کد خبر: ۴۱۷۰۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز جهانی دامپزشکی:
«دکتر اسکندر زند» افزود: نقش پیشگیری در دامپزشکی در چند سال آینده چند برابر وضع موجود می‌شود و ظرف ۸ سال آینده، هزینه‌های صرف شده برای واکسن، ۵ برابر وضع موجود خواهد بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در روز جهانی دامپزشکی ضمن تاکید بر لزوم مرور و بازنگری جایگاه اجرا، تحقیق و آموزش دامپزشکی گفت: «نگاه به جایگاه دستگاه دامپزشکی در کشور و همچنین بعضی حوزه‌های کشاورزی باید عوض شود؛ مثلا اگر تصدی محور هستیم، باید حاکمیت محور باشیم. دستگاه سازمان دامپزشکی یکی از ارکان حاکمیتی در وزارتخانه است. ما در بعضی از مقاطع به وظایف تصدی‌گری بیش از حاکمیتی توجه کردیم.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر اسکندر زند» ادامه داد: «اگر ۵ دستگاه حاکمیتی در وزارت جهاد کشاورزی باشد، مهمترین آن سازمان دامپزشکی است. حکومت برای حکمرانی نیاز به ابزار حاکمیتی دارد که یکی از ابزار مهم حکومت در وزارتخانه، سازمان دامپزشکی است، لذا باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم حکومت کنیم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه مساله تحقیقات در دامپزشکی عمدتاً در دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: «لذا باید نگاه جدی‌تر به مجموعه تحقیقات پایه داشته باشیم. آمار نشان می‌د‌هد نقش پیشگیری در دامپزشکی در چند سال آینده چند برابر وضع موجود می‌شود و ظرف ۸ سال آینده، هزینه‌هایی که صرف واکسن به عنوان پیشگیری کننده خواهد شد، ۵ برابر وضع موجود خواهد بود.»

زند با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اساسی در دنیا، واکسن است، افزود: «از ظرفیت های بخش خصصی برای توسعه واکسن در کشور استفاده خواهیم کرد.»

وی با یادآوری اینکه در سند توسعه پایدار جهانی ۱۷ هدف منظور شده است، گفت: «از این تعداد ۱۰ هدف مربوط به کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی است.»

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به نقش جامعه دامپزشکی در کمیت و کیفیت تولید، ادامه داد: «تلفاتی که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد، أسیب شدیدی به کمیت زد.»

وی امنیت غذایی را یکی از ارکان تولید دانست و افزود: «در بحث مدل سازی امنیت غذایی در ۲۰۵۰ به ۳ محور افزایش تولید در واحد ثبت، کاهش ضایعات و تغییر الگوی غذایی رسیده‌ایم که سازمان دامپزشکی در هر ۳ بخش می‌تواند نقشی پررنگ ایفا کند.»

زند ضمن تاکید بر نقش سازمان دامپزشکی در بحث کیفیت تولید، تصریح کرد: «واژه‌های مختلفی برای کیفیت به کار می‌رود که یکی از آنها ارگانیک است. ما قانونی در زمینه ارگانیک نداریم که این مساله باید ساماندهی شود. در بحث کیفیت، واژه «محصول گواهی شده» را باید داشته باشیم تا این محصول را جا بیندازیم.»

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در اهداف توسعه پایدار نقش بسیار پررنگی برای جامعه دارد، خاطرنشان کرد: «در اهمیت دامپزشکی همین بس که در ۲ گام از هرم پنج گانه غذایی، نقش مواد لبنی و پروتئینی پررنگ است. بخش عمده‌ای از هرم غذایی ما تحت پوشش محصولات دامی است و نظارت بر کیفیت آنها در حوزه دامپزشکی است.»

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه دامپزشکی از منظر اقتصادی و بهداشتی جایگاه والایی در جامعه دارد، گفت: «متاسفانه موفقیت‌های دامپزشکی در جامعه دیده نمی‌شود. ارزش اقتصادی کار دامپزشکی را باید بیان کنیم و اگر نتوانیم بیان کنیم، مورد حمایت واقع نمی‌شویم و جامعه ضرر می‌کند.»

وی در پایان گفت: «ما نیاز به ورود جدی‌تری به حوزه تحقیقات پایه، توصیفی و تحلیلی دامپزشکی داریم. همچنین توصیه‌های ترویجی هم در تحقیق بسیار مهم است.»

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
پس چرا حقوقشون معادل یه مهندس کشاورزی هست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
از بودجه بسیار ناچیز سازمان دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی معلوم است که چقدر برای شما اهمیت دارد!

دامپزشکی 400 نوع خدمت به جامعه ارائه می دهد که فقط
برخی از آنها با وزارت جهاد هم خوانی دارد!

دیگر دیر شده است!
هود سازمان بهداشت جهانی دام OIE توصیه شدید به جدایی از کشاورزی و تحقق بهداشت واحد One Health را به اعضا خود دارد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
اگه راست میگی قدم اول رو بردار سر فصل اعتبارات در تمام زمینه ها رو متحول کنید تا جبران گذشته شود ما هم سعی میکنیم این کینه توزی های گذشته شما را در خصوص اعتبارات قطره چکانی که گویا همان هم حکم صدقه را داشت فراموش کنیم در واقع شما با نادیده گرفتن دامپزشکی به مردمان عزیزمان ضربه زدید بینیم و تعریف کنیم این گوی و این میدان.خدا کنه مجدد تظاهر نکنید
محقق دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
شما که تمام بخش های دامپزشکی استانها را که قدمت 20 ساله داشتند و شعبه رازی نبودند رو حذف کردید و هیچ تحقیقی در استانها انجام نمیشه ، حرف معاون وزیر با عملشان کاملا مغایرت دارند
نظر شما
ادامه