کد خبر: ۴۱۷
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های مرتبط با غذا و آب با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های بهداشتی به هموطنان ارائه داد.

در این اطلاعیه به هموطنان توصیه شده است که از خرید زولبیا، بامیه، خرما و شیرینی‌های سنتی ویژه ماه مبارک رمضان که به‌صورت فله‌ای و یا در بسته‌بندی‌های غیرمجاز عرضه می‌شود، خودداری نمایند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین مناسب ترین ظروف برای توزیع نذورات و افطاردهی حاوی مواد غذایی را ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی و تجزیه پذیر و در درجه بعد ظروف سلولزی برشمرده و افزوده است: استفاده از مابقی ظروف یکبار مصرف برای توزیع غذای سرد بلامانع است.

این وزارتخانه همچنین به هموطنان توصیه کرده است که قبل از استفاده از سبزیجات، چهار مرحله سالم سازی سبزی، شامل شستن سبزی، ریختن یک تا 5 قطره مایع ظرفشویی در یک لیتر آب به منظور انگل‌زدایی سبزی، گندزدایی سبزی با محلول‌های عرضه‌شده در داروخانه‌ها و نهایتا شستشوی سبزی با آب انجام شود.

در ادامه این اطلاعیه همچنین به هموطنان توصیه شده است که توزیع مواد غذایی پخته شده فقط به صورت گرم و تازه صورت پذیرد و در تهیه غذا از روغن با ترانس پایین و ترجیحا مایع و نیز نمک یددار تصفیه شده استفاده شود.وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این اطلاعیه از هموطنان خواسته است که در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از تهیه و طبخ زیرزمینی موادغذایی و عرضه از طریق دستفروشان، می‌توانند مراتب را با شماره تلفن 09678 اطلاع دهند.

افطاری یا سحری را حذف نکنید

کارشناس مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، با تاکید بر نوشیدن مقادیر کافی مایعات در وعده‌های سحری و افطاری و پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سنگین، گفت: روزه‌داری زنان باردار هم در احکام شرعی با تاکید بر رعایت شرایطی خاص توصیه شده است.

دکتر صفیه عشوری‌مقدم، با بیان این‌که تغییرات حاصل از سوخت و ساز مواد غذایی باعث تولید ماده‌ای سمی ‌به نام کتون می‌شود، اظهار کرد: این ماده سمی‌در دوران بارداری عوارضی را برای جنین در پی دارد. اما میزان تولید این ماده سمی‌در افراد و ماه‌های مختلف بارداری متفاوت است.

وی با بیان این‌که بیماران کلیوی نیازمند دریافت مقادیر کافی آب و مواد غذایی هستند، گفت: میزان دریافت مایعات باید با توجه به‌شدت بیماری توسط پزشک توصیه شود.

کارشناس مسوول آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، ادامه داد: روزه‌داری برای بیماران قلبی جهت کاهش وزن و سطح چربی خون سودمند است. این در حالی است که کارشناسان تغذیه، انجام ورزش را در ساعات خنک روز (حوالی اذان مغرب) توصیه می‌کنند.

دکتر عشوری‌مقدم، با اشاره به شیوع مشکلات گوارشی و درد معده و وجود ترکیبات دارویی و آنتی‌بیوتیک برای درمان گفت: بهتر آن است که مبتلایان به عوارض گوارشی پیش از ماه مبارک رمضان با پزشک معالج خود در خصوص روزه‌داری مشورت کنند.

 

 

برچسب ها: رمضان،
نظر شما
ادامه