کد خبر: ۴۱۷۱۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای نخستین بار توانست با همکاری سازمان محیط ریست مانع از انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حیات وحش به طیور بومی و صنعتی کشور شود و این خود یک سند افتخار در تاریخ دامپزشکی ایران است ...



حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: تحقق الزامات بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی موجب توسعه پایدار و به حرکت درآوردن چرخ تولید و رونق اقتصادی در کشور می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در همایشی که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی در سالن همایش های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی برگزار گردید، ابتدا مروری بر تاریخچه دامپزشکی، چگونگی تشکیل جامعه دامپزشکی، دفتر بین المللی بیماری‌های واگیردار دامی، همینطور جایگاه، عملکرد و ضرورت وجود سازمان جهانی بهداشت دام بعنوان یک سازمان بین المللی اشاره داشت.

دکتر ماکنعلی گفت: وظایف سازمان بهداشت جهانی دام مشخص کردن وضعیت شفاف بیماری‌های دامی در جهان، جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار یافته های دامپزشکی، اعلام نظر فنی و گسترش همکاری بین المللی برای کنترل بیماریهای دامی، تضمین کیفیت بهداشتی، تجارت جهانی دام و فرآورده های دامی با توسعه و تصویب قوانین بهداشتی مربوطه و الزام به رعایت آن ازطرف اعضاء می باشد؛ در همین راستا قوانین و مقرراتی که این سازمان بین دولت ها ایجاد می کند الزام آور است. ماده 9 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند عقودی که کشور ما با سازمان بهداشت جهانی دام در این رابطه دارد، در حکم قانون بوده و این قوانین لازم الاجراست.

وی در خصوص جایگاه ایران در سطح کشورهای عضو این سازمان گفت: در حال حاضر181 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت دام هستند و سازمان مذکور کشورها را به پنج منطقه مختلف تقسیم بندی کرده است و جایگاه کشور ما در این بین جزو گروه خاورمیانه و آسیای مرکزی است، شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه است. بعضی از این کشورها با توجه به ساختارهای خاص خود فاقد هرگونه تدابیر بهداشتی بوده و به ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای در بحث کنترل بیماری‌های دام و یا مسائل مربوط متعهد نیستند، لذا این فرایند مدیریت بهداشتی و قرنطینه‌ای ما را دچار مشکل می سازد و سازمان دامپزشکی کشور از این لحاظ دچار مصایب و مشکلاتی می‌باشد. همین عامل، مدیریت بیماری‌های تب برفکی بروسلوز مشمشه و سایر بیماری‌های دامی را سخت و پیچیده می‌کند.

دکتر ماکنعلی گفت: سازمان دامپزشکی کشور در راستای افزایش صادرات، تحقق الزامات بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی موجب توسعه پایدار و به حرکت درآوردن چرخ تولید و رونق اقتصادی در کشور می‌شود؛ درحال حاضر تمهیدات صادرات تلیسه ایرانی را به کشورهای جنوب خلیج فارس مثل کشور عمان همچنین قزاقستان را فراهم می کند، ضمن اینکه با توجه به اینکه اکثر محصولات دامی و فراورده های خام دامی کشور ما دارای گواهی بهداشتی می باشند، لذا این محصولات قابلیت این را دارند تا علاوه بر کشورهای منطقه با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز رقابت پذیر باشند. در حال حاضر 102 واحد تولیدی واجد استانداردها و قابلیت عرضه در کشور دارای این توانایی هستند و ازین روی نیاز است تلاش شود این نقصان برطرف شود، بطوریکه هم اکنون با توجه به پیاده سازی دستورالعمل های اتحادیه اروپا و استانداردهای مربوطه در گواهی های صادره بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور بدنبال بستر سازی زمینه صادرات ماهی قزل الای تولید ایران و اسب اصیل ایرانی برای عرضه در کشورهای توسعه یافته خاصه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد؛ از طرفی مدیریت جدید سازمان دامپزشکی کشور کوشیده است موانع و مشکلات در مسیر صادرات را از پیش روی ذینفعان برداشته تا از این رهگذر، به تولید و اشتغال ملی کمک کند.

دکتر ماکنعلی در ادامه اضافه کرد: سازمان دامپزشکی کشور جهت شناسایی بیماری تب برفکی که جزء مهمترین بیماری های ویروسی دام محسوب گردیده و باعث خسارات سنگینی به صاحبان دامداری‌ها می شود، با مشارکت سارمان ملل متحد برنامه نوینی را با مراقبت فعال در دست بررسی دارد.

