کد خبر: ۴۱۴۷۳
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 9 کانون تب برفکی در فروردین امسال در مناطق مختلف این استان شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد فتاحی» افزود: 6 کانون بیماری تب برفکی در بین جمعیت دام های سبک این استان و سه کانون در بین دام های سنگین بوده است.

وی ادامه داد: روند شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی از بهمن ماه سال گذشته با افزایش شمار تعداد کانون های این بیماری در استان رو به افزایش گذاشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: این کانون ها در جریان بازرسی از واحدهای دامداری استان شناسایی شده است و با توجه همکاری کمرنگ دامداران در زمینه گزارش دهی تلفات و دام های آلوده، پیش بینی می شود تعداد کانون های بیماری تب برفکی در استان بیشتر باشد.

دکتر فتاحی گفت: همکاری نکردن دامداری ها در زمینه گزارش تلفات دام ها به اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، دفن غیر بهداشتی دام های آلوده، خودداری در انجام واکسیناسیون دام های سنگین به دلیل بهادار بودن، استفاده از واکسن های تاریخ گذشته یا دز پایین تر به صورت خودسرانه و انجام نشدن اقدام های بهداشتی و ضد عفونی در دامداری ها از جمله عوامل شیوع بیماری تب برفکی در استان بوده است.

وی افزود: تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی و به شدت واگیردار است که شیوع آن در بین دام ها خسارت های اقتصادی سنگینی را در صنعت دامداری استان و کشور به همراه دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیماری تب برفکی بیشتر در بین حیوانات زوج سم شیوع می یابد که این مهم نگرانی هایی را در زمینه شیوع این بیماری در بین وحوش حیات وحش را نیز به همراه دارد.

دکتر فتاحی ادامه داد: ویروس بیماری تب برفکی تاکنون در هفت نوع شناسایی شده است و واکسن های نوع های مختلف آن یکدیگر را پوشش نمی دهند و این مهم یکی از مشکلات اداره دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با این بیماری است.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی در استان مرکزی سالانه سه بار طرح واکسیناسیون دام ها علیه این بیماری در استان انجام می شود که با توجه به روند افزایشی کانون های این بیماری در 2 ماه پایانی سال گذشته این طرح تشدید شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: طرح نخست واکسیناسیون تب برفکی دام ها با توجه به روند افزایشی آن از یکم اردیبهشت امسال در سطح استان آغاز می شود.

دکتر فتاحی یاد آور شد: 360 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 300 هزار راس دام سبک درسال گذشته علیه بیماری تب برفکی در استان مرکزی واکسینه شده اند.

دکتر فتاحی ادامه داد: واکسیناسیون تب برفکی در بین دام های سبک به صورت رایگان و در بین دام های سنگین به دلیل وارداتی بودن این واکسن ها به صورت بهادار انجام می شود که این مهم کاهش استقبال دامداران دام سنگین را به همراه داشته است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به کمبود واکسن تب برفکی در استان مرکزی، واکسیناسیون دام های سبک علیه این بیماری با اولویت مناطق پرخطر از جمله اطراف هفتاد قله و کانون های آلوده انجام می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی یکی از راه های کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری است و می طلبد برای جلوگیری از شیوع آن، ضمن رعایت اقدام های بهداشتی و ضد عفونی محل های نگهداری دام از ورود و خروج دام های آلوده به دامداری ها جلوگیری کرده و تلفات دام ها نیز به صورت بهداشتی دفن شوند.

دکتر فتاحی افزود: بر اساس قانون پسماند عفونی دفن تلفات دام ها در زمره پسماند کشاورزی خاص طبقه بندی می شود و دفن بهداشتی آن برعهده دامداران است و در صورت انجام نشدن دفن بهداشتی دام های آلوده موارد توسط محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی و از طریق مراجع قضایی قابل پیگیری است.

استان مرکزی با 12 شهرستان و یک هزار و 539 روستا دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 
 
نظر شما
ادامه