کد خبر: ۴۱۳۹۷


محققین فرانسوی در حال بررسی قدرت جلبک‌ها در تقویت سیستم ایمنی حیوانات هستند تا بلکه بتوان میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را در پرورش دام و طیور کاهش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، مطالعات گذشته نشان داده بود که دیواره سلولی ماکروآلگا و یا جلبک دریایی حاوی مقادیر زیادی از پلی‌ساکارید‌های سولفاته می‌باشد. این ترکیب باعث ایجاد طیف وسیعی از خواص بیولوژیک همانند خاصیت ضدانعقادی، ضدمیکروبی، ضد‌سرطانی و تحریک سیستم ایمنی خواهد شد.

گروه تحقیقاتی Olmix با همکاری سازمان تحقیقات کشاورزی فرانسوی INRA، در حال انجام تحقیقات وسیعی جهت ارزیابی قدرت عصاره جلبک غنی از پلی‌ساکاریدهای سولفاته می‌باشند.

مسئولین این پروژه اعلام نموده‌اند که نتایج آزمایشگاهی in vitro امیدوار کننده بوده است.

 

ایمنی در روده

این تلاش‌های مشترک حاکی از آن است که عصاره تهیه شده از جلبک سبز Ulva armoricana در آزمایشات In Vitro، در سلول‌های تمایز یافته اپیتلیال روده خوک باعث تحریک تولید واسطه‌های ایمنی CCL20 و IL-8 خواهند شد.

محققان می‌گویند: نقش این واسطه‌های ایمنی در فعال‌سازی، بکارگیری و مهاجرت سلول‌های ایمنی در عفونت‌های روده‌ای به اثبات رسیده است و این بدان‌معنی است که تقویت ایمنی روده‌ای توسط این محصول مورد تایید است.

نتایج امیدوار کننده

درک مکانیسم چگونگی فعالیت تقویت ایمنی توسط این محصول، جهت بهینه سازی استفاده از این پلی‌ساکارید‌های فعال زیستی در بکارگیری استراتژی‌ پیشگیری از بیماری‌ها و تقویت پاسخ ایمنی حیوانات و سلامتی آنها بسیار ضروری است.

 

بنابراین، دانشمندان بر این اعتقادند که استفاده از این محصول در خوراک حیوانات به جهت تقویت پاسخ ایمنی دام‌ها و حفاظت از غشاهای مخاطی در برابر باکتری‌های بیماریزا، مقاومت آنها را در مقابل عفونت افزایش داده و درنتیجه باعث کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در مزارع پرورشی خواهد شد.

منبع: poultryworld

 

نظر شما
ادامه