کد خبر: ۴۱۶۱۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر نورمحمد تربتی‌نژاد» افزود: دامپزشکی به اندازه بهداشت و درمان علوم پزشکی اهمیت دارد/ ممکن است مجلس در مورد وزارت شدن سازمان دامپزشکی فکر کند، هرچند احتمال آن کم است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اگرچه مدافع عملکرد وزیر جهاد کشاورزی است، اما معتقد است که مهندس حجتی باید افراد تازه‌نفس‌ را وارد سیستم خود کند. «دکتر نورمحمد تربتی‌نژاد» می‌گوید که اگر سازمان دامپزشکی به وزارتخانه تبدیل شود، ممکن است از لحاظ اجرایی چابک‌تر باشد و اختیارات بیشتری داشته باشد. وی با فعالیت سازمان دامپزشکی زیر نظر ریاست جمهوری و به شکل معاونت، موافق نیست، چون از نظر او قدرت نظارتی نمایندگان را کم می‌کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما سال گذشته مسئول کمیته استیضاح وزیر جهاد کشاورزی بودید و البته نامه درخواست استیضاح ایشان را امضا نکردید. ارزیابی شما از عملکرد مهندس حجتی چیست؟

به طور کلی فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی به ۲ بخش قابل تقسیم‌بندی است؛ یک بخش مربوط به مشکلات کشاورزان و تولیدکنندگان است و بخش دیگر مسائلی است که به وزیر مربوط نمی‌شود. اینکه پول گندم به موقع پرداخت نمی‌شود، مساله خسارت‌ها و ... در حوزه وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که آن هم به دلیل کساد مالی کشور در چند سال گذشته تحقق پیدا نکرده است، اما شخص وزیر پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام داده است.

حکیم مهر: یعنی وزیر اصلا مقصر نیست؟

چرا. بخشی از مسائل هم مربوط به خود وزیر می‌شود، مثلاً کمیسیون انتظار دارد که وزارت جهاد کشاورزی مقداری چابک‌تر عمل کند تا مدیریت‌ها بهینه شود. مهندس حجتی باید افراد تازه‌نفس‌ را وارد کار کند. اینها مسائلی است که اگر انجام شود، وضعیت بهتر می‌شود و خود وزیر در صورت صلاحدید، باید انجام دهد. برخی انتقادات دیگر هم بوده که به وزیر انتقال پیدا کرده و ایشان هم قول داده‌اند که بعد از دریافت رای اعتماد، اصلاحات را در سیستم انجام دهند.

حکیم مهر: کمیسیون کشاورزی مجلس در سال جدید و در حوزه دامپزشکی چه اولویت‌هایی را در نظر گرفته است؟

به طور کلی دامپزشکی متولی امور بسیار مهمی در زمینه بهداشت و درمان دام است. بالتبع، مهمترین اولویت ما نیز مسائل پیشگیری از بیماری‌های همه‌گیر مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است که سال گذشته اتفاق افتاد. همچنین کلیه بیماری‌هایی که می‌توانند بین انسان و دام مشترک باشند یا موجب بروز تلفات و خسارات زیادی در صنعت دامپروری ‌شوند. ما در همه این حوزه‌ها بر اعتبارات و نحوه مدیریت اجرایی نظارت داریم تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود.

حکیم مهر: واکسیناسیون یکی از مباحث مهم این حوزه است که اتفاقاً در دستور کار سازمان هم قرار گرفته است. آیا به فکر اعتبارات احتمالی مورد نیاز سازمان در اجرای این برنامه هستید؟

این دست مسائل حاکمیتی و مهم که مرتبط با سلامت انسان است، بستگی به اقتصاد کشور و همچنین حمایت‌ از دامداران دارد. مجلس بودجه‌ای را به شکل روتین به سازمان اختصاص می‌دهد، اما اگر در ادامه کار با حوادث غیر مترقبه‌ای مواجه شویم و بیماری‌ها شدیدتر شوند، به نظر من کمیسیون آمادگی تزریق بودجه را دارد. چون حمایت از سازمان دامپزشکی در این زمینه به منظور رفع مشکلات، جزء اهداف ماست.

حکیم مهر: اگر طرح استقلال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی و قرارگیری آن زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری در مجلس مطرح شود، آیا از آن حمایت می‌کنید؟

ما این تجربه را در مورد سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها در مجلس داشتیم؛ مثلا الان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را داریم که به این نتیجه رسیدیم که باید از زیر مجموعه ریاست جمهوری و حالت معاونت خارج و تبدیل به وزارتخانه شود. در مورد دامپزشکی نیز به نظر من اگر این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود، ممکن است از لحاظ اجرایی چابک‌تر باشد و اختیارات بیشتری داشته باشد؛ اما فعالیت سازمان دامپزشکی زیر نظر ریاست جمهوری و به شکل معاونت، مورد علاقه مجلس نیست. چون قدرت نظارتی نمایندگان را کم می‌کند. در آن صورت اگر بخواهیم سوال و استیضاحی کنیم، قابلیت انجام آن از رئیس جمهور، ساده نیست.

