کد خبر: ۴۱۴۴۳



به گزارش حکیم مهر، اداره کل دامپزشکی استان تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

قابل توجه مرغداران گرامی

با توجه به گزارش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از واحدهای مرغداری یکی از استان‌های همجوار و احتمال انتقال در واحدهای مرغداری صنعتی و روستایی به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های مذکور رعایت موارد ذیل اکیداً توصیه می‌گردد:

مرغدار عزیز:

۱- از ورود افراد غیر مسئول وبازدید غیر ضروری جدا جلوگیری نموده ودر صورت ضرورت با تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان و رعایت اصول ضدعفونی هنگام ورود به مزرعه و سالن های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل برسانید.

۲- برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز (نظیر گنجشک، کبوتر و...) و نیز سایر حیوانات جلوگیری نمائید.

۳- حتی المقدور تاپایان دوره نسبت به نقل و انتقال کود خودداری نموده ودر صورت لزوم پس از عملیات عقیم سازی کود با اخذ مجوز از دامپزشکی شهرستان وبا حداکثر احتیاط اقدام نمایید

۴- به منظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از ورود غیر ضروری خودرو جلوگیری نموده و در صورت ضرورت، خودرو قبل از ورود مورد ضد عفونی قرار گرفته و راننده به هیچ وجه از خودرو پیاده نشود.

۵- هر گونه جاذبه ای برای پرندگان وحشی مثل ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه و نیز وجود آبگیر یا استخر در مرغداری، زمینه را برای انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد به مرغداری فراهم می‌کند.

۶- به منظور جلوگیری از آلوده شده طیور خود از عدم آلودگی بودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن با رعایت اصول شستشو و ضد عفونی اطمینان حاصل نمایید.

۷- برای کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از ورود خودروهای حمل تخم مرغ به داخل مرغداری اکیداً خودداری کنید و تخم مرغ های تولیدی را با رعایت اصول قرنطینه در درب مرغداری تحویل نمائید.

۸-رها کردن تلفات در فضای بیرون سالن (اعم از داخل مرغداری و یا خارج آن) به نحوی که در دسترس پرندگان وحشی و سایر حیوانات قرار گیرد سبب انتشار گسترده آنفلوآنزای پرندگان شده و به موجب قانون پیگیری حقوقی دارد .

۹- به منظور به حداقل رساندن خسارات احتمالی مربوط به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گله خریداری شده را حتماً با حداکثر پوشش خسارت بیمه نمائید.

۱۰- به منظور اطمینان از اجرای دقیق و صحیح اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای، کلیه نکات لازم جهت پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان بایستی با زبانی ساده و شفاف و بطور مستمر به تمام افراد شاغل در مرغداری آموزش داده شود

۱۱- به منظور همکاری در کنترل بیماری و عواقب ناشی از اطلاع رسانی به محض بروز تلفات، اداره دامپزشکی شهرستان را مطلع نمائید

۱۲- درصورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به بیماری و یا تلفات غیر متعارف موضوع را سریعا به دامپزشکی شهرستان گزارش نمائید.

 
 
نظر شما
ادامه