دارند اما نسبت به آنها غذای کمتری مصرف می‌کنند و رشد سریع‌تری دارند.

در سال ۲۰۱۵، یک ماه پس از تصویب تولید تجاری ماهی سالمون تراریخته، سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز تولید مرغ‌های تراریخته را نیز صادر کرد. این مرغ ها تخم مرغ هایی تولید می کنند که حاوی داروهای زیستی برای انسان است.

این شرکت در حال حاضر در حال ساخت واحد‌های تولیدی سالمون تراریخته در کانادا با ظرفیت سالانه ۲۵۰ تن است. شرکت تولید کننده همچنین در نظر دارد با ارتقای مزارع آبزی پروری تولید ماهی سالمون تراریخته را به ۱۲۰۰ تن در سال برساند.

با بهره‌برداری اولیه در سال ۲۰۱۸ ،تولید سالمون تراریخته در مقیاس تجاری در اواخر ۲۰۱۹ سال عملیاتی می‌شود.



نظر شما
ادامه