معاون بهداشتی و پشیگیری سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد: در سال 97 در خصوص تولید و عرضه واکسن های دامی کمبودی نخواهیم داشت، ضمن اینکه اهتمام تولید کنندگان واکسن باید مبتنی بر تولید واکسن باکیفیت و دارای امکان رقابت و ویژگی های صادرات به کشورها و بازارهای هدف را داشته باشد .

دکتر ماکنعلی افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای نخستین بار با همکاری سازمان محیط ریست با تلاش های شبانه روزی توانست عملیات رصد، پایش، کنترل و مختومه کردن بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با یک برنامه واکنش سریع و دقیق با موفقیت به انجام رساند و مانع از انتقال ویروس مذکور از حیات وحش به طیور بومی و صنعتی کشور شود و این خود یک سند افتخار در تاریخ دامپزشکی ایران می‌باشد؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته با خسارات سنگینی در این خصوص مواجه بودیم. سال قبل سال سختی بود اما چون برنامه های سازمان دامپزشکی هم راستا با دستورالعمل های بین المللی بود توفیقات مربوطه محقق شد، لیکن این امید وجود دارد تا در سال آینده با همدلی و هم افزایی بیشتر بتوانیم جایگاه دامپزشکی ایران را در جهان تثبیت کرده و به ارتقای این جایگاه کمک کنیم.





انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
به نظر مدیر لایقی میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود!
واقعیت روشن این است که سازمان دامپزشکی در حد بودجه ناچیز و اختیارات قطره چکانی وزارت جهادکشاورزی حداکثر تلاش خود را انجان داده است!
اما موضوع تاسف بار و ناراحت کنتده ..................... وزارت جهادکشاورزی در سازمان دامپزشکی بر واقعیات تلخ شرایط ساختار پوسیده و فشل وزارت جهادکشاورزی است که بسان پیله ای محکم و نفوذناپذیر جلوی شکوفایی و بال و پر گرفتن سازمان دامپزشکی را گرفته است و ایشان همچنان .......... از تداوم حضور سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی بر خلاف توصیه های اکید و شدید سازمان بهداشت جهانی دام OIE در سال 2016 مبنی بر تحقق هر چه سریع تر اصل بهداشت واحد One Health دفاع می کند!!!

جایگاه جهانی تزلزل یافته دامپزشکی ایران با تلفات 40 میلیون قطعه ای پرندگان ناشی از آنفلوانزا در ظرف 2 سال اخیر که اگر نبود کمک ها و همیاری های سنگین و همه جانبه وزارت بهداشت قابل جمع کردن نبود، ناشی از عدم امکان بالندگی سازمان دامپزشکی در وزارت تولید و تجارت محور جهادکشاورزی در حمایت از وضعیت بهداشتی تولیدکنندگان مظلوم دام و طیور را نمی توان دیگر با توجه به آگاهی های عمومی و سرعت انتشار واقعیات در فضای مجازی کتمان کرد!

