کد خبر: ۴۱۵۰۳

 

در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم که در هر مرحله و طیفی از بیماری هستند، داشتن گربه‌ای دوست داشتنی و مهربان دارای مزایای اجتماعی و احساسی فوق العاده‌ای خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، در تحقیقات اخیر که در نشریه Frontiers به چاپ رسیده است، علم دامپزشکی اثبات نموده که گربه‌ها با کودکان مبتلا به اوتیسم (ASD)، مهربان و صمیمی هستند و این مسئله خود برای کودکان و خانواده‌شان بسیار سودمند است.

بر اساس یافته‌ها و گزارشات قبل، در مجموع، حیوانات خانگی بویژه سگ‌های آموزش دیده با ایجاد آرامش و حفاظت، به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک ارزشمندی می‌نمایند. نکته جالب توجه این است که، مطالعات جدید نشان داده که در میان حیوانات خانگی، گربه‌ها برای همراهی کودکان فوق ترجیح داده می‌شوند، زیرا کودک با گربه بیش از سگ‌ها سازگار می‌گردد.

 

والدین کودکان اوتیسمی، اکثرا انزوا و تنهایی کودک خود را تجربه نمودند. اما با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از این والدین توسط تیم تحقیقاتی، اینطور می‌توان نتیجه گرفت که تعاملات مثبت این حیوانات با این کودکان باعث ایجاد ارتباطی مثبت و موثر شده است.

محققان با انجام دو مرحله‌ای تحقیقات خود، به طبقه بندی رفتاری کودکان مبتلا به اوتیسم (عکس العمل نسبت به گربه همانند بی تفاوتی) و همچنین رفتار گربه خانواده ( مهربان و یا عصبی) پرداختند و تعامل کودک با گربه را توضیح دادند.

 

فاز اول:

64 خانواده دارای فرزند مبتلا به اوتیسم انتخاب شدند و از طریق ارتباط اینترنتی مورد بررسی قرا گرفتند. گربه‌ای بالغ نیز در این خانواده به عنوان حیوان خانگی پذیرفته شد. اکثر کودکان پسرانی 6 تا 9 ساله بودند و گربه ها اغلب از نژاد موی کوتاه و عقیم از جنس نر و ماده انتخاب شدند.

اکثر گربه‌ها با این کودکان  رفتاری دوستانه داشتند و عصبی نبودند. بطور شگفت‌انگیزی این حیوانات با کودکان فوق بیش از سایر افراد خانواده مهربان و صمیمی بودند، بگونه‌ای که آنها اغلب ترجیح می دادند که همراه با کودکان مبتلا به این بیماری باشند.

همچنین بیش از نیمی از کودکان مبتلا به اوتیسم از بغل کردن و نوازش این حیوانات لذت می‌بردند. اما فقط حدود 1 تا 2 ساعت از روز را به این کار اختصاص می‌دادند. حتی مطالعات نشان داد که ارتباط قوی و موثر بین گربه‌های بی‌سرپرست و یا بچه گربه‌های کوچک برای این کودکان ایده‌آل می‌باشد.

 

فاز دوم:

محققان با استفاده از مصاحبه تلفنی با 44 خانواده دارای کودک اوتیسمی، با درجات شدید، متوسط و خفیف تحقیقات خود را ادامه دادند.

همانند فاز یک بیشتر گربه‌ها با کودکان مهربان بوده و حالت تهاجمی نداشتند و کودکان از داشتن این حیوانات لذت برده و زمان کوتاهی را در طول روز با این حیوانات سپری می‌نمودند.

 

نظرات والدین

والدین این کودکان نظرات خود را به صورت ذیل ابراز نمودند:

- کودکان گربه را دوست دارند.

- گربه‌ها رفتاری ملایم و دوستانه با فرزندمان دارند.

- کودک من فقط دوست دارد به گربه‌اش نگاه کند و با او صحبت نماید.

زمانیکه دو فاز مختلف آزمایش مورد ارزیابی قرار گرفت، مشخص شد که جنس گربه و عقیم‌سازی آنها تاثیری در نتایج حاصله نداشته است.

نتایج حاصله

یافته‌های این تحقیق، اهمیت موضوع قبول سرپرستی گربه‌ای با ویژگی‌های ایده‌ال را برای این کودکان پر‌رنگ‌تر نمود و باعث ایجاد رفتار‌های محبت‌آمیز، ورود به اجتماع و کاهش رفتارهای تهاجمی در آنها گردید. البته هنوز جهت بررسی تعاملات بین گربه و این کودکان، به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما در کل قبول سرپرستی یک گربه و رفتار محبت‌آمیز این حیوان می‌تواند باعث ایجاد روابط بهتر و ایجاد آرامش در این کودکان شود.

منبع: American Veterinarian   

 
نظر شما
ادامه