کد خبر: ۴۱۵۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، گلستان و آذربایجان شرقی

 

آماده باش 110 اکیپ دامپزشکی خراسان رضوی همزمان با عید قربان

 

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: همزمان با عید قربان و با توجه به انجام سنت حسنه قربانی در این روز، نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در تمامی شهرستان‌های استان توسط 110 اکیپ ثابت و سیار انجام خواهد شد.

در اطلاعیه این روابط عمومی آمده است: با توجه به فرا رسیدن عید سعید قربان و همچنین بازگشت حجاج بیت‌ا...الحرام و با عنایت به سنت حسنه قربانی و کشتار دام  توسط خیرین و استقبال کنندگان، به اطلاع می‌رساند کشتار دام خارج از کشتارگاه مخاطره آمیز بوده و نه تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه باعث آلودگی محیط زیست شده و امکان ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مهلک مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، سل، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو، سیاه زخم و صدها بیماری دیگر را بین افراد جامعه فراهم می‌نماید.

لذا این اداره کل در روز عید قربان با همکاری کلیه ادارات و نهادها، از جمله فرمانداری ها، شهرداری ها، نیروی انتظامی، جهادکشاورزی، محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، موسسات خیریه و کشتارگاه صنعتی مشهد  با هدف هدایت کشتار دام های قربانی به کشتارگاه به منظور جلوگیری از مخاطرات بهداشتی و پیشگیری از اثرات روحی و روانی و در نهایت ارتقای سطح بهداشت عمومی تسهیلات و تمهیداتی را برای نیکوکاران در این روز فراهم آورده است.

این روابط عمومی از کلیه شهروندان نیز خواسته است جهت پیشگیری از مخاطرات مذکور و نیز استفاده بهینه از کلیه امکانات کشتارگاه، کشتار دام خود را در کشتارگاه ها و خیریه‌های تحت نظارت دامپزشکی انجام دهند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: تمامی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان در روز عید قربان فعال بوده و کشتارگاه‌های دام استان نیز با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی فعال می‌باشند.

روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، خاطرنشان ساخته: با توجه به هماهنگی صورت گرفته کلیه خدمات کشتارگاهی در سطح استان در روز عید قربان رایگان ارائه شده و در این راستا از کلیه شهروندان درخواست می‌گردد در صورت داشتن هرگونه ابهامی دراین زمینه در مشهد با شماره‌تلفن‌های 75-35-7250025(شبکه دامپزشکی مشهد)، 6228115(واحد نظارت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی)، 7624208(مرکز پیام جهادکشاورزی استان) و در شهرستان‌های استان، با نزدیکترین شبکه دامپزشکی تماس حاصل نمایند.

 

-----------------------------------------------

 

مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در نیشابور به اتمام رسید

 

دکتر محمود جوادی نژاد رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با اعلام این خبر گفت :با تزریق بیش از  65000  دز واکسن جدید واکسیناسیون جمعیت دام سنگین  شهرستان نیشابور بر علیه بیماری تب برفکی  به اتمام رسید.


وی افزود: بعد از همه گیری سال قبل دامپزشکی شهرستان با همکاری بسیار خوب دامداران و با استفاده از واکسن تب برفکی تولیدی سال2010با دو بار واکسیناسیون در سال1389 وبا تشدید مراقبتهای خود موفق به کنترل این بیماری گردیده است
جوادی نژاد گفت: علاوه بر جمعیت گاو وگوساله جمعیت دام سبک شهرستان در مناطق درگیر دوره قبل و کلیه گوسفندان همجوار مناطق حفاظت شده محیط زیست نیز برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ابراز امید واری کرد با اقدامات انجام شده  ورعایت مسائل بهداشتی توسط دامداران شاید بروز مجدد بیماری تب برفکی در جمعیت دامی وبخطر افتادن سرمایه دامی شهرستان نباشیم.

