کد خبر: ۴۱۳۷۶
 

نکته‌ای که اغلب افراد در رابطه با داروهای انسانی و حیوانی بدان توجه کافی ندارند، مسئله آلودگی زیست محیطی توسط داروهای تاریخ گذشته دور ریختنی است. داروها و محصولات فوق دارای تاثیرات زیست محیطی عمده در طبیعت هستند و در رابطه با داروهای دامپزشکی، این وظیفه دامپزشک است که صاحبان حیوانات را با طریقه صحیح دفع آنها آشنا نماید.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه اورگان، بیش از 60 درصد از دامپزشکان توصیه خاص و آموزش‌های لازم جهت دفع  محصولات دارویی تاریخ گذشته، را به صاحبان حیوانات و مشتریان خود ارائه نمی‌دهند.

بر همین اساس «جنیفر لم» نویسنده این تحقیق معتقد است که دامپزشکان می‌توانند به عنوان الگو برای سایر افراد و صاحبان حیوانات جهت حفظ محیط زیست محسوب شوند.

 

تیم تحقیقاتی دانشگاه اورگان، از 191 نفر دامپزشک و صاحبان حیوانات در رابطه با طریقه دفع داروهای انسانی و حیوانی نظرسنجی نمودند. نتایج نشان داد که تقریبا نیمی از افراد (46 درصد) داروها را همانند سایر زباله‌ها به راحتی در سطل زباله می‌ریزند.

با توجه به رشد روز افزون نگهداری از حیوانات خانگی در آمریکا، مواد شیمیایی حاصل از داروهای ضد التهاب، ضد افسردگی و آنتی‌بیوتیک‌ها، به طور معمول در آبهای سطحی و زیرزمینی یافت می‌شوند.

 

بیشتر افراد به راحتی داروها را در سطل زباله ریخته و تعداد کمی نیز آنها را از راه آب و فاضلاب دورمی‌ریزند. از نظر آنها  این عمل کار درستی است اما اینطور نبوده و با تصفیه آبهای فاضلاب، عمدتا این ترکیبات غیرفعال نمی‌شوند و در آب باقی می‌مانند.

علاوه بر ‌آن، تحقیقات فوق مشخص نمود که 61 درصد از 103 نفر دامپزشک شرکت کننده در این مطالعه، روش مناسب دفع این دارو‌ها را به صاحبان حیوانات آموزش نداده‌اند. 39 درصد مابقی هم که از میان هر 5 نفر صاحب حیوان مراجعه کننده فقط با یک نفر از آنها این موضوع را مطرح نمودند.

 محققین پیشنهاد می‌کنند که دامپزشکان می‌توانند با آموزش صاحبان حیوانات از شدت آلاینده‌های آب بکاهند.

 

توصیه‌های لازم جهت راهنمایی افراد شامل موارد ذیل است:

- داروهای استفاده نشده را در دستشویی و راه آب نریزید مگر اینکه FDA توصیه نموده باشد.

- داروها را خرد نموده و یا در آب حل نمایید و سپس آنها را با مواد جاذبی نظیر خاک و یا خاک اره مخلوط کرده و سپس در کیسه‌ای سربسته قرار داده و در سطل زباله بیندازید.

- همچنین افراد می‌توانند داروهای تاریخ گذشته و اضافی منزل را به داروخانه‌ها تحویل دهند.

منبع: American Veterinarian

 
نظر شما
ادامه