عجیب است که ایشان اصطلاح سازمان واکنش سریع را از EFSA در اتحادیه 28 کشوری اروپا که با توجه به اشراف و یکپارچگی ساختاری مدیریت بهداشت و سلامت غذایی Health and foid safety خود با جدا کردن دامپزشکی از کشاورزی و الحاق آن به مدیریت بهداشت، درخشان ترین و موفق ترین عملکرد را در سطح جهان در مواجه با آنفلوانزای پرندگان داشته است به عاریت می گیرد!!!
ولی به الزامات آن یعنی تحقق اصل بهداشت واحد و الحاق سازمان توانمند، مقتدر و مستقل دامپزشکی زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت گردن نمی نهد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
دوستی که همه جا کامنت میذاری و از لزوم بهداشت واحد میگی و نتیجه میگیری سازمان دامپزشکی باید برود وزارت بهداشت , اولا بریم زیر نظر وزارت بهداشت که همین ۴تا داروخانه و مسوول فنی و میز های اداری از دامپزشکی بگیرن بدن به داروساز و پزشک و لیسانس های بهداشت و مواد غذایی؟؟!!
دوما اصل بهداشت واحد یعنی نهاد های مرتبط با مسایل بهداشتی با هم همکاری تنگاتنگی داشته باشن معنی این نیست که خودمان را زیر دست بهداشت بگذاریم. میتوانیم در سطحی برابر با ایجاد کارگروه ها و تیم های مشترک استانی یا ستادی در کشور همین اصل بهداشت واحد را پیاده کنیم
یک جمله ی وزیر بهداشت را ملاک بزرگترین تصمیم برای دامپزشکی قرار دادید و خبر ندارید در جلسات و دیدارها مجموعه ی وزارت بهداشت چطور به دامپزشکی به چشم یک فرصت برای پزشکان و مدیران خود نگاه میکند.
لطفا منافع کل دامپزشکی را ببینید نه پایه حقوق یک نفر را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
تا زمانی جزعی از وزارت بهداشت نشیم اب در هاون کوبیدن هست. تاسف برا بعضیا که به خاطر صندلیشون حاضر به این کار نیستند. دانشگاه ازاد شبستر هم با رتبه ی ۱۰۰ هزار دکتر تولید میکنه. معلومه ارزشمون هم ۱۰۰ هزاری میشه
علی
|
-
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
با سلام و آرزوی موفقیت برای همه دوستان عزیز.....سازمان دامپزشکی مستقل بشه ،وضعیت بودجه و بیان مشکلات بصورت مستقیم با مسولین محترم و..............بهتر خواهد شد.ضمن اینکه از نظر جایگاه به مراتب رشد بالاتری خواهد داشت....
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
متاسفانه بعضی ها یا در واقع خیلی ها فقط دنبال بلعیدن لقمه آماده هستند و کوچکترین تلاشی برای بهبود وضع خود و صنف خود را نوعی بلاهت میدانند و همش فکر میکنند مرغ همسایه غازه .
فکر میکنند بجای تلاش و اصلاح خودمون و صنفمون و سازمانمون و نظاممون بریم این وزرات خونه یا اون وزارت خونه اونجا حلوا توزیع میکنند!!؟؟
نه دوست عزیز کسی دلش به حال شما و رشته تون و سازمانتون نسوخته و نخواهد سوخت "سلام لر بی طمع نیست" اگه هم کسی هرچند بسیار محترم ،به شما چراغ سبزی هم اونم بطور تلویحی و سربسته داده فکر خودش و اطرافیانش و منافعش بوده مطمئن باش از این سازمان دامپزشکیش فقط قسمت چربش رو میبره ، تا گوشت و مرغ خونه هاشون مفتی تامین بشه بقیه دردسر دار سازمان رو با مصائبش ، همون بیخ ریش دامپزشکا و وزارت کشاورزی رها میکنه همونطور که لقمه آماده آموزش پزشکی رو با تمام امکانات واساتید و سابقه علمی و تجربه و بیمارستانهای فعالش رو که کلی درآمد داشت رو از وزارت علوم کند روی تخم کرده و آماده نشست و مدعی هم شد که من کردم !!؟؟
حالا شما با سادگی فکر میکنی بدون هیچ هزینه ای میتونی بری وزارت بهداشت و لقمه آماده و حقوق دو برابر داشته باشی !!؟؟
اولین چیزی که اونجا ازت میپرسن اینه که کاراییت چی بوده که وضعتون اینه !!؟؟ و حالا با این تواناییهای کمی که دارید و برای خودتون نتونستید کاری بکنید ، چه گلی میخواهید سر ما بزارید !!؟؟
بد نیست تمام عواقب یه کار رو قبلش در نظر بگیرید و با سوء برداشتهای شخصی از یک شعار با مفهوم خاص ، خودتون و دیگران رو ویک کشور رو به دردسر و بیچارگی نیاندازید !!!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
آقا من یک نگرانی دارم با دوستان درمیان میذارم هر چه بادا باد. این آقایون هئیت مدیره فعلی سازمان در صحبتهاشون تاکید میکنن که راه حل همه مشکلات رو میدونن و تا سال آینده جایگاه دامپزشکی (ایران) رو در جهان تثبیت میکنند!!!!
حالا من نگرانم!
واسه اینکه اگه این اتفاقات بیفته، خوب برای سال بعد چی میخوان بگن و چکار میخوان بکنن؟ یک وقتی همه بیکار نمونیم و همه کارها انجام شده باشه
من پیشنهاد می‌کنم بعضی کارها رو بگذاریم برای اینکه یک وقت مشکل بیکاری مدیران یک معظل نشه ، بعضی کارها رو بگذاریم برا سال بعد، یا بگذاریم برا مدیرانی که بعدا میان تا بیکار نمونن بنده های خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
0
0
با احترام و علاقه خاصي كه به جناب دكتر ماكنعلي دارم اما ما هنوز در كشور جايگاه خود رو بدست نياورديم ابتدا بايد به فكر اين باشيم
ناشناس
|
France
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
خوب معلومه شعاره .ببین گاندی چی میگه. ابتدای باید از درون شروع کنی.آقای دکتر طرف حسابت آدمهای با مدرک مثل خودت هستند و خسته از این شعار ها
نظر شما
ادامه