کد خبر: ۴۱۷۱۹



خشکسالی در ابعاد مختلف دارای صدمات و خساراتی است و این معضل در افت دام استان سمنان 2 هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، حدود 44 میلیون راس گوسفند و نزدیک به 19 میلیون راس بز در کشور وجود دارد و کاهش بارندگی باعث فقر مراتع به عنوان منبع اصلی تغذیه این دام‌ها برای تولید فرآورده‌های پروتئینی موردنیاز جامعه می‌شود و از سویی بیماری‌های دامی در اثر خشکسالی افزایش می‌یابد و نگرانی هایی در یک دوره پرورش برای تولید محصول مناسب و کافی ایجاد می‌کند.

«دکتر محمد سعیدی» همزمان با 28 آوریل روز جهانی دامپزشکی، افزود: خشکسالی باعث ضعف مرتع و باروری و لاغری و افت وزنی دام های سمنان شده است و کاهش تولیدات خوراکی و غیرخوراکی دام در استان در بخش گوشت، شیر، پشم و کیفیت پوست مشهود است.

وی با تاکید بر این که خسکسالی باعث دست کم 50 درصد افت وزن لاشه دام شده است، گفت: در اردیبهشت 95 وزن لاشه بره تا 12 کیلوگرم می رسید ولی در زمان حاضر به سختی به 6 کیلوگرم می‌رسد.

دکتر سعیدی اظهار امیدواری کرد در دوره ییلاق این کمبود وزنی دام ها در استان سمنان جبران شود، اگر هم این مساله در دوره ییلاق روند بهبودی داشته باشد، تازه بره ها به وزن اردیبهشت سال گذشته می‌رسند.

بر اساس پیش بینی مدیرکل دامپزشکی سمنان، با تمام شرایط، تا آخر فصل پاییز کاهش وزن لاشه دام در استان دست کم 25 درصد کمتر از سال گذشته برسد، مگر این که سیاست‌های تامین و توزیع علوفه، نفروختن دام زیر وزن و پرواربندی آن برای جبران کمبود وزنی دام‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دکتر سعیدی خاطرنشان کرد : یک میلیون 600 هزار راس دام سبک در استان سمنان 500 هزار راس بره و بزغاله تولید کرده اند که خسارت خشکسالی در افت وزن این دام ها دست کم به 2 هزار میلیارد ریال می‌رسد.

وی درباره دیگر خسارت های خشکسالی در دام استان، بیان کرد: در زمستان 96 مشکل سقط جنین در دام های استان کمتر بود، ولی در باروری و آبستنی دام ها، حدود پنج درصد دام ها مشکل داشتند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد : با ادامه خشکسالی از پاییز 96 در مراتع استان و به دلیل وابستگی دام و چرخه باروری و زاد و ولد آن به مراتع، دام ها از نظر تامین ویتامین، آنزیم ها، موادمعدنی و هورمون ها برای باروری ضعف داشتند و میزان لازم به بدن دام ها نرسید و در بارورشدن آنها اشکال ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در مجموع خسارت خشکسالی به بخش دام استان سمنان به هزاران میلیارد ریال می رسد و برای برآورد نیاز به بررسی دقیق دارد.

دکتر سعیدی با اشاره به تاثیر بسیار زیاد خشکسالی در بروز بیماری های واگیر در دامپروری به ویژه عشایری و روستایی، گفت : در شرایط خشکسالی انگل های داخلی و خارجی دام بیشتر فعال می شود، دامی که در این وضعیت شرایط جسمی و ایمنی خوب ندارد نسبت به بیماری حساس‌تر است و به این ترتیب، خطر شیوع بیماری های واگیر، مشترک و انگلی در بین دام ها افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با هدف پیشگیری از این بیماریها مراقبت های ویژه مانند واکسیناسیون علیه بیماری های واگیر و انگل های خارجی در بین دام های استان سمنان انجام شده است.

وی گفت: در بخش آموزش و ترویج و تشخیص بیماری‌ها نیز اقداماتی انجام شده است، تاکنون بیماری واگیر به ویژه تب خونریزی دهنده کریمه در بین دام های استان سمنان گزارش نشده است و شرایط تحت کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: در بخش طیور به دلیل صنعتی بودن فرآیندها و قابل کنترل بودن آنها، خسارت خشکسالی چندان نبوده و در سال 96 حدود 30 میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که نظارت و آزمایش های لازم انجام شده و بیش از 18 هزار نمونه‌برداری درباره بیماری‌ها و 65 هزار مورد انواع آزمایش بر روی نمونه ها انجام شده است.

وی گفت: در جوجه ریزی امسال حدود 10 درصد تلفات در استان سمنان وجود دارد که نسبت به دوره قبل جوجه ریزی در استان کاهش یافته است ولی همین میزان نیز مقبول دامپزشکی نیست و باید با همکاری بیشتر مرغداران و صنعتگران، تلفات بیشتر از این کاهش یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: پاک ماندن صنعت طیور استان از بیماری فوق حاد پرندگان در سال 95 باعث شد گوشت مرغ و تخم مرغ استان نقش خود را در کشور به خوبی ایفا کند و با ارسال محموله های قابل توجه به نقاط کشور اثرگذار بماند.


 

نظر شما
ادامه