 

----------------------------------------------

 

اقدامات شبکه دامپزشکی بجستان در خصوص عید قربان

 

فعالیت های نظارت بهداشتی شبکه دامپزشکی بجستان درروز عید قربان تشدید می گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی بجستان اعلام نمود : با عنایت به حجم قابل توجه دامهای کشتاری و استقبال بسیار خوب شهروندان بجستانی در عید قربان سال88 از کشتار دام در کشتارگاه وبه منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای مشترک انسان و دام ونیز جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی این شبکه آمادگی کامل خود را جهت نظارت دامهای قربانی اعلام می دارد.

دکتر متقی در این راستا افزود : اقدامات انجام گرفته شامل هماهنگی های بعمل آمده با امام جمعه معزز شهرستان جهت انعکاس موضوع از تریبون نماز جمعه همچنین هماهنگی و مکاتبه با فرمانداری محترم و سایر ادارات و نیز هماهنگی با شهرداری محترم جهت حضور و همکاری فعال در روز عید ،همچنین پیش بینی و تجهیز دو/2 اکیپ ثابت و سیار نظارت و بازرسی بهداشتی ونیز اطلاع رسانی در سطح شهر بوده است.

 

----------------------------------------------

 

کلاس آموزشی بیماری های طیور برای مرغداران گرگان و آق قلا برگزار شد
 
کلاس آموزشی یک روزه‌ای با عنوان نقش بهداشت در کنترل و پیشگیری از بیماریهای طیور با تدریس دکتر مهینی و دوره آموزشی دیگری با عنوان آشنایی با واکسن و اصول واکسیناسیون توسط دکتر پسرکلی در محل اداره کل دامپزشکی استان جهت مرغداران گرگان و آق قلا برگزار شد.

----------------------------------------------

 

شهروندان گرامی جهت خرید دام قربانی فقط به مراکز مجاز فروش دام مراجعه نمایند
 
مدیر کل دامپزشکی استان گلستان در اطلاعیه ای از مردم استان خواست که جهت خرید گوسفند قربانی فقط به مراکز مجاز فروش دام که توسط شهرداری مشخص شده مراجعه نمایند.


دکتر احمد طبرسا در این اطلاعیه گفت این مراکز فروش با هماهنگی اداره دامپزشکی و تحت نظر اکیپ های دامپزشکی که در میادین فروش دام مستقر میباشد آماده نظارت بر دامها بوده و مردم عزیز استان میتوانند از خدمات دامپزشکی در این اکیپ ها استفاده نمایند همچنین در این اطلاعیه آمده است ادارات دامپزشکی شهرستانها برای عید قربان از هنگام خرید دام تا هنگام معاینات پیش و پس از کشتار آماده همکاری با شهروندان میباشند.

----------------------------------------------

 

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآورده‌های لبنی در اشتغالزایی بسیار موثر است
 
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در بازدید از کارخانه شیر پاستوریزه پگاه ضمن تشکر از مدیرعامل و کارکنان این مجموعه اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی هنوز ظرفیت سرمایه گذاری در بخش فرآورده‌های لبنی را دارد و می‌بایستی کارخانجات لبنی با افزایش تنوع تولید و سازگار با انواع ذائقه ها در راستای توسعه این صنعت گام بردارند.

وی همچنین افزود:توسعه صنایع تبدیلی وتکمیلی در صنعت شیر موجب افزایش اشتغالزایی و ارزش افزوده محصولات لبنی می گردد .

زندیه اعلام نمود: یکی از فعالیتهای مهم دامپزشکی در استان نظارت و بازرسی‌های دقیق بر تولید و جمع آوری شیر خام می باشد که در این راستا با آموزش و استقرار مسئولین فنی وبهداشتی دامپزشکی در مراکز جمع آوری شیر خام به این امر جامه عمل پوشانده است.

در ادامه مهندس براتی گودرزی مدیر عامل شیر پاستوریزه خام ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیر کل دامپزشکی وهئیت همراه در این کارخانه گفت:تلاش ما در این مجموعه تهیه وتولید فراورده هایی کاملا بهداشتی و با کیفیت استاندارد است.

وی همچنین از تلاشهای اکیپهای کنترل ونظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان در نظارت دقیق بر مراحل مختلف جمع آوری و حمل بهدشتی شیر خام تا مرحله فراوری تقدیر وتشکر نمود.

 

 

نظر شما
ادامه