کد خبر: ۴۱۴۱۲


محققان می‌گویند که شیوع بیماری عجیب و ناشناخته در چین که منشاء اصلی آن از خفاش بوده و باعث تلفات 25 هزار خوک گردید، هشداری است که این بیماری جدید دارای قابلیت انتقال در میان انسانها بوده و تهدیدی بالقوه برای سلامتی انسانها در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در اواخر ماه اکتبر سال 2016، خوک‌های چندین مزرعه‌ پرورشی در استان گوانگدانگ چین به طرز اسرار آمیزی علایمی نظیر اسهال و استفراغ شدید را از خود بروز دادند. تا ماه می سال بعد، این بیماری ناشناخته حدود 25 هزار خوک را در 4 مزرعه از بین برد. پس از مدتی همه‌گیری فوق متوقف گردید، اما آزمایشات مقدماتی انجام شده حاکی از آن بود که علت ایجاد این اپیدمی، ویروس‌های معمول شناخته شده نبوده است.

 

در حال حاضر مشخص شده که عامل کشنده ناشناخته، نوع جدیدی از کروناویروس می‌باشد و بیماری فوق تحت عنوان سندرم کروناویروسی حاد خوکی (SADS-CoV) نامیده شد. شواهد و تحقیقات صورت گرفته در نسخه شماره چهارم ماه آوریل مجله Nature به چاپ رسیده و حاکی از آن است که منشا اصلی این ویروس خفاش‌ها هستند که همیشه به عنوان یکی از میزبانان مهم ویروس‌های زئونوز نوظهور شناخته شده‌اند.

همچنین نویسنده این مقاله خاطر نشان نمود که شیوع این بیماری در منطقه‌ای در مجاورت محل اصلی آغاز همه‌گیری بیماری SARS، در سال 2002 که باعث مرگ بیش از 750 نفر در جهان گردید، می‌باشد. آنها اذعان داشتند که شباهت‌های زیادی میان همه‌گیری SARS و SADS، از لحاظ جغرافیایی، زمانی، اکولوژیک و اتیولوژیک وجود دارد.

 

دانشمندان توانستند با ارزیابی نمونه‌های تهیه شده از خوک‌های بیمار، طرح ژنتیکی این ویروس را مشخص نمایند. با استفاده از این آنالیز کشف کردند که این ویروس در بسیاری از بخش‌های کدهای ژنتیکی خود، به ویروس HKU2  جدا شده از خفاش‌های نژاد cave-dwelling horseshoe شباهت دارند. پس شواهد نشان می‌دهد که این دو نوع کروناویروس دارای منشا مشترک بوده و SADS از خفاش‌ها به خوک‌ها منتقل شده است.

این مطالعه با همکاری میان دانشمندان سازمان‌های مختلف شامل EcoHealth Alliance در نیویورک، دانشکده پزشکی دانشگاه ملی Duke در سنگاپور و موسسه ویروس‌شناسی Wuhan در چین صورت پذیرفته است. بودجه این تحقیق از طریق موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی که بخشی از موسسه NIH محسوب می‌شود، تامین شده است.

لازم به ذکر است که خوشبختانه تاکنون هیچکدام از کارگران در تماس نزدیک با این خوک‌های بیمار، آلوده به این ویروس نشده‌اند.

منبع: americanveterinarian

 
نظر شما
ادامه