کد خبر: ۴۱۶۳

حکیم مهر - رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران جهادکشاورزی، تصریح کرد: در موضوع استقلال کشور در محصولات استراتژیک و نیز جلوگیری از واردات که به کشاورزان و دامپروران لطمه می‌زند ایستادگی کنید. ما از شما حمایت می‌کنیم.

دکتر علی لاریجانی با اظهار امیدواری نسبت به این‌که برگزاری همایش مدیران جهادکشاورزی دستاوردها و نتایج خوبی برای کشاورزان و دامداران داشته باشد، بخش کشاورزی و دامپروری را بخش حساس و مهمی دانست که با خیل عظیمی از افراد جامعه که با عزتمندی زندگی می‌کنند و قانع هستند مواجه است.

وی افزود: تلقی ما این است که وزارت جهادکشاورزی با سابقه درخشنده‌ای که در دفاع مقدس داشته و با ظرفیت خوب نیروی انسانی‌ای که دارد می‌تواند اقدامات زیربنایی در این بخش را به خوبی پیش ببرد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که کار افراد در این بخش یک نوع جهاد تلقی می‌شود، گفت: کشور ما از شرایط خاصی در بدو پیروزی انقلاب برخوردار بوده است. حضرت امام(ره) مکتبی را پایه‌گذاری کردند که در آن اسلام ناب محمدی، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و مبارزه با ظلم درخشش داشت. اگر از این مجموعه به عنوان مکتب فکری یاد کنیم باید گفت که این مکتب بوده است که ما را پس از پیروزی انقلاب به جایگاهی رسانده که امروز نفوذ کلام جمهوری اسلامی و تاثیرگذاری آن در منطقه و جهان را شاهد هستیم.

وی افزود: در این سال‌ها افراد مختلفی با گرایش‌های ظاهری متفاوت در ایالات متحده سر کار آمدند، اما همه آنها در یک موضوع مشترک بودند که آن مبارزه با انقلاب اسلامی و ضیق گرفتن به ملت ایران بوده است. ممکن است آنها در ادبیات‌شان متفاوت بوده باشند. کما این‌که رییس‌جمهور اخیر این کشور از جمله آنها می‌باشد، اما استراتژی آنها یکسان است.

لاریجانی با اشاره به تلاش‌های آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی در منطقه و اعتراف وزیر خارجه این کشور به این موضوع، گفت: آنها اکنون اعتراف می‌کنند که در این امر اشتباه کرده‌اند. این در حالی است که همین الان نیز در حال کمک به این گروه‌های تروریستی می‌باشند و این از ذره‌بین افراد نافذ در منطقه مغفول نمی‌ماند.

رییس مجلس شورای اسلامی، افزود: تمام دغل‌کاری‌ها و رفتارهای مزورانه هزینه‌هایی به ما وارد کرد و در عین حال برای ما گشایش‌هایی داشت؛ چرا که برای بنیه دفاعی ما استقلال ایجاد کرد. امروز نیز که آنها بحث تحریم را دنبال می‌کنند می‌توانیم دو نوع رویکرد داشته باشیم؛ یک رویکرد عزت‌مدارانه است که زحمت اولیه اما پاداش بعدی را در بر دارد و رویکرد دیگر رویکرد کسانی است که نفلگی ذهنی دارند و می‌گویند ما باید افکارمان را تغییر دهیم. این در حالی است که تغییر رفتار ما به معنای آن است که باید از مکتب امام خمینی(ره) دست برداریم.

لاریجانی با تاکید بر این‌که ما باید تحریم‌ها را با تدبیر دقیق به فرصت تبدیل کنیم، در این راستا به جایگاه وزارت جهاد کشاورزی و لزوم خودکفایی در محصولات استراتژیک اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم زیر بار توصیه‌های سیاسی بیگانه نرویم. اگر می‌خواهیم آنها شرایط سیاسی خود را در کانون جریان بیداری اسلامی تحمیل نکنند، باید به این خودکفایی دست یابیم.

وی در این راستا به ویژگی‌های جهادکشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: شما باید این هدیه را به ملت بدهید و به آنها بگویید که می‌توانند به آرمان‌های امام تکیه کنند، در حالی که شما به عنوان سربازان این مردم نیازهای اولیه آنها را تامین می‌کنید تا آنها به سوی بیگانه دست دراز نکنند.

رییس مجلس شورای اسلامی بر این اساس وزارت جهادکشاورزی را برای نظام جمهوری اسلامی استراتژیک دانست، و تاکید کرد که باید از روش‌های معقول برای تحقق اهداف این وزارتخانه استفاده شود.

لاریجانی به وزارت جهادکشاورزی توصیه کرد که سطح کار محصولات استراتژیک مورد نیاز مردم را به سطح خودکفایی برساند.

