کد خبر: ۴۱۶۶۵
 

دورتادور مغازه، همه محصولات، پسوندی از سنتی و محلی دارد. مثل دوغ محلی، شیرمحلی، عسل طبیعی، ماست محلی، پنیر لیقوان اصل و تخم مرغ محلی دوزرده و... . محصولات بعضی از لبنیاتی‌های سنتی هم خاص‌تر می‌شود و شاید عجیب و غریب به‌نظر برسد؛ مثل ماست گاومیش و شیر و دوغ شتر .

به گزارش حکیم مهر به نقل از پول نیوز، صف های تقریباً طولانی در مقابل واحدهای فروش لبنیات از استقبال بالای مردم از این واحدها حکایت می کند. «علی رجبی» رییس اتحادیه لبنیات می گوید: تعداد واحدهای فروش لبنیات از سال 92 تاکنون رشد 70 درصدی را تجربه کرده و تعداد واحدهای سنتی فروش لبنیات درشهر تهران به 1200 واحد و در استان تهران به 2 هزار واحد رسیده است. در كل كشور حدود 30 هزار نفر در اين زمينه فعاليت دارند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي تهران می گوید: در حال حاضر واحدهای صنفی فعال در این بخش شیر مصرفی خود را از دامداری های صنعتی و تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی تهیه می کنند و شاخص های سلامت به آنها به صورت کامل رعایت می شود.

او در ادامه می گوید: اگر شیرهای مصرفی در ماست بندی‌ها ناسالم است، چرا به صورت قانونی به آنها برخورد نمی شود و هیچ مرجع ذیصلاحی در این رابطه اظهار نظر نمی کند؟ اعلام اخباری از این قبیل از طریق تریبون رسانه بدون هیچ دلیل و مدرکی تنها سوء استفاده از موقعیت رسانه و فریب افکار عمومی است.

او همچنین این نکته را اضافه کرد که استفاده از شیری که بار میکروبی بالایی دارد، در واحدهای فروش سنتی امکان پذیر نیست و نمی توان از آن شیر ماست زد.

به گفته رجبی، وزارت بهداشت و اتاق اصناف بر فعالیت فروشندگان لبنيات سنتي تهران نظارت داشته و اگر هم اشتباهی در این بخش رخ دهد حتما به متخلفان برخورد خواهد شد.

 پالم به داد سنت رسید

4 سال پيش ماجراي افزودن روغن پالم به محصولات صنايع لبني خبرساز شد و آنقدر ترس از خوردن پالم و بيماري‌هاي قلبي و عروقي در هر مجلسي بيان مي‌شد كه رسانه‌ها سعی كردند بعد از جنجال روغن پالم بگويند؛ "روغن پالم خطرناك است اما كاهش مصرف لبنيات خطرناك‌تر است".

حتي عباس پاپي‌زاده، عضو كميسيون كشاورزي مجلس هم سال 95 اعلام كرد: «حواشي مربوط به مصرف پالم در فرآورده‌هاي لبني منجر به كاهش مصرف شير و لبنيات و ورشكستگي ۳۰درصد از دامداري‌هاي كشور شده است».

اما همين پالمي كه صنايع لبني را با مشكل مواجه مي‌كرد، رونق را به لبنياتي‌هاي سنتي بازگرداند. به‌گفته علي رجبي، رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات سنتي تهران، در حال حال حاضر نوعی بی اعتمادی میان مردم نسبت به مصرف لبنیات صنعتی در کشور وجود دارد و مردم ترجیح می دهند که لبنیات مصرفی خود را از واحدهای سنتی خریداری کنند.

 
 
نظر شما
ادامه