نظر به اهمیت سازمان دامپزشکی و وظایف مهمی که دارد، وزارتخانه شدن آن به نفع کشور خواهد بود، اما از طرفی اجرای این طرح نیازمند بودجه است، یعنی جداسازی سازمان از وزارت جهاد کشاورزی مشکلات مالی زیادی برای کشور به وجود می‌آورد.

حکیم مهر: شما فکر می‌کنید پتانسیل تبدیل شدن سازمان دامپزشکی به وزارتخانه در کشور وجود دارد؟

ما الان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را داریم. دامپزشکی به اندازه بهداشت و درمان علوم پزشکی اهمیت دارد اما در آنجا آموزش را هم داریم و در دامپزشکی آموزش زیر نظر وزارت علوم قرار گرفته است. بعد آموزش پزشکی مهمتر از آموزش دامپزشکی در کشور است، چراکه پزشکان برای درمان انسان‌ها تربیت می‌شوند و به همین دلیل بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. من در استرالیا و نیوزلند تحصیل می‌کردم و می‌دیدم که آنها به سلامت دام و تربیت دامپزشکی که بتواند در زمینه بهداشت و معالجه دام متخصص باشد، بیشتر اهمیت می‌دهند.

مجلس به هیچ عنوان با قرار گرفتن سازمان دامپزشکی زیر نظر ریاست جمهوری موافقت نمی‌کند، کمااینکه سازما‌ن‌های زیر نظر این معاونت در حال تبدیل شدن به وزارتخانه هستند. اما ممکن است در مورد وزارت شدن سازمان دامپزشکی فکر کند. هرچند احتمال آن کم است، چون به هر حال گستردگی تشکیلات، ساختمان، پرسنل و .. نیاز دارد و شاید اگر در این مقطع زمانی طرح و لایحه‌ای در این زمینه صورت گیرد، مورد موافقت قرار نگیرد.

حکیم مهر: به بحث نظارت اشاره کردید. کمیسیون کشاورزی مجلس در حال حاضر چقدر روی فعالیت‌های سازمان دامپزشکی نظارت دارد؟

اهرم‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی روی سازمان دامپزشکی خیلی کارایی ندارد و ما نمی‌توانیم سیاست‌های نظارتی را به شکل مستمر اعمال کنیم. اما اگر موردی پیش بیاید و ببینیم یک ناهنجاری مخل انجام وظایف این سازمان شده است، از اهرم‌های نظارتی خود استفاده کرده و وزیر جهاد کشاورزی را در مجلس مورد سؤال قرار می‌دهیم تا مساله را پیگیری و مشکلات را حل کند. اما اینکه مجلس بخواهد به شکل مستمر روی فعالیت‌های سازمان دامپزشکی نظارت کند، این موضوع نهادینه و ساختارمند نیست و به شکل موردی است.

حکیم مهر: ارتباط متولیان سازمان دامپزشکی کشور با کمیسیون کشاورزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

قبلاً که در خدمت دکتر خلج بودیم و الان دکتر رفیعی‌پور رئیس سازمان هستند. ما برنامه‌های مرتبی در این زمینه داریم و زمانی که موضوعات مختلف در قالب طرح‌ها و لوایحی مطرح می‌شود که مربوط به سازمان دامپزشکی است، از متولیان سازمان دعوت به عمل می‌آوریم؛ یا اگر متولیان سازمان مشکلاتی مثل آنفلوانزا پیدا کنند، با ما تماس می‌گیرند و از امکانات و حمایت‌های مجلس بهره‌مند می‌شوند. به نظر من مشکلی در زمینه ایجاد ارتباط بین کمیسیون کشاورزی مجلس و سازمان دامپزشکی وجود ندارد و روابط خوب است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
تنها عمل درست وزیر انتخاب رییس جوان و پویا و پرتلاش سازمان بود ولی به لحاط گستردگی وزارت جهاد کشاورزی ، توان رسیدگی به ما را ندارند و همین سنخیت کم دامپزشکی با
انها بعصا موجب عدم رشد ما گردیده است برخی دستگاهها به لحاظ پتانسیل توانایی تبدیل به وزارتخانه را دارند دامپزشکی هم شامل آنهاست منتهی کافی نیست مجلس باید همزمان زیر ساختهای دامپزشکی رو هم تقویت کنه .اگر وزارت بهداشت مهمه که شکی نیست کارش هزینه زا و خدماتی ولی مهم است در عین حال دامپزشکی علاوه بر این خصیصه ،در زمینه اقتصادی هم برای کشور ارزش افزوده به همراه دارد بطور مثال ارزش اقتصادی بیماری مخرب تب برفکی بر صنعت دام کشور و آنفولانزا را بر صنعت طیور ملاحظه بفرمائید بنظرم مسئولان دامپزشکی بی درنگ ،این تفکر مجلس را در سطح همه نمایندگان تقویت کنند تا انشالله بتواند رای بیاورد باور کنید ریسک بزرگی نیست باید جرات تغییر را به خود و دیگران بدهیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
امیدوارم که دکتر رفیعی عزیز با توان و پشتکاری که دارند این موصوع را به فال نیک گرفته و پیگیری کنند خدارو شکر چراع سبزی از ناحیه مجلس داده شد ماهم باید این پیام را درک کنیم دامپزشکی لیاقت این بزرگ شدن را دارد انشالا همگی کمک کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
ایشون بسیار عاقلانه نظر دادن
هم نظارت خودشون رو اولویت قرار دادن
هم قدرت بخشی به سیستم گسترده‌ی دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
در راستای سیاست کوچک سازی دولت و از نظر فنی دفتر نظارت و دارو درمان و مرکز تشخیص و آزمایشگاه های سازمان باید به وزارت بهداشت منتقل شود و دفتر قرنطینه به وزارت جهاد. والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
خود این نماینده تو صحبت هاش میگه وزارت شدنش خیلی بعیده و مستقل شدنش هم محال.
عقل ما هم همین میگه. هملا ۲گذینه ی رفتن به وزارت بهداشت و یا ماندن و مدرن کردن چارت اداری در جهاد را پیش رو داریم.
اصولا تفاوت ما ایرانی ها با غربی ها تو اینه اونا همانی که دارند تدریجی اصلاح میکنند و بهبود میدهند. ما همش دنبال زیر و رو کردنیم مثل انقلاب, ترح تحول و..
الان در کوچکترین شهرستان ها هم اداره مستقل دامپزشکی دارند که صاحب کرسی در فرمانداری ها برابر با سایر وزارت خانه ها است. این را خراب کنید فاتحه ی واقعی را باید بخوانیم. سازمان را از نظر مالی و اجرایی از جهاد مستقل کنید. اسمی زیر نظر جهاد باشد. مانند اکثر کشورهای بزرگ دنیا مثل آمریکا, استرالیا, کانادا, فرانسه و...
علی
|
-
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
با سلام احسنت به نماینده محترم ................ان شاا.... جناب دکتر رفیعی پور با تعامل و همراه ..... با همکاری نمایندگان محترم مجلس تحولی در روند تامین بودجه و روند رو به رشد اهداف سازمان در دولت تدبیر و امید داشته باشند.
حسن ازاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
فساد اداری را از سازمان بر کنید وزاتش پیشکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
حتما رعیس سازمان هم میشه وزیر دامپزشکی، شما هم معاون. .............................. یگانه راه نجات دامپزشکی الحاق به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هستش. این یه حرف بسیار بی اساس هستش، مثل این میمونه که مثلا وزارت دندان پزشکی و یا وزارت داروسازی تشکیل بشه! شما دست از سر دامپزشکی بردارین، هوبی نمیخواهیم. بسه تبر زدن به دامپزشکی
بنیامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
حالا سازمان در امور استخدامی مربوط به خودش مستقل نیست .
چطوری می خواهد کلا مستقل شود ؟
ای کاش لیاقت و عرضه آموزش و پرورش را داشت !
لیاقت وزارت بهداشت پیش کش !!!!!
هنوز بخش خصوصی و دولتی با هم اختلاف دارند و بخش دولتی خود را حاکم و ولی نعمت بخش خصوصی می داند !!!!!
اگر در سازمان امریه - طرح نگذرانده باشی
و آشنا نداشته باشی عمرا جذب سازمان شوی !!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
1
اقای دکتر رفیعی لطفا به داد شرکتهای ممیزی برسید این نیروهای بخش خصوصی میتوانند ریشه های فساد را از سازمان بکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
دوست عزیز نه تنها کسانی که طرح یا امریه را در ادارات گذرانده اند جذب دولت نمیشوند حتی نیروهای قراردادی با ۱۵ سال سابقه هم جذب نشده اند!! تنها راه ورود حتی برای کسانی که ۱۰ سال است با قراردادهای ۸۹ روزه و با نصف حقوق همکار بخش خصوصی کار میکنند , قبولی در ازمون استخدامی است.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
درسته باید وزارت بشيم. از رتبه ی چند تا مونده به آخر با اهدای گل و تقدیر نامه، تشکر وقدردانی شده است. رتبه های اول با شنيدن خبر فعلا در فکر هستند که نکنه قدردانی هم به هیکل و قدرت بدنی ربط داره :)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
واقعا با این انتخابشون ............ کل تلاشهای دامپزشکی در سالهای قبل را از بین بردند.
........................
نظر شما
ادامه