وی افزود: تا وقتی چرخه کار فعالیت کشاورزی و دامپروری را اقتصادی نکنید همیشه با مشکل مهاجرت از روستاها به شهرها مواجه خواهیم بود؛ لذا باید طرح‌ها طوری تدوین شود که این چرخه اقتصادی باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بندهای پیش‌بینی شده در برنامه پنجم در بخش آب و کشاورزی، اظهار داشت: در بخش مربوط به منابع آب مشکل عدم تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های مختلف را داریم که در این موضوع پیش‌بینی شده است که تا آخر برنامه وضعیت 25 درصد بهبود یابد. هم‌چنین وزارت جهادکشاورزی را موظف کردیم که طرح‌های تعادل‌بخشی، احیای قنوات، بهبود و اصلاح انتقال آب را با کمک وزارت نیرو سامان دهد.

لاریجانی از تدوین پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی برای گنجاندن در برنامه استقبال کرد و گفت: اراده مجلس کمک به بخش کشاورزی و دامپروری است. البته این کمک نباید صدقه‌ای باشد بلکه باید فرمول‌بندی اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به مواد 130 تا 136 برنامه پنجم در بخش کشاورزی و دامپروری، لزوم خودکفایی در محصولات اساسی مثل گندم، جو، دانه‌های روغنی، برنج، نیشکر، گوشت سفید و قرمز و تخم مرغ را یادآور شد و تاکید کرد که مردم در این محصولات باید از امنیت خوبی برخوردار باشند و طبق پیش‌بینی‌ها در برنامه پنجم، باید در این فرآورده‌ها حداقل هفت درصد ارتقاء داشته باشیم. هم‌چنین در مورد آفات و بیماری‌های گیاهی و دامی استانداردی را معین کرده‌ایم تا وضعیت در این مورد نیز بهبود یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم توجه ویژه به زیربناها در بخش آب و خاک، اظهار داشت: با مشکل آبی که در کشور وجود دارد باید از منابع آب به درستی استفاده کنیم؛ لذا باید سرمایه‌گذاری کلانی طی پنج - شش سال آینده صورت گیرد تا سیستم آبیاری تحت فشار را ترویج کنیم. در این خصوص باید سهم روشنی را اختصاص دهیم.

لاریجانی با اشاره به واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی با بیان این‌که این موضوع کمی کنترل شده است، تصریح کرد: طبق قانونی که سال گذشته مجلس مصوب کرد تمام اختیارات در این امر به وزارت جهادکشاورزی داده شده است و امروز این وزارتخانه مسوول واردات محصولات کشاورزی است.

به گفته وی، این امر خیلی باعث افتخار نیست که سالی بیش از یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کنیم در حالی که مشابه بیشتر این محصولات در کشور وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی، در این راستا به ورود دام زنده به کشور اشاره کرد و آن را به حال کشور مضر دانست و گفت: اگر در این خصوص کمبود داریم باید فقط میزان کمبود را وارد کنیم.

لاریجانی هم‌چنین با اشاره به بیماری تب برفکی که در اثر ورود دام زنده به کشور شیوع پیدا کرد، گفت: این خسارات افراد را مایوس می‌کند. باید از کسانی که در کشاورزی و دامپروری سرمایه‌گذاری می‌کنند صیانت کنیم.

وی لزوم تجهیز بخش کشاورزی به صنایع جانبی و تبدیلی را یادآور شد و به مدیران این بخش، گفت: طبق گزارش‌هایی که از برنامه چهارم داشته‌ایم از تسهیلات در نظر گرفته شده برای بخش کشاورزی خوب استفاده نکرده‌ایم؛ لذا به شما توصیه می‌کنم که در برنامه پنجم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنید تا بخش زیادی از کشاورزان و دامپروران چرخه اقتصادی خوبی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی، در ادامه ضرورت آموزش کشاورزان و دامپروران در راستای استفاده بهینه از منابع را یادآور شد و گفت: توصیه می‌کنم بسیاری از بخش‌های جهاد کشاورزی که جنبه تصدی‌گری دارد و قابل واگذاری به گروه‌های متخصص تعاونی است را واگذار کنیم.

لاریجانی در مورد هدفمندکردن یارانه‌ها با اشاره به صحبت‌های شب گذشته رییس‌جمهور مبنی بر تهیه یک پکیج برای بخش کشاورزی، اظهار داشت: دغدغه ما این است که نتیجه هدفمندکردن یارانه‌ها باعث بهبود وضع تولید و صرفه‌جویی در مصرف شود؛ لذا در این راستا شاخک‌های وزارتخانه‌های مولد باید تیز شود. هدفمند کردن یارانه‌ها باید به بخش کشاورزی و دامپروری کمک کند. ساز و کار این امر را نیز مدیران این وزارتخانه باید فراهم کنند.

وی با اشاره به خساراتی که به کشاورزان و دامپروران در اثر سرمازدگی، خشکسالی و تب برفکی وارد می‌شود به مشکل این قشر در عدم پرداخت به موقع خسارات اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهید این قشر را دلگرم کنید باید راهکارهایی داشته باشید تا به سرعت از آنها صیانت شود. در مجلس بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته شده است. شما باید مراقب باشید که روند پرداخت هزینه این خسارات در دالان امور دیوانی طوری نشست نکند که آنچه که به کشاورز می‌رسد از حداقل‌ها باشد.

 

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه