کد خبر: ۴۱۵۱۲
 

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان آذربایجان غربی با اشاره به کمیاب شدن کنجاله سویا از ۲ هفته گذشته، گفت: پروتئین جیره گوشتی توسط کنجاله سویا تامین می شود و کمبود آن در مرغ ها، بیماری کانی بالیسم (خودخوری) ایجاد می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «بهنام حکیمی» گفت: از ۲ هفته گذشته کنجاله سویا کمیاب شده است و کارخانه های تولید خوراک هم مجبور به استفاده از پروتئین های دیگر مانند پودر ماهی و پودر گوشت برای جبران پروتئین جیره می شوند.

او با اشاره به اینکه در سه، چهار ماه گذشته قیمت نهاده های دامی حدود ۷۰۰ تومان گرانتر شده است، اظهار کرد: در ۴ ماه گذشته قیمت تمام شده یک کیلوگرم مرغ در مرغداری ۵ هزار تومان بود که با گرانی اخیر نهاده های دامی، قیمت تمام شده به ۶۳۷۰ تومان رسیده است.

حکیمی گفت: این در حالی است که برخی از مرغداران با افزایش قیمت نهاده های دامی، توانایی تهیه آن را ندارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که نژاد مرغ های گوشتی اصلاح شده است و باید روزانه ۲۰۰ گرم دان مصرف کنند، اگر پروتئین تامین نشود یا با کمبود مواجه شود، مرغ ها به خودخوری (کانی بالیسم) روی می آورند.

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی آذربایجان غربی اظهار کرد: متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و شرکت پشتیبانی امور دام اعلام می کنند که قیمت نهاده های دامی افزایش نیافته و به اندازه کافی وجود دارد، در حالی که در عمل قیمت ها بالاتر رفته است.

حکیمی درباره علت گرانی نهاده های دامی نیز گفت: نبود نظارت درست از سوی مسئولان جهاد کشاورزی و سوءاستفاده دلالان باعث افزایش قیمت نهاده ها شده است.

وی افزود: با معاونان وزیر و رئیس سازمان دامپزشکی کشور از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط هستیم و با رییس امور دام استان آذربایجان غربی هم تماس گرفتیم که به ما اعلام کردند موضوع را از تهران پیگیری خواهند کرد.

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی آذربایجان غربی اظهار کرد: با ادامه این روند خسارت سنگینی به اقتصاد و مرغداران کشور وارد خواهد شد.

به گزارش اگنا، در حالی قیمت نهاده های دامی افزایش یافته است که با تک نرخی شدن ارز، به پیشنهاد وزیر جهاد و تصویب دولت، قرار شد تامین نهاده های موردنیاز بخش کشاورزی مانند ذرت، کنجاله سویا و… از افزایش نرخ ارز متاثر نشود تا قیمت تمام شده کالا و خدمات این بخش تغییری نکند.

در همین حال چند روز گذشته نیز علی اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، کسانی که از شرایط تغییر نرخ ارز سوءاستفاده کنند، به دستگاه های نظارتی معرفی خواهند شد.

 
 
نظر شما
ادامه