کد خبر: ۴۱۵۲۱
 

برای نخستین بار، تیمی از دانشمندان سوئیسی مکانیسمی جدید را شناسایی نموده اند که در کسب توانایی ویروس آنفلوآنزای پرندگان برای انتقال به انسان، نقشی حیاتی را ایفا می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، «دکتر میكرو اسمولك» استاد گروه میکروب شناسی و مولكولی پزشکی دانشگاه ژنو سوئیس، گفت: تحقیقات ما کاملاً به صورت اتفاقی، به یافتن قطعاتی دیگری از پازل مربوط به شیوع ویروس آنفلوآنزا انجامید. این مکانیسم به صورت طبیعی انسان را از رخداد و شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان مصون می دارد.

وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه، بدن انسان توانایی مقابله در برابر ویروس آنفلوآنزای پرندگان را دارد اما انواعی از آنفلوآنزاهای پستانداران را خیر. این دقیقاً همان تغییر است که ویروس های نوپدید آنفلوآنزا از آن بهره می برند تا وارد بدن انسان شوند.

توانایی عبور بین گونه ای ویروس آنفلوآنزای پرندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا ویروس هابی از این دست، تهدیدی مستمر برای سلامت انسان و حیوانات محسوب می شوند و خطراتی بالقوه را برای پاندمی های جدید آنفلوانزا ایجاد می کنند.

از سال 2003 تاکنون بیش از 850 مورد ابتلای انسان به این ویروس گزارش شده که در 50 درصد موارد منتج به مرگ گردیده است. این در حالی است که تاکنون هیچ موردی از انتقال انسان به انسان این ویروس یافت نشده است.

نتایج کامل این مطالعه در نشریه ویروس شناسی ایالات متحده منتشر شده است.

 
 
نظر شما